Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

OCD hos storpudel?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor dec 03, 2009 19:57 

InlÀgg: 12
VÄr storpudelvalp, 6 mÄnader, har börjat halta. Det har han gjort i en dryg mÄnad, och vi har varit tvÄ svÀngar till veterinÀr utan att fÄ klarhet. Jag har nu lÀst pÄ lite och tycker att osteochondros verkar stÀmma in ganska bra, men jag har hittills inte sett nÄgra rapporter om OCD hos pudlar.
Noppe har vĂ€xt ganska mycket pĂ„ sista tiden (sĂ€g 15-20 cm pĂ„ tre mĂ„nader) och dessutom instruerades vi frĂ„n kenneln att inte motionera valpen för att undvika HD. (Det senare har vi fĂ„tt höra Ă€r bluff och bĂ„g, men jag hann bara ta honom pĂ„ tre korta promenader innan första hĂ€ltan kom). Resultatet Ă€r att vi har precis det en OCD-hund brukar ha, snabbvĂ€xande hanhund som motionerats lite eller ingenting. Dessutom Ă€r jag tveksam till den fodermĂ€ngd vi gett honom. Återigen har vi gĂ„tt pĂ„ direktiv frĂ„n kenneln, men pĂ„ baksidan av foderpĂ„sen stĂ„r nĂ„got helt annat, en mycket, MYCKET mindre portion. Han Ă€r inte överviktig, man kĂ€nner fortfarande revbenen, och nu har vi dessutom dragit ner pĂ„ hans mat dĂ„ han ordinerades vila av veterinĂ€ren.

NÄvÀl, frÄgan lyder: Har nÄgon hört talas om OCD hos storpudel, och om inte, vad kan detta röra sig om?

Profil Skicka e-post  

OCD hos storpudel? SĂ„ gick det...
InlĂ€ggPostat: ons dec 09, 2009 18:17 

Nu kan jag ju berÀtta hur det gick hos veterinÀren. Noppe röntgades i alla leder utom bakhasorna. Inget fel syns, förutom pÄ ena bogen, dÀr det ser ut som att nÄgot lossnat och ruggat upp ytan pÄ benet lite. Om det var brosk som satt dÀr skulle det kunna tala för att Noppe haft OCD som sedan lossnat av sig sjÀlvt. (Det kan hÀnda om OCD Àr i tidigt stadium och man motionerar hunden).

Noppe Àr fortfarande stel och stapplig, men veterinÀren kan nu utesluta allt som har med skelettet att göra, och dÄ ÄterstÄr musklerna. Han har, eftersom kenneln instruerade oss sÄ, inte motionerats speciellt mycket alls. Myten sÀger att hundar som ska vÀxa mycket kan fÄ HD av att motionera i unga Är. Han har ocksÄ vÀxt oerhört mycket, nÀstan 20cm pÄ tre mÄnader, och dubblat sin vikt under samma tid. SnabbvÀxande raser som inte motioneras ligger i riskzonen för att utveckla OCD.

Jag skulle hÀrmed vilja slÄ hÄl pÄ myten att HD kan uppstÄ om man motionerar valpar. HD Àr biologiskt betingat och kan bara förvÀrras om hunden fÄr en kraftig smÀll eller liknande mot ena eller bÄda höfterna. Valpar och unghundar ska naturligtvis inte motioneras kraftigt, inga tvÄ mil pÄ cykel och dylikt. DÀremot kan och bör man motionera dem dagligen sÄ att de fÄr en chans att bygga muskler som kan bÀra deras vÀxande kroppar.

Det vi har idag Àr en storpudelvalp som Àr 6 mÄnader, redan 62 cm, vars muskler Àr för svaga för att bÀra upp hans kropp. Om han Àr lös i skogen i 15 minuter fÄr han ont i hela kroppen och sover i flera timmar efterÄt. Han har en inÄtrotation pÄ bakbenen och hela baken svÀnger nÀr han blir trött. Han haltar pÄ omvÀxlande höger och vÀnster framben. Vi har en unghund som borde vara pigg och frÀsch, men som istÀllet pÄminner snarast om en reumatisk, mycket gammal hund som sjunger pÄ sista versen. Det hÀr Àr inte normalt, och det kan undvikas!
Det hade förmodligen aldrig blivit nÄgot problem om han vÀxt som han borde ha gjort, men nu har han vÀxt makalöst mycket och makalöst fort, och det i kombination med hans lÄga aktivitetsnivÄ har alltsÄ satt oss i den hÀr sitsen.

Nu ska Noppe Àta smÀrtstillande i en mÄnad medan vi bygger upp hans muskler. Förhoppningsvis gÄr allt som det ska och vi har en frisk och pigg hund igen om nÄgon mÄnad.

Profil Skicka e-post  

Re: OCD hos storpudel?
InlĂ€ggPostat: ons dec 09, 2009 19:05 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Vilken otur ni har haft med valpen. Jag tÀnkte att ni kanske skulle ta kontakt med en hundfysioterapeut för att fÄ hjÀlp med hur ni kan bygga upp musklerna pÄ honom pÄ ett korrekt sÀtt!

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor dec 10, 2009 10:30 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Att simma Àr ett skonsamt sÀtt att bygga muskler pÄ. Och som Anna skriver ett besök hos en hundfysioterapeut Àr att rekommendera om ni inte har gjort det.

Om ni bor i Stockholm sÄ finns det en bra tjej pÄ Södra Djursjukhuset i Kungens Kurva.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor dec 10, 2009 18:57 

InlÀgg: 73
OcksÄ jag rekommenderar simning varmt. Man bygger muskler pÄ ett mycket skonsamt men samtidigt effektivt sÀtt. LYCKA TILL!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor dec 10, 2009 21:34 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
HÄller med alla som rekommenderar simning.
Min storpudel som jag köpte nÀr han var 16 mÄn var instabil, vinglig, klumpig m.m. pÄ bakdelen. Men vÀldigt klumpig överlag. Han viftade inte pÄ svansen och verkade ömma och gillade inte nÀr vi tog honom över bakdelen.HD-röntgade honom med D pÄ höger bak och B pÄ vÀnster.
Tog kontakt med hundfysioterapeut för genomgÄng och började simma honom för att bygga "rÀtt" muskler.
Idag dryga halvÄret senare Àr alla hans problem borta. Röntgade om honom och han fick B pÄ bÀgge höfterna.
Vi simmade honom och gick i skogen för att fÄ varierande terrÀng, snÄrig skog och Àngar med högt grÀs.

Jag hade aldrig hört talas om att hundar kunde ha OCD.
PÄ mÀnniskor Àr OCD ett tvÄngssyndrom [smilisar/agreement5.gif] sÄ jag blev lite fundersam. [set2/aim2/aim2/y6.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 11, 2009 12:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 28
Ingen expert pÄ pudlar men arbetat som djursjukvÄrdare med diagnostik.
OCD stÄr för osteochondros vilket i princip Àr lösa benbitar.
Alla individer kan drabbas men vanligast hos storvuxna raser och speciellt hundar (Àven hÀstar) som vÀxer snabbt.

Precis som du sjÀlv hade misstanke om sÄ kan det lösa fragmentet resorberas sjÀlv av kroppen men den skada den ev. kan ha gett pÄ mjukdelar Àr mkt svÄrt att se efterÄt.
Om sÄ Àr fallet pÄ er hund och han ev fÄtt en liten skada i bogleden rÄder jag er ocksÄ att söka hjÀlp. DÄ mÄste rehabiliteringen gÄ försiktigt fram. RejÀl motion fungerar bara i förebyggande syfte.

Har sjÀlv en nu Ätta mÄnader gammal storpudel hane spm precis som er hund vÀxte extremt mycket under denna tremÄnaders period. Jag gick dÄ pÄ egen kÀnsla och den erfarenhet jag har frÄn djursjukhus och lÀt honom motionera rejÀlt frÄm början. Mycket bus i snÄrig skog med kompisar har lagt grunden till att han klarar av sin stora kropp.
Var orolig ett tag dÄ han var vÀldigt stel i höfterna. Stretchad honom försiktigt och fortsatte att trÀna upp styrkan. Nu Àr han helt rörlig.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 21, 2009 14:25 

Dags för en liten uppdatering kÀnde jag:

Noppe har musklat pÄ sig rejÀlt, och börjar bli vÀldigt snabb. Hans tillvÀxt (pÄ höjden) har avstannat, men vid röntgen sÄg veterinÀren att hans skelett fortfarande inte Àr fÀrdigvuxet.
Han börjar hur som helst komma i god form, vattentrÀning har vi tyvÀrr inte tillgÄng till (eller har vi det? Bor i UmeÄ).
Vi skyndar lÄngsamt med promenader och med att studsa omkring i skogen, men det mÀrks vÀldigt tydligt pÄ Noppe att det Àr en lycklig hundvalp numera, och han haltar inte lÀngre och Àr i princip smÀrtfri.
Om nÄgra veckor ska vi in och röntga honom igen och se hur allt ser ut, men det verkar som att det blir en quick-recovery och att vi hade tur i oturen.

God jul och tack för alla svar!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 21, 2009 23:05 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 91
Va bra att det gÄr Ät rÀtt hÄll.

Jag har inte med nÄgon av mina kullar avrÄdit fran att valpen ska röra sig [set2/aim2/aim2/y13.gif]

Ja har aldrig tÀnkt tanken, för hur hÄller man en valp i stillhet?

Jag har inte gÄtt lÄngpromenader med mina valpar men varit ute med dom och lÄtit dom rusa runt hur dom vill minst en gÄng om dagen.

Med Tudde och Lisa hade vi ju egen trÀdgÄrd och dom fick vara ute hur mycket dom ville. NÀr Tudde var runt tio mÄnader sa vetrinÀren att hon aldrig trÀffat en sÄ ung hund som hade sÄ fina muskler inte ett ord om att det skulle vara nÄgot negativt.
ingen av mina hundar har haft problem med hÀlta eller ont nÄgonstans. Utom Bus som har skadat sitt ena bakben för fyra Är sedan men hon har fortfarande skitont i benet nÀr jag skÀller pÄ henne av nÄgot skÀl [set2/aim2/aim2/y15.gif]

SÄ min Äsikt Àr att valpar ska röra pÄ sig, men helst lösa och i sin egen takt, dÄ fÄr dom bÀst muskulatur

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: