Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Stor eller Mellan?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons dec 02, 2009 17:04 

InlÀgg: 2
Har en storpudel tik och vill ha en kopis till, har ingen erfarenhet av mellan? För och nackdelar, skillnader. Tacksam för synpunkter!
Freddie

Profil Skicka e-post  

Re: Stor eller Mellan?
InlĂ€ggPostat: ons dec 02, 2009 23:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 28
GÄr sjÀlv i samma tankar.
Har bara konstaterat att det Ă€r ett vĂ€ldigt stort hopp storleksmĂ€ssigt. Även de största melissarna (ganska ovanliga) ligger pĂ„ ca 12kg. Vill du ha en tik sĂ„ Ă€r de ofta Ă€nnu mindre.
Har sjÀlv gÄtt över till att se mig om efter en lite mindre storpudel mellan ca 50-55cm men de verkar vara sÀllsynta.
Är helt frĂ€lst pĂ„ storpudelns lugn och allsidighet sĂ„ det blir sĂ€kert en till sĂ„ smĂ„ning om.
Vet ni nÄgon som har smÄ storpudlar i avel fÄr ni gÀrna hojta till.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor dec 03, 2009 19:11 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
Frihamras kennel brukar fÄ mindre tikar iaf, min Wilda Àr 54cm.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 04, 2009 23:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 16
Jag hade en storpudel och det var den trevligaste hund jag haft... NÀr han ovÀntat gick bort var sorgen stor och vi valde ÀndÄ att starta om med en mellanpudel... vi behandlar denna valp som hon var stor och ska bli stor... sÄ hon Àr helt sagolikt underbar och minst lika mysig som vÄr stora :) Jag har Ànnu inte facit, men jag Ängar det inte en sekund... Àven om jag önskar att min stora kille var bland oss Ànnu :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 04, 2009 23:15 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
*dubbelpost*

Senast redigerad av Bea fre dec 04, 2009 23:17, redigerad totalt 1 gÄng.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 04, 2009 23:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Jag har en stor mellan. Han ligger runt 45 i mankhöjd. En ypperlig storlek om du frÄgar mig, och inte sÄ ovanligt som mÄnga verkar tro. Pompes förÀldrar och syskon Àr "normalstora", dvs runt 38-39 cm i mankhöjd.
Jag kan berÀtta hur jag upplever honom. Han Àr en hund med mycket motor, och Àr ganska krÀvande... Men Ä andra sidan vÀldigt tacksam att samarbeta med. Han Àr tyst som en mus, följsam och pigg och glad. Ibland tycker han att jag Àr en vÀrdelös matte som inte trÀnar/hittar pÄ aktiviteter tillrÀckligt. DÄ kan han vara riktigt pestig... Han var störst och "vÀrst" i kullen redan frÄn början.... FÄr han utlopp för sin (tonÄrs?-)energi Àr han en vÀlbalanserad hund som har en bra av- och pÄknapp. VÀldigt lÀttjobbad.
Jag upplever överlag storpudlar som mer lÀmpade som sÀllskapshundar, Àven om det generellt Àr ganska liten skillnad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 05, 2009 1:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
harriet skrev:
Har en storpudel tik och vill ha en kopis till, har ingen erfarenhet av mellan? För och nackdelar, skillnader. Tacksam för synpunkter!
Freddie

Jag skriver utan att tro att jag kan rÄda dig... Jag sjÀlv har en storpudelhane. Han Àr pigg, alert och med i allt som hÀnder ute och vÀl hemma igen efter mat och dryck sÄ mÀrks han inte alls. Sover, flyttar pÄ sig ibland, men i övrigt vÀldigt lugn.

Jag har fÄtt för mig att mindre storlekar Àr lite mera aktiva inne Àn vad stora Àr men det kan ocksÄ ha att göra med vilken linjen man plockar sin valp ifrÄn.

Min rekommendation blir att har du storpudel och letar efter en vÀn sÄ gÄ pÄ mentalitet och att hundarna i sig funkar ihop istÀllet för att bry dig om storlek... förutsatt att du har utrymme i bil osv.

Lycka till med planerna!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 05, 2009 11:39 

InlÀgg: 32
Asti var nĂ€stan 3 nĂ€r jag fick hem Kicksi mellisvalp. Hon blir dock liten. Hon Ă€r som ett kvicksilver. Är aldrig stilla nĂ€r vi Ă€r ute. Jag mĂ„ste ta i ganska skarpt och lĂ€nge för att hon ska lyssna. Men nĂ€r vi vĂ€l Ă€r dĂ€r, Ă€r hon goddomlig. Hon och Asti har sĂ„ roligt tillsammans att jag förundras över hur de signalerar till varandra. TyvĂ€rr har Kicksi lĂ€rt Asti stjĂ€la frĂ„n bordet. Det har hon aldrig gjort.
NÀsta gÄng sÀtter jag in tallriken ett snÀpp lÀngre. FÄr vÀl skylla mig sjÀlv. Det Àr lÀtt att glömma, nÀr man har haft en fullstÀndigt pÄlitlig tjej. [smilisar/angel5.gif] [set2/aim2/aim2/y11.gif] [smilisar/angel5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 08, 2009 22:24 

InlÀgg: 2
Tack för alla inlÀgg, tror att det blir en storpudel tik till som det kÀnns nu. Kom gÀrna med fler tankar. Funderar pÄ en brun för att variera lite mot svart.
[set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori