Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Axess premium, bra??
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 09, 2008 13:00 

Det verkar helt hopplöst att hitta ett foder till min lilla kräsna pudelflicka!
Har säkert prövat ett 10- tal olika sorter från bla. ANF, JW, Orijen m.m. Även Standardt ratas både normal och vilt ( som vi provat senast), extra var för fett, för mkt avföring. Det enda hon äter något sådär är Axess premium från Granngården. Tycker att kvalitén är si så där med bla. låga halter av vitaminer. Kan tilläggas att hon äter ett mål hemlagat med tillskott per dag eller ibland Natures Harvest puppyvarianten går bra! Vad tror matgurun Ann- Katrin, kan hon fortsätta att äta Axess som hon gillar och att hon får ett mål hemlagat/ dag eller tycker du att kvalitén på fodret är kast?? :roll:

Profil Skicka e-post  

Re: Axess premium, bra??
InläggPostat: tis sep 09, 2008 13:47 
Användarvisningsbild

Det spelar ju ingen roll hur nyttigt och bra ett foder är när hunden vägra äta det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis sep 09, 2008 13:53 

Det var just det att Axess är det enda hon äter av de foder som provats!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre feb 20, 2009 4:03 

Pia och Sassa skrev:
Har säkert prövat ett 10- tal olika sorter från bla. ANF, JW, Orijen m.m. Även Standardt ratas både normal och vilt ( som vi provat senast), extra var för fett, för mkt avföring. Det enda hon äter något sådär är Axess premium från Granngården. Tycker att kvalitén är si så där med bla. låga halter av vitaminer. Kan tilläggas att hon äter ett mål hemlagat med tillskott per dag eller ibland Natures Harvest puppyvarianten går bra! Vad tror matgurun Ann- Katrin, kan hon fortsätta att äta Axess som hon gillar och att hon får ett mål hemlagat/ dag eller tycker du att kvalitén på fodret är kast?? :roll:

Axess Premium är till skillnad från vanliga Axess av relativt bra kvalitet.
Jag känner två hårt arbetande Border Collies som fungerar utmärkt på det fodret.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre feb 20, 2009 10:14 

Pia och Sassa skrev:

Min grundläggande uppfattning är nog att det sällan hjälper att byta från det ena till det andra till det tredje...........hon har ingen lust att äta torrfoder helt enkelt...inte tillräckligt stor aptit. Kanske hon rentav är en klok hund [set2/aim2/aim2/y2.gif] - Torrfoder är trots allt en onaturlig och ibland konstgjord produkt.

Har du provat dra ner till ETT mål per dag?? Halvera portionerna några dagar?? Låta henne fasta en dag i veckan??

Men Axess premium är väl inte det sämsta............lite uselt med vitaminer och synd att det är kemiska antioxidanter....men jag tycker du kan fortsätta med det - och du ger ju lite annat också. Apropå de kemiska antioxidanterna så är det mesta relativt - Axess använder Protamyl vilket är ett produktnamn på en blandning av propylgallat och citronsyra men det är en blandning som väl får anses klart bättre än BHA,BHT som de flesta använder.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 01, 2009 11:32 

Ann-Katrin skrev:
Pia och Sassa skrev:

Min grundläggande uppfattning är nog att det sällan hjälper att byta från det ena till det andra till det tredje...........hon har ingen lust att äta torrfoder helt enkelt...inte tillräckligt stor aptit. Kanske hon rentav är en klok hund [set2/aim2/aim2/y2.gif] - Torrfoder är trots allt en onaturlig och ibland konstgjord produkt.

Har du provat dra ner till ETT mål per dag?? Halvera portionerna några dagar?? Låta henne fasta en dag i veckan??

Men Axess premium är väl inte det sämsta............lite uselt med vitaminer och synd att det är kemiska antioxidanter....men jag tycker du kan fortsätta med det - och du ger ju lite annat också. Apropå de kemiska antioxidanterna så är det mesta relativt - Axess använder Protamyl vilket är ett produktnamn på en blandning av propylgallat och citronsyra men det är en blandning som väl får anses klart bättre än BHA,BHT som de flesta använder.

Ja, Ann- Katrin, du har så rätt så! [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Man blir lätt en hönsmamma!. Visst är hon klok har kommit på alldeles själv att
man kan sålla bort vissa mål mat, främst förmiddagsmålet som innehåller Axess,
har ingen större aptit före kl 10. Man blir ju ganska förvirrad av att försöka tyda näringsinnehållet på fodersäcken. Det står EU- godkända antioxidanter, att de inte kan skriva att det är propylgallat och citronsyra!. Ser man på listningen av animaliskt protein får man en uppfattning av att det innehåller ganska ok eftersom de står som första ingrediens: Kyckling, nöt, gris och köttmjöl.... Vad beträffar BHA och BHT, hur många foder innehåller dessa hemska kemikalier förutom RC?? ( kan inte komma på några andra)
Ger i den hemlagade dagligen halv dos av Standardts immun och benmjöl samt salmopet olja eller standardts fiskolja, brukar växla mellan dessa. Tror att det blir bra värden av vitaminer o mineraler för att balansera det sämre innehållet i torrfodret. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån mar 02, 2009 0:15 
Användarvisningsbild

Har du provat nordichundfoder det gjorde susen på min lilla höna. mycket bra avföring, hon äter 2ggr dag och bajsa 2ggr lagom fast avföring, dessutom är hon lagom i hull nu.
http://www.nordichundfoder.com
absolut värt att prova.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån mar 02, 2009 11:21 

kim skrev:
Har du provat nordichundfoder det gjorde susen på min lilla höna. mycket bra avföring, hon äter 2ggr dag och bajsa 2ggr lagom fast avföring, dessutom är hon lagom i hull nu.
absolut värt att prova.

Ja, har även Nordic+ som komplement när jag känner mig lite lat med att blanda själv! Visst hon äter väl detta ca varannan gång. Har även provat Klass och Bravo, men dessa vägrade hon att befatta sig med! [set2/aim2/aim2/y7.gif] . Men det är det hemlagade baserat på BARF- kött som går hem till mattes lilla bortskämda odåga! eller så är det just det att hon är ovanligt klyftig och vet vad som är bäst! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån mar 02, 2009 15:50 
Användarvisningsbild

Pia och Sassa skrev:
kim skrev:
absolut värt att prova.

Ja, har även Nordic+ som komplement när jag känner mig lite lat med att blanda själv! Visst hon äter väl detta ca varannan gång. Har även provat Klass och Bravo, men dessa vägrade hon att befatta sig med! [set2/aim2/aim2/y7.gif] . Men det är det hemlagade baserat på BARF- kött som går hem till mattes lilla bortskämda odåga! eller så är det just det att hon är ovanligt klyftig och vet vad som är bäst! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Bravo och klass befattar sig inte min lilla höna sig med,
Du har en smart hund som vet vad som en hund ska äta.
torrkulor kan man ju ha som mellanmål i skogen tycker Peggy.
I bland vill hon ha av den storas uppblötta Doggy kulor hon känner väl när det behövs lite bukfylla.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]