Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 57 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5, 6
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Foder
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön jun 14, 2009 16:42 

InlÀgg: 1
Mina hundar Àter Nutram sedan tvÄ Är tillbaka och har inte tröttnat. Vet inte hur mÄnga foder jag provat sedan jag köpte min första pudel 1992. Nutram finns inte att köpa ut i affÀren utan bara pÄ internet. Har kontakt med en försÀljare dÀr som gett mig bra pris sÄ vi Àr nÄgra pudelÀgare som gÄtt ihop och köper tillsammans för att fÄ ett bra pris. Normalpriset Àr för 15 kg 539 och jag köper en sÀck pÄ 20 kg för 459. Men skulle vi bli fler skulle det kunna bli ett bÀttre pris.

Bilagor:
luddedorisfrejada.jpeg [95.29 KB]
Nerladdad 25 gÄnger
 Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jun 14, 2009 18:07 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Jag ger RC valp blandat med vuxen till min 10-mÄnaders dvÀrg. Har blandat upp fodret i ca 2 mÄnader dÄ hon Àter mycket mer Àn nÀr jag bara gav valpfodret.

En sak som jag funderat pÄ Àr det hÀr med bajsandet (vilket ord!), min gör ifrÄn sig ofta tvÄ gÄnger pÄ morgonpromenaden ganska snart inpÄ varandra och pÄ lunchen oftast en gÄng och middagspromenaden samt kvÀllspromenaden en gÄng. SÄ totalt blir det en ca 4-5 gÄnger om dagen (aldrig 3 utan alltid 4 eller fler). Som jag förstÄtt Àr detta ganska mycket? Pratade med nÄgon vars pudel gjorde ifrÄn sig en (!) gÄng om dagen. Bajset Àr inte för löst eller hÄrt utan normalt och det Àr oftast inte brÄdskande utan nÀr det faller pÄ helt enkelt.

Funderar att byta foder nĂ€r hon blir ett Ă„r, fram till dess fĂ„r hon Ă€ta RC. Är det nĂ„gon annan som haft samma "problem" (om det nu Ă€r ett problem) och som gett RC och sedan bytt till annat foder som fungerat bĂ€ttre i just detta avseende?

Jeanette

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jun 19, 2009 21:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Torfoderhundar skiter oftast oftare, peggy Àter nu nordic fryst fÀrskfoder, tröttnade pÄ att laga sjÀlv, hon Àter morgon och kvÀll och skiter en ggr pÄ morgonen och en ggr antingen eftermiddagen eller pÄ kvÀlspromenaden.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jun 20, 2009 23:06 

InlÀgg: 8
Vi ger RC medium light till frukost och överkokt ris, kokt fisk (alaska pollock), riven morot, A-fil, standart immun, standart benmjöl och fiskolja till middag.

Hon gillar allt utom standart immun. Om vi utsluter det kastar hon sig över maten och slukar den pĂ„ nolltid. Med standart immun Ă€ter hon först efter en œ tim nĂ€r hon inser att inget annat kommer att serveras.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 11, 2009 11:51 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
Liten gul Àter en gÄng per dag, han fÄr Klass fÀrskfoder, det enda som herrn kan tÀnka sig Àta hittills, torrisar Àr det bara att glömma, dÄ svÀlter han hellre. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 01, 2010 16:29 

InlÀgg: 9
Jag undrar om nÄgon vet hur mycket kalorier/dag en 6 mÄn dvÀrgpudelvalp behöver.
Jag har inte hittat nÄgon information om hur mycket kalorier alla olika hundmatsprodukter innehÄller bara hur mÄnga gr/dl som rekommenderas.
Eftersom min Milly inte Àter nÄgon av de hundmatsprodukter som finns tillgÀngliga dÀr jag bor fÄr hon "mÀnniskomat" som jag försöker balansera sÄ gott jag kan, Àven om hon naturligtvis fÄr mycket mera kött Àn som ingÄr i vanlig hundmat.
Men jag tycker att det skulle vara till hjÀlp om man visste hur mycket kalorier hon egentligen behöver. Hon Àr en mycket aktiv hund, men det mÄste vÀl finnas nÄgon sorts riktmÀrke nÄgonstans. Hon Àr oerhört bestÀmd nÀr det gÀller mat (som jag har förstÄtt att en del pudlar Àr), vill inte ha samma mat flera ggr om dan o ibland inte ens annat Àn med flera dagars mellanrum. Det Àr sÄ klart att jag skÀmmer bort henne o trugar, jag vill ju att hon ska fÄ sÄ bra uppvÀxt som möjligt. Men det vore bra att veta lite mer sÄ att jag kan modifiera kosten nÀr hon blir Àldre o kanske komplettera med nÄgot torrfoder. Nu fÄr hon Àta precis sÄ mycket som hon vill av det hon just dÄ vill ha o hon kÀnns fin o fast i hullet o har blank pÀls.
Jag har aldrig haft pudel förut, utan taxar, berner sennen o foxterriers o de har inte varit krÀsna utan Àtit allt man erbjudit dem, sÄ det har varit lÀtt att föda upp dem.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 01, 2010 19:18 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
För att ge dig en fingervisning delar jag med mig av det jag fÄtt veta:

HEMMALAGAT
HÀr Àr grunden. Dagsbehovet för vuxen normalaktiv hund. Men det Àr mycket som spelar roll runt omkring. Man mÄste se till sin hund. HÄlla koll pÄ hull och vikt, slemhinnor, hud/pÀls mm.

Kött (inkl kyckling, fisk, Àgg, vilt, lamm, vom, flÀsk mm) 1-2 % av hundens vikt.
Ges helst rÄtt om det Àr svenskt.
Om man tillagar köttet sÄ anvÀnd kokvattnet till riskoket.
1-2 ggr/vecka kan man Àven byta ut en del av proteinet mot lever och hjÀrta. Max 100g/20-25 kg hund och vecka av levern. Annars blir det för mycket A-vitamin. (Ger man torkad lever som godis hoppar man över denna i kosten.)

Fett œ ml/kg hund.
AnvÀnd helst animaliskt fett. Ex ister och/eller fiskolja.
Om man vill ge vegetabilisk olja bör man vÀlja kallpressad raps- eller solrosolja. (Ges endast ett par ggr/vecka vÀxelvis med fiskolja, annars blir förhÄllandet omega 6/omega 3 fel.)

Kolhydrater har hunden inget verkligt behov av.
Men de har en funktion som utfyllnad i kosten och för att mÄltiderna inte ska bli för smÄ.
Ris Ă€r bĂ€st (mest lĂ€ttsmĂ€lt). KĂ€nsliga hundar och valpar upp till 6 mĂ„nader bör Ă€ta grötris. Övriga kan Ă€ta avorioris och/eller rĂ„ris. Ris kokas alltid i dubbel tid i dubbel mĂ€ngd vatten. Max œ dos salt eller en liten bit kycklingbuljongtĂ€rning.
UngefÀr lika mÀngd som proteinrÄvaran brukar vara lagom.
Hungriga överviktiga hundar kan fÄ sin kost utdrygad med rÄa grönsaker (finmixade). Vid bantning kan man Àven behöva minska kolhydraterna.
Rester av potatis kan ocksÄ ges ibland. Kolla bara sÄ hunden tÄl det.
Undvik veteprodukter (ex pasta & bröd), men visst kan man ge en lite bit vid enstaka tillfÀllen.

Benmjöl tillsÀtts dagligen enligt dosering. Hoppa över benmjöl de dagar hunden Àter ben.

Vitaminer/mineraler ges dagligen enligt doseringsanvisning.

Valpen har 2-3ggr sÄ högt behov av protein och fett.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 57 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 4 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony