Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Stor eller Mellan?
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 02, 2009 17:04 

Har en storpudel tik och vill ha en kopis till, har ingen erfarenhet av mellan? För och nackdelar, skillnader. Tacksam för synpunkter!
Freddie

Profil Skicka e-post  

Re: Stor eller Mellan?
InläggPostat: ons dec 02, 2009 23:01 
Användarvisningsbild

Går själv i samma tankar.
Har bara konstaterat att det är ett väldigt stort hopp storleksmässigt. Även de största melissarna (ganska ovanliga) ligger på ca 12kg. Vill du ha en tik så är de ofta ännu mindre.
Har själv gått över till att se mig om efter en lite mindre storpudel mellan ca 50-55cm men de verkar vara sällsynta.
Är helt frälst på storpudelns lugn och allsidighet så det blir säkert en till så småning om.
Vet ni någon som har små storpudlar i avel får ni gärna hojta till.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor dec 03, 2009 19:11 
Användarvisningsbild

Frihamras kennel brukar få mindre tikar iaf, min Wilda är 54cm.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre dec 04, 2009 23:06 
Användarvisningsbild

Jag hade en storpudel och det var den trevligaste hund jag haft... När han oväntat gick bort var sorgen stor och vi valde ändå att starta om med en mellanpudel... vi behandlar denna valp som hon var stor och ska bli stor... så hon är helt sagolikt underbar och minst lika mysig som vår stora :) Jag har ännu inte facit, men jag ångar det inte en sekund... även om jag önskar att min stora kille var bland oss ännu :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre dec 04, 2009 23:15 
Användarvisningsbild

*dubbelpost*

Senast redigerad av Bea fre dec 04, 2009 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre dec 04, 2009 23:17 
Användarvisningsbild

Jag har en stor mellan. Han ligger runt 45 i mankhöjd. En ypperlig storlek om du frågar mig, och inte så ovanligt som många verkar tro. Pompes föräldrar och syskon är "normalstora", dvs runt 38-39 cm i mankhöjd.
Jag kan berätta hur jag upplever honom. Han är en hund med mycket motor, och är ganska krävande... Men å andra sidan väldigt tacksam att samarbeta med. Han är tyst som en mus, följsam och pigg och glad. Ibland tycker han att jag är en värdelös matte som inte tränar/hittar på aktiviteter tillräckligt. Då kan han vara riktigt pestig... Han var störst och "värst" i kullen redan från början.... Får han utlopp för sin (tonårs?-)energi är han en välbalanserad hund som har en bra av- och påknapp. Väldigt lättjobbad.
Jag upplever överlag storpudlar som mer lämpade som sällskapshundar, även om det generellt är ganska liten skillnad.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 05, 2009 1:08 
Användarvisningsbild

harriet skrev:
Har en storpudel tik och vill ha en kopis till, har ingen erfarenhet av mellan? För och nackdelar, skillnader. Tacksam för synpunkter!
Freddie

Jag skriver utan att tro att jag kan råda dig... Jag själv har en storpudelhane. Han är pigg, alert och med i allt som händer ute och väl hemma igen efter mat och dryck så märks han inte alls. Sover, flyttar på sig ibland, men i övrigt väldigt lugn.

Jag har fått för mig att mindre storlekar är lite mera aktiva inne än vad stora är men det kan också ha att göra med vilken linjen man plockar sin valp ifrån.

Min rekommendation blir att har du storpudel och letar efter en vän så gå på mentalitet och att hundarna i sig funkar ihop istället för att bry dig om storlek... förutsatt att du har utrymme i bil osv.

Lycka till med planerna!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 05, 2009 11:39 

Asti var nästan 3 när jag fick hem Kicksi mellisvalp. Hon blir dock liten. Hon är som ett kvicksilver. Är aldrig stilla när vi är ute. Jag måste ta i ganska skarpt och länge för att hon ska lyssna. Men när vi väl är där, är hon goddomlig. Hon och Asti har så roligt tillsammans att jag förundras över hur de signalerar till varandra. Tyvärr har Kicksi lärt Asti stjäla från bordet. Det har hon aldrig gjort.
Nästa gång sätter jag in tallriken ett snäpp längre. Får väl skylla mig själv. Det är lätt att glömma, när man har haft en fullständigt pålitlig tjej. [smilisar/angel5.gif] [set2/aim2/aim2/y11.gif] [smilisar/angel5.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis dec 08, 2009 22:24 

Tack för alla inlägg, tror att det blir en storpudel tik till som det känns nu. Kom gärna med fler tankar. Funderar på en brun för att variera lite mot svart.
[set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]