Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

kÀnslig mage
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis jan 12, 2010 11:24 

InlÀgg: 32
I gÄr var jag med min storpudel hos veterinÀren efter som han Àr vÀldigt smal, krÀsen, Àter inte som han ska mm. Först trodde dem att han hade Addison men sedan visade det sig att han "bara" har en vÀldigt kÀnslig mage/tarm. Jag undrar nu om detta Àr vanligt hos pudlar? jag var dum nog att inte kolla upp sÄdant hÀr innan jag köpte hund. Men men jag Àlskar honom ju ÀndÄ och kommer göra allt för att han ska mÄ bra.
Mvh jessica och emerald

Profil Skicka e-post  

Re: kÀnslig mage
InlĂ€ggPostat: ons jan 13, 2010 15:19 

InlÀgg: 20
Hejsan
Intressant att höra om nÄgon annan som har kÀnslig mage. Min dvÀrgpudel som Àr 2 1/2 Är har alltid varit petig med maten, har alltid haft dagar med matvÀgran och dÄ i samma anda endast velat Àta grÀs och krÀkas upp galla. Detta har brukat hÄlla i sig under en dag men pÄ eftermiddagen har han börjat bli hungrig och Àtit sin mat. Han höll pÄ sÄ Ànda till i augusti ifjol dÄ han blev riktigt dÄlig och det syntes att han hade ont i magen.
Efter en halv dag hos veterinÀr med röntgen och provtagningar sÄ kom det fram att han hade en kronisk mag/tarm inflammation sÄ det blev specialdiet, endast foderkulor, jag fick inte ge honom en smula av nÄgot annat sÄ magen skulle fÄ en chans att lÀka och inte bli retad av olika födoÀmnen.
Hade det inte funkat med fodret sÄ hade man varit tvingad att medicinera honom, förmodligen hela livet och det Àr ju skönt att slippa.
Nu har vi kommit sÄ lÄngt att vi fortfarande har ett specialfoder men han kan fÄ tugga pÄ en morot ibland men absolut inte smaka nÄgot annat.
Det har gett ett resultat av att han inte försöker tigga Ät sig nÄt dÄ det ju inte lönar sig lÀngre. Det verkar fungera mycket bra, har fÄtt en hund som verkligen Àr hungrig nu, dock har han haft nÄgra Äterfall men det blir mer och mer sÀllan.

Ska snart trÀffa veterinÀren igen och gÄ igenom vad vi kan prova att ge honom, jag skulle vilja byta foder dÄ det han nu fÄr Àta finns endast att köpa hos veterinÀren och Àr ganska dyrt, men vi fÄr se.
Vore intressant att höra hur din hund har varit med magen, om de har haft liknande symptom.
Vet inte om det Àr vanligt pÄ just pudlar men petiga med maten har man ju hört att de kan vara, mest de mindre dÄ förstÄs.
Ha det bra och hoppas det ordnar sig för din vovve.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jan 14, 2010 23:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Puzzel (mellanpudel) har aldrig varit direkt krÀsen med mat, men tidigare hade han problem med halsen. Det visade sig bla med mycket grÀsÀtning tidvis. Plus att han hade svÄrt med magen de gÄnger han medicinerat.

Efter tips av min uppfödare började jag ge honom standarts tillskott Benmjöl, Immun och Mage.

Förutom att halsproblemen försvunnit och att han nu tÄl medicinering mycket bra (har precis avslutat 40 dagar pÄ Ronaxan pga erlichias utan nÄgra som helst bekymmer) sÄ Àr hans tidigare bra aptit om möjligt Ànnu bÀttre [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 15, 2010 14:39 

InlÀgg: 32
Ända sedan jag fick hem honom nĂ€r han var 10veckor gammal sĂ„ har han vart jĂ€ttepetig med maten och nĂ€r han var till sĂ„dĂ€r 6mĂ„nader sĂ„ krĂ€ktes han varje dag, mest galla.. Jag förstod ju att det var nĂ„got som var fel men jag fick bara till svar att vissa pudlar Ă€r sĂ„ krĂ€sna. nĂ€r han var 6mĂ„n sĂ„ bytte jag foder dĂ„ en vĂ€n berĂ€ttade att deras hund hade varit kĂ€nslig mot kyckling. Jag bytte dĂ„ till lamm och ris. Det resulterade i att han slutade krĂ€kas. Trodde att han skulle börja gĂ„ upp i vikt dĂ„ men det gjorde han inte.

Men som sagt fick jag ju en duktig vet. pÄ djursjukan förra veckan som tog detta pÄ allvar. Nu förstÄr jag varför han inte gick upp i viket, det var ju för att han inte tÄlte den maten heller men dock bÀttre Àn förra maten, han kunde inte tillgodo göra sig maten det gick bra rakt igenom.
Han gÄr nu pÄ penicilin för tarmarna sÄ att dem ska ÄterhÀmta sig. Han Àter nu med stor aptit, han till och med lÀngtar tills han ska fÄ mat. Detta har aldrig hÀnt förut, han Àter till och med nÀr vi Àr borta =)
sen i mÄndags har jag mÀrkt att han börjar lÀgga pÄ sig =) SÄ himla lycklig Àr jag. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 15, 2010 18:06 

InlÀgg: 20
Hej igen!
Visst Àr det kul med en hund som visar hunger! SÀger man "mat" till vÄr hund nu sÄ springer han till köket och kollar matskÄlen, sÄ himla roligt eftersom han tidigare inte alls var intresserad av maten.
Det verkar vara lite lika sjukdom mellan vÄra hundar, min har ocksÄ gÄtt upp lite i vikt. Han var inte för mager tidigare heller men han har lite mera hull nu och det Àr bara ett plus enligt veterinÀren.
Du ska se att det ordnar sig för din hund ocksÄ, det kÀnns skönt att lyckas hitta rÀtt veterinÀr som lyssnar pÄ en och inte tycker man Àr överdrivet orolig.
Ha det sÄ bra i vintermörkret och kylan, frÄn Rocky med matte.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 24, 2010 21:23 

InlÀgg: 7
HallÄ! Min Springer spanniel hade kronisk inflamation i magsÀck/tarm med lös mage/diarée ibland blodig avföring med slem. Jag gav honom Stomax i maten det funkade jÀtte bra, var inte sÄ dyrt hos veterinÀren men dyrt hos ÄterförsÀljare dock. Jag provade ocksÄ Pro-Solube som ocksÄ finns hos vet. funkade ocksÄ bra. Foreverliving sÀljer aloevera gel som kan ges till djur och mÀnniskor funkade ocksÄ bra dessutom hade han inte en enda fÀrsting under den tiden han fick aloevera gelen.
Lycka till HĂ€lsningar Tina

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori