Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 50 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Patellaluxation
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons apr 15, 2009 6:39 

InlÀgg: 87
Jag skrev ett tjusigt inlÀgg hÀr, men datorn hÀngde sig, sÄ nu fÄr jag hÀnvisa till bloggen:
http://nunnunn.bloggsida.se/

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons apr 15, 2009 7:02 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Roligt skrivet inlÀgg pÄ din blogg, Myy.
Stackars liten som Àven har avsliten sena.

Min Algot som Ă€r dvĂ€rg har bĂ„de HD D och lateral Patellaluxation pĂ„ vĂ€nster bak. Vi har valt att simma och springa/busa i skogen istĂ€llet för operation. Sen hoppas jag att det kommer att ge honom ett bra liv. Han har och har haft sĂ„ mycket problem i och med att han blev svĂ„rt biten för 1 œ Ă„r sen, med bl.a diskbrĂ„ck pĂ„ L kota 5-6 och delvis förlamning pĂ„ höger bakben. Han Ă€r ocksĂ„ sned i rygg och bakparti pga sĂ„rlimningar. Vi har valt att inte tĂ€nka sĂ„ mycket framĂ„t utan ge honom ett bra hundliv hĂ€r och nu. [smilisar/angel5.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons apr 15, 2009 11:13 

Vi kommer eventuellt hoppa över operation pÄ vÀnsterbenet, men det beror ju lite pÄ hur det utvecklas i sommar. Min plan Àr ocksÄ att hon skall trÀna i vatten som rehab. efter operationen. Jag hoppas fÄ hjÀlp med att komma igÄng, men att jag sedan kan trÀna i hav och eventuelllt i en gammal uppfÀllbar pool, som ligger i kÀllaren nÄgonstans. Jag kan dÀremot inte ha henne lös, eftersom hon sticker pÄ allt som rör sig...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons apr 15, 2009 11:32 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Varför inte börja lÄta henne börja simma pÄ en gÄng? LÄt Àven en fysioterapeut eller sjukgymnast gÄ igenom henne.
Mina ska fÄ simma i havet i sommar och Àven i en pool hemma. Dom Àlskar att simma.

Jag har precis passat en stressad dvÀrgtax i tvÄ veckor som inte kan vara lös pga av att hon jagar. BÄde av lust och stress. Men för att hon skulle fÄ utlopp av sin energi köpte jag 35 m lina pÄ Biltema och en hake. Sen Äkte vi till en vÀldigt kuperad Àng dÀr jag satte mig i mitten. Hon fick springa, grÀva och nosa hur mycket hon ville. Vi Äkte Àven till lite större skogsvÀgar dÀr jag kunde ha 20-25 m lina ute och dÄ fick hon Àven röra pÄ sig precis som om hon var lös.
Min förra storpudel jagade ocksÄ allt. Kunde inte heller vara lös. DÀr gjorde jag samma sak.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons apr 15, 2009 19:44 

Hon brukar gÄ lös med spÄrlinan hÀngande efter pÄ skogsvÀgar och liknande. Nu fÄr hon dock inte springa och hoppa okontrollerat.
Nu nÀr sÄret inte Àr öppet lÀngre skall jag undersöka om det finns möjlighet till sjukgymnastik pÄ kvÀllstid eller helger. Fast hon mÄste vara stark nog till buss-transporter dÄ jag inte kör bil. Hon Àr otroligt frusen sÄ utomhusbad fÄr vÀnta. I sommar skall vi promenera till havet varje dag, men helst vill jag ha instruktioner av nÄgon kunnig först.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör apr 18, 2009 20:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
Vi ska till en hundfysio antagligen i början av juni sÄ dÄ fÄr jag en rejÀl genomgÄng av honom frÄn topp till tÄ.

Sen ska vi ocksÄ in till nÄn vet, men jag kÀnner vÀl som sÄ att det inte Àr nÄn brÄdska, jag skulle inte Àndra pÄ nÄgot vi gör nu Àven med en diagnos.
Jag försöker lÄta honom vara ute och röra sig fritt i skog och mark varje dag, tror pÄ att lÄta valpar bygga muskler utan att överanstrÀngas.

Sen Àr det bara att hoppas pÄ att mina farhÄgor Àr felaktiga! HÄll tummarna!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre maj 01, 2009 20:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
TyvÀrr har vi fÄtt bekrÀftat lateral patellaluxation grad 1 pÄ ena sidan och kanske grad 2 pÄ andra...
Trist, pÄ alla sÀtt och vis.
Dessutom konstaterades inÄtvÀxande hÄr i ögonen, och en repris pÄ öroninflammationen som behandlats tidigare...

"MÄndagsexemplar" tyckte veterinÀren och föreslog att vi skulle lÀmna tillbaka honom. Jaja, tÀnker jag. Jag har ju redan ett mÄndagsexemplar; min labbe med D-höfter- sÄ jag Àr van... Fast visst kÀnns det ledsamt.

NÀsta steg Àr att kontakta nÄn expert (har Strömsholm nÄgon?) och diskutera operation. Och fÄ en utvÀrdering av muskellÀget av fysioterapeuten som jag nÀmnde tidigare.

Tur att vi valde Agrias bÀsta försÀkring med lÀgsta möjliga sjÀlvrisk i alla fall.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 04, 2009 22:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Sofia_K skrev:
TyvÀrr har vi fÄtt bekrÀftat lateral patellaluxation grad 1 pÄ ena sidan och kanske grad 2 pÄ andra...
Trist, pÄ alla sÀtt och vis.
Dessutom konstaterades inÄtvÀxande hÄr i ögonen, och en repris pÄ öroninflammationen som behandlats tidigare...

"MÄndagsexemplar" tyckte veterinÀren och föreslog att vi skulle lÀmna tillbaka honom. Jaja, tÀnker jag. Jag har ju redan ett mÄndagsexemplar; min labbe med D-höfter- sÄ jag Àr van... Fast visst kÀnns det ledsamt.

NÀsta steg Àr att kontakta nÄn expert (har Strömsholm nÄgon?) och diskutera operation. Och fÄ en utvÀrdering av muskellÀget av fysioterapeuten som jag nÀmnde tidigare.

Tur att vi valde Agrias bÀsta försÀkring med lÀgsta möjliga sjÀlvrisk i alla fall.

Nej, vad trĂ„kigt! Jag vet hur snabbt man fĂ€ster sig vid en valp men sĂ„ skruttig redan vid fyra mĂ„naders Ă„lder? Åtminstonde tycker jag att ni ska ha tillbaka en stor del av köpeskillingen. Det kommer att kosta mycket för er Ă€ven om ni har en bra försĂ€kring. Det kostar ju sjĂ€lvrisk, resor, oro, ledsamhet, med mera. Ring gĂ€rna till skk och hör hur ni ska gĂ„ tillvĂ€ga.

Kram till er och till lilla valpen
[set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 05, 2009 14:05 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 48
Halloj allihop!

Det Àr bra med tips och rÄd - men jag kan nog tycka att man som valpköpare i första hand diskuterar med sin uppfödare.

RÄden kan bli vÀldigt tokiga pÄ vÀgen.

Jag som uppfödare till Bosse har i all hast pratat med husse, sen har jag inte hunnit med att ringa mer Àn i helgen och dÄ var inte Sofia och husse hemma. Jag Àr inne i en period som Àr supertuff pÄ jobbet - men ringa ska jag absolut!! inte tu tal om saken..

SÄ, var försiktiga med vad ni tycker folk ska göra! Har man inte en uppfödare som bryr sig/engagerar sig - ja, dÄ mÄ det vara en sak - men det Àr heller inget som ska diskuteras officiellt hur som helst!

Jag tror nog att Sofia, Daniel och jag mÄr precis lika dÄligt över detta!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 05, 2009 22:38 

Min vovva har ju opererats och det kostade ju en del, men alternativet ny valp (som jag hade rÀtt till) kÀndes inte aktuell. Om kullen Àr försÀkrad bekostas veterinÀrvÄrden upp till valppriset om man inte vÀljer ny valp dÄ. PL-operationen Àr betydligt dyrare...

Jag hÄller med om att man diskuterar frÄgan med uppfödaren, men att höra andras erfarenheter och Äsikter skadar vÀl ingen?

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 50 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony