Problem med analsÀckarna
| Författare |
Meddelande |
|
Rocky
|
Postat: ons jul 08, 2009 9:34 |
|
|
|
Vad fort det kan hĂ€nda saker! IgĂ„r förmiddag fick vi Ă„ka en svĂ€ng till veterinĂ€ren med Rocky. PĂ„ mĂ„ndagkvĂ€ll dök det plötsligt upp en böld i baken som efter en stund sprack sönder. Ut kom det bĂ„de blod och var och gjorde vĂ€ldigt ont nĂ€r man var dĂ€r och torkade och klĂ€mde lite. Anade förstĂ„s att det rördes sig om analsĂ€cksinflammation men att det kunde komma sĂ„ fort hade jag inte en aning om. Han har inte Ă„kt kana pĂ„ mattorna eller slickat sig speciellt. Men det var tydligen ganska vanligt att det dök upp plötsligt enligt vet. Ă€ven om han sĂ€kert hade haft bölden ett tag fast den inte syntes. SĂ„ det spolades rent i kanalerna och han fĂ„r nu Ă€ta smĂ€rtstillande och antibiotika i en vecka. Han hade det ganska besvĂ€rligt igĂ„r kvĂ€ll, hade nog ganska ont och ville gĂ€rna slicka sig i baken men var ganska duktig pĂ„ att lĂ„ta bli nĂ€r vi sa till. Inatt har han mest legat under vĂ„r sĂ€ng av nĂ„gon konstig anledning, har han aldrig gjort förr. Ăr lite piggare idag och det kĂ€nns ganska bra, kĂ€nns uselt nĂ€r hundar blir sjuka tycker jag. Detta gjorde tyvĂ€rr hĂ„l i semesterkassan, priset hamnade precis under sjĂ€lvrisken sĂ„ klart! Kunde inte lĂ„ta bli att nĂ€mna det pĂ„ kliniken med ett skratt för hon som tog betalt och hon höll med! Jaja, vi piggar vĂ€l pĂ„ oss snart och Ă€r ute har kul igen. Ha det!
|
|
| Upp |
|

Re: Problem med analsÀckarna
|
Anna och Indy
|
Postat: ons jul 08, 2009 11:27 |
|
|
Det Àr jobbigt nÀr de har ont de smÄ liven :( VÄr semesterkassa har ocksÄ spruckit rejÀlt efter att vi opererade vÄr lillkille för diskbrÄck inkl en massa tillhörande komplikationer. Jag Àr himla tacksam över att ha en försÀkring eftersom vi anvÀnde upp hela den nu ![chocked [set2/aim2/aim2/y13.gif]](./images/smilies/set2/aim2/aim2/y13.gif) sÄ nu mÄste han vara kÀrnfrisk i ett Är.... /Anna
_________________ "HjÀlp! En vildpudel tÀnkte jag innan Àgaren dök upp bakom ett trÀd" Silverpudel.com
|
|
| Upp |
|
|
Anna&rÀserpudlarna
|
Postat: ons jul 08, 2009 13:33 |
|
|
|
Vet precis hur det Àr. Emil fick en böld som sprack, han hade jÀtteont och var sÄÄÄ sjuk. Han hade haft problem i flera Är med analsÀckarna (de blev fulla med som cementliknande klÀgg och vi fick Äka till vetten för att tömma dem) sÄ nÀr det lÀkt valde jag att lÄta operera bort dem. Det var sÄ synd om honom att behöva ha sÄ ont och dyrt blev det ju ocksÄ.
Albin har haft det en gÄng ocksÄ, dÄ sÄg jag som en röd liten prick i rumpan pÄ honom (han Àr klippt i continental och har alltsÄ rakad rumpa), fick en tid hos vetten nÄn timme senare. Han fick behandling och det lÀkte fort, men den bölden hann aldrig spricka. Sen har han inte haft nÄn kÀnning av det - vad jag vet i alla fall....
_________________ Anna med Albin och Pixie (Emil i pudelhimlen)
Pudeltrassel Min NYA pudelblogg
AnnaLavinia Min syblogg
|
|
| Upp |
|
|
Ida
|
Postat: ons jul 08, 2009 16:16 |
|
|
|
Gizmo har haft problem med dom emellanÄt.. men aldrig att det blivit en böld, mer att han kastar sig omkring för att klia rumpan och gnager i klorna osv, dÄ vet jag att han Àr irriterad. DÄ brukar jag försiktigt tömma dom sÄ mÄr han bra sedan..
Men skulle det bli mer Äterkommande kommer jag nog operera bort dom.. hans fungerar ju inte riktigt som dom ska..
_________________ Ida med; Gizmo-mellanpudel, min alldeles egna vovve Muffin-dvÀrgpudel, pÀronens hund Àven kallad min "lillebror"
|
|
| Upp |
|
|
MajsanoLeo
|
Postat: sön jul 26, 2009 21:46 |
|
|
|
Min lilla valp pÄ 3 mÄn brukar Äka kana ute pÄ grÀsmattan. Tömmer han sjÀlv dÄ analsÀckarna? Hur tömmer man dom & nÀr ser man att det behövs?
|
|
| Upp |
|
|
Anna och Indy
|
Postat: sön jul 26, 2009 21:59 |
|
|
|
Det behöver inte vara analsÀckarna utan kan ocksÄ vara sÄ att hon har mask. I samband med 12-veckorsvaccineringen brukar man avmaska dem sÄ det kan vara ide att göra det!
/Anna
_________________ "HjÀlp! En vildpudel tÀnkte jag innan Àgaren dök upp bakom ett trÀd" Silverpudel.com
|
|
| Upp |
|
|
MajsanoLeo
|
Postat: sön jul 26, 2009 22:42 |
|
|
|
Ja han fick i onsdags sin sista vaccination & ska ha sen vid 1 Är. Han avmaskades nÀr jag köpte honom, dÄ var han 9v.
Jag ska alltsÄ avmaska honom nu igen?
|
|
| Upp |
|
|
Anna och Indy
|
Postat: sön jul 26, 2009 22:53 |
|
|
|
MÄnga gör det nÀr valparna Àr 12 veckor trots att de blivit avmaskade vid 8 veckors Älder. Om han Äker kana pÄ golvet kan det vara ett tecken pÄ mask sÄ jag hade gett han en avmaskning om jag var du! DÀrefter har jag avmaskat hundarna vid ett Ärs Älder om jag inte misstÀnkt mask tidigare eftersom unghundar ofta stoppar i sig en massa Àckelgrejer. Efter ett Ärs Älder blir det bara avmaskning nÀr jag misstÀnker mask.
Finns det inte sÄdana hÀr "kolla masken" pÄ apoteket för hund med? Eller Àr det bara för hÀst?
/Anna
|
|
| Upp |
|
|
Anna och Indy
|
Postat: sön jul 26, 2009 22:55 |
|
|
Det hÀr hittade jag pÄ apoteket! Finns all möjlig information om missÀnkt mask, mediciner och Àven "kolla masken". APOTEKET/Anna
|
|
| Upp |
|
|
MajsanoLeo
|
Postat: sön jul 26, 2009 22:56 |
|
|
|
Tack =0) DÄ ska det bli en tur till Apoteket o köpa maskmedel. Passar pÄ o ta katterna samtidigt. Laget runt ;0)
|
|
| Upp |
|