Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

känslig mage
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 12, 2010 11:24 

I går var jag med min storpudel hos veterinären efter som han är väldigt smal, kräsen, äter inte som han ska mm. Först trodde dem att han hade Addison men sedan visade det sig att han "bara" har en väldigt känslig mage/tarm. Jag undrar nu om detta är vanligt hos pudlar? jag var dum nog att inte kolla upp sådant här innan jag köpte hund. Men men jag älskar honom ju ändå och kommer göra allt för att han ska må bra.
Mvh jessica och emerald

Profil Skicka e-post  

Re: känslig mage
InläggPostat: ons jan 13, 2010 15:19 

Hejsan
Intressant att höra om någon annan som har känslig mage. Min dvärgpudel som är 2 1/2 år har alltid varit petig med maten, har alltid haft dagar med matvägran och då i samma anda endast velat äta gräs och kräkas upp galla. Detta har brukat hålla i sig under en dag men på eftermiddagen har han börjat bli hungrig och ätit sin mat. Han höll på så ända till i augusti ifjol då han blev riktigt dålig och det syntes att han hade ont i magen.
Efter en halv dag hos veterinär med röntgen och provtagningar så kom det fram att han hade en kronisk mag/tarm inflammation så det blev specialdiet, endast foderkulor, jag fick inte ge honom en smula av något annat så magen skulle få en chans att läka och inte bli retad av olika födoämnen.
Hade det inte funkat med fodret så hade man varit tvingad att medicinera honom, förmodligen hela livet och det är ju skönt att slippa.
Nu har vi kommit så långt att vi fortfarande har ett specialfoder men han kan få tugga på en morot ibland men absolut inte smaka något annat.
Det har gett ett resultat av att han inte försöker tigga åt sig nåt då det ju inte lönar sig längre. Det verkar fungera mycket bra, har fått en hund som verkligen är hungrig nu, dock har han haft några återfall men det blir mer och mer sällan.

Ska snart träffa veterinären igen och gå igenom vad vi kan prova att ge honom, jag skulle vilja byta foder då det han nu får äta finns endast att köpa hos veterinären och är ganska dyrt, men vi får se.
Vore intressant att höra hur din hund har varit med magen, om de har haft liknande symptom.
Vet inte om det är vanligt på just pudlar men petiga med maten har man ju hört att de kan vara, mest de mindre då förstås.
Ha det bra och hoppas det ordnar sig för din vovve.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jan 14, 2010 23:39 
Användarvisningsbild

Puzzel (mellanpudel) har aldrig varit direkt kräsen med mat, men tidigare hade han problem med halsen. Det visade sig bla med mycket gräsätning tidvis. Plus att han hade svårt med magen de gånger han medicinerat.

Efter tips av min uppfödare började jag ge honom standarts tillskott Benmjöl, Immun och Mage.

Förutom att halsproblemen försvunnit och att han nu tål medicinering mycket bra (har precis avslutat 40 dagar på Ronaxan pga erlichias utan några som helst bekymmer) så är hans tidigare bra aptit om möjligt ännu bättre [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 15, 2010 14:39 

Ända sedan jag fick hem honom när han var 10veckor gammal så har han vart jättepetig med maten och när han var till sådär 6månader så kräktes han varje dag, mest galla.. Jag förstod ju att det var något som var fel men jag fick bara till svar att vissa pudlar är så kräsna. när han var 6mån så bytte jag foder då en vän berättade att deras hund hade varit känslig mot kyckling. Jag bytte då till lamm och ris. Det resulterade i att han slutade kräkas. Trodde att han skulle börja gå upp i vikt då men det gjorde han inte.

Men som sagt fick jag ju en duktig vet. på djursjukan förra veckan som tog detta på allvar. Nu förstår jag varför han inte gick upp i viket, det var ju för att han inte tålte den maten heller men dock bättre än förra maten, han kunde inte tillgodo göra sig maten det gick bra rakt igenom.
Han går nu på penicilin för tarmarna så att dem ska återhämta sig. Han äter nu med stor aptit, han till och med längtar tills han ska få mat. Detta har aldrig hänt förut, han äter till och med när vi är borta =)
sen i måndags har jag märkt att han börjar lägga på sig =) Så himla lycklig är jag. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 15, 2010 18:06 

Hej igen!
Visst är det kul med en hund som visar hunger! Säger man "mat" till vår hund nu så springer han till köket och kollar matskålen, så himla roligt eftersom han tidigare inte alls var intresserad av maten.
Det verkar vara lite lika sjukdom mellan våra hundar, min har också gått upp lite i vikt. Han var inte för mager tidigare heller men han har lite mera hull nu och det är bara ett plus enligt veterinären.
Du ska se att det ordnar sig för din hund också, det känns skönt att lyckas hitta rätt veterinär som lyssnar på en och inte tycker man är överdrivet orolig.
Ha det så bra i vintermörkret och kylan, från Rocky med matte.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån maj 24, 2010 21:23 

Hallå! Min Springer spanniel hade kronisk inflamation i magsäck/tarm med lös mage/diarée ibland blodig avföring med slem. Jag gav honom Stomax i maten det funkade jätte bra, var inte så dyrt hos veterinären men dyrt hos återförsäljare dock. Jag provade också Pro-Solube som också finns hos vet. funkade också bra. Foreverliving säljer aloevera gel som kan ges till djur och människor funkade också bra dessutom hade han inte en enda färsting under den tiden han fick aloevera gelen.
Lycka till Hälsningar Tina

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]