Hudcancer, vanligt hos pudlar?
| Författare |
Meddelande |
|
kikkit
|
Postat: fre sep 18, 2009 17:43 |
|
|
|
Hej! MÀrkte för nÄgon dag sedan en svart, utstÄende flÀck, typ som en liten bula vid morrhÄren pÄ Sonya.. AlltsÄ mellan nosen och munnen pÄ höger sida. Först trodde jag att det var en skorpa efter en fÀsting men efter mer noggrann undersökning sÄ ser det ut som nÄgot helt annat.
Den Àr helt jÀmn, rund, svart och lite utstÄende. Den Àr cirka 0,5 cm i diameter och skiljer sig i fÀrg frÄn övrig hud.
NĂ„gon som tror sig veta vad det kan vara? Vill inte ens tĂ€nka pĂ„ om det vore hudcancer. Ăr det vanligt hos pudlar?
Hon har ju pigmentsförÀndring pÄ tunga, en svart flÀck, och pigmentsförlust pÄ nosen, den Àr numera brun. (Det har jag varit hos vet för, konstaterat ofarligt) LÀgger till att jag kommer ringa vetten pÄ mÄndag.
Tacksam för svar.
_________________ Pudel-Sonya med matte.
|
|
| Upp |
|
Re: Hudcancer, vanligt hos pudlar?
|
Anna&rÀserpudlarna
|
Postat: fre sep 18, 2009 18:47 |
|
|
Vet inte hurpass vanligt det Àr pÄ pudel, men det pÄgÄr forskning pÄ hudcancer hos hund eftersom det liknar det som mÀnniskor fÄr. Det behöver inte vara cancer, det kan vara till exempel en godartad tumör eller kanske bara en talgkörtel. Jag frÄgade nÀmligen en veterinÀr dÄ jag har en klipphund som har massor med konstiga förÀndringar i hunden. Hon sa att det gÄr inte att sÀga pÄ rak arm utan att en veterinÀr behöver se pÄ det och förmodligen ta prover. SÄ det Àr en bra idé att ringa till din veterinÀr, hoppas det inte Àr nÄt allvarligt! ![yes [smilisar/agreement5.gif]](./images/smilies/smilisar/agreement5.gif)
_________________ Anna med Albin och Pixie (Emil i pudelhimlen)
Pudeltrassel Min NYA pudelblogg
AnnaLavinia Min syblogg
|
|
| Upp |
|
|
kikkit
|
Postat: fre sep 18, 2009 19:13 |
|
|
|
Nej det behöver det inte vara och jag hoppas innerligt att det Àr nÄgot annat Àn cancer.
SÄ typiskt att man ska upptÀcka sÄnt hÀr nÀr det Àr helg. Vill att det Àr mÄndag nu sÄ jag kan ringa min veterinÀr.
Tack för ditt svar.
|
|
| Upp |
|
|
kikkit
|
Postat: sön sep 20, 2009 14:59 |
|
|
|
| Upp |
|
|
kim
|
Postat: sön sep 20, 2009 23:30 |
|
Blev medlem: lör apr 12, 2008 20:41 InlÀgg: 727 Ort: stockholm/södermalm
|
|
Hoppas Du slipper vÀnta. Vi hÄller tummar och tassar för att det Àr nÄgot ofarligt.
_________________ Dom flesta hundar lyckas sÄ smÄningom dressera sin Àgare.
|
|
| Upp |
|
|
kikkit
|
Postat: mÄn sep 21, 2009 16:50 |
|
|
|
Det var antagligen ett sÄr som fÄtt en sekundÀr inflammation, antibiotika och en salva i 10 dagar, Àr det inte borta eller bÀttre dÄ ska man brÀnna/operera bort den.
Sonya fick mycket beröm, veterinÀren var imponerad och hon sa det flera gÄnger. vanligtvis skulle dom behöva söva ner en hund för sÄn behandling men Sonya tog det med ro. Min Àngel!
Det var ingen tumör iaf, *lÀttad*
|
|
| Upp |
|
|
Mia & Algot o Casper
|
Postat: mÄn sep 21, 2009 18:03 |
|
Blev medlem: mÄn apr 14, 2008 13:54 InlÀgg: 385 Ort: Odensala, MÀrsta
|
Ă
h, vad skönt. ![yes [smilisar/agreement5.gif]](./images/smilies/smilisar/agreement5.gif) Grattis. DÄ kan du slappna av nu.
_________________ Mia med storpudeln Otto och dom smÄ harlekinpudlarna Algot och Casper. Det Àr inte storleken det hÀnger pÄ.
http://www.nogg.se/pudelgalningarna
|
|
| Upp |
|
|
Anne & Elliott
|
Postat: mÄn sep 21, 2009 23:08 |
|
|
HÀrligt att höra och duktig patient ![love51 [smilisar/love51.gif]](./images/smilies/smilisar/love51.gif)
|
|
| Upp |
|
|
kim
|
Postat: mÄn sep 21, 2009 23:22 |
|
Blev medlem: lör apr 12, 2008 20:41 InlÀgg: 727 Ort: stockholm/södermalm
|
Skönt att ni fick komma sÄ snabbt, och att allt gick sÄ bra, vilken duktig vovve du har. ![animal11 [smilisar/animals11.gif]](./images/smilies/smilisar/animals11.gif)
_________________ Dom flesta hundar lyckas sÄ smÄningom dressera sin Àgare.
|
|
| Upp |
|
|
Majsan
|
Postat: tis sep 22, 2009 9:09 |
|
|
|
Hoppas det rÀcker med medicinen, skönt att det inte var ngt vÀrre.
_________________ Om nÄgon du talar med inte tycks lyssna, var tÄlmodig. Det kan helt enkelt vara sÄ att han har lite ludd i ena örat. N. Puh
|
|
| Upp |
|