Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Ang valphÀnvisningen.
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre mar 13, 2009 20:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 15
Eva och busarna skrev:
Jag kan svara pÄ varför man vÀljer att inte fÄ sin avelshund extriörbedömd, jag orkar inte ta upp hunden i pÀls.

SĂ„ enkelt kan det vara [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Eller som i Bus fall hon avskyr utstÀllningar förstÄr inte alls vad hon ska dÀr och göra tror du man fÄr en etta med den hunden?

Nu hoppar jag rakt in i diskussionen. Hoppas att det Àr OK?
Vad det gÀller att "ta upp hunden i pÀls" sÄ förekommer det faktiskt att pudlar i stram T-60 placerar sig i bÀsta hane/tik-klass och det Àr ju inte ens det som trÄden handlar om, utan en slÀt etta i kvalitet. Det krÀver bara att hunden har sÄpass mycket pÀls att det gÄr att bedöma kvaliteten. Detta krÀver inte heller att hunden ifrÄga ska "Àlska" utstÀllningar, men.. den ska ha en tillrÀckligt god mentalitet för att lÄta sig hanteras av en frÀmmande person samt kunna vistas ganska nÀra flera andra hundar, vilket borde vara en sjÀlvklarhet hos vilken pudel som helst om man tittar pÄ rasbeskrivningen. Inte sÄÄ mycket begÀrt i mina ögon.
Även om jag personligen kanske Ă€lskar min hund mest för att hon Ă€r en sĂ„ fantastisk "arbetskamrat", sĂ„ kan jag tycka att det Ă€r betydligt enklare att hĂ€mta en etta i utstĂ€llningssammanhang Ă€n vad det Ă€r att plocka poĂ€ng i lydnad eller bruks och de hundar som inte "fixar" en utstĂ€llningssituation gĂ„r faktiskt bort för mej.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre mar 13, 2009 21:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Rent genetiskt sett vill man ha in sĂ„ mĂ„nga individer som möjligt i aveln. Även om man avlar pĂ„ individer som inte Ă€r 100% felfria gör man rasen en tjĂ€nst pĂ„ lĂ„ng sikt, det kan vem som helst med grundlĂ€ggande kunskap om genetik rĂ€kna ut.
Jag ser dÄ hellre att man gör avkall pÄ exteriören framför mentaliteten och hÀlsan.

En liten tanke bara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre mar 13, 2009 22:21 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
tinah skrev:
Vad det gÀller att "ta upp hunden i pÀls" sÄ förekommer det faktiskt att pudlar i stram T-60 placerar sig i bÀsta hane/tik-klass och det Àr ju inte ens det som trÄden handlar om, utan en slÀt etta i kvalitet. Det krÀver bara att hunden har sÄpass mycket pÀls att det gÄr att bedöma kvaliteten. Detta krÀver inte heller att hunden ifrÄga ska "Àlska" utstÀllningar, men.. den ska ha en tillrÀckligt god mentalitet för att lÄta sig hanteras av en frÀmmande person samt kunna vistas ganska nÀra flera andra hundar, vilket borde vara en sjÀlvklarhet hos vilken pudel som helst om man tittar pÄ rasbeskrivningen.

Kloka ord! [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n mar 16, 2009 20:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Karin skrev:
tinah skrev:
Vad det gÀller att "ta upp hunden i pÀls" sÄ förekommer det faktiskt att pudlar i stram T-60 placerar sig i bÀsta hane/tik-klass och det Àr ju inte ens det som trÄden handlar om, utan en slÀt etta i kvalitet. Det krÀver bara att hunden har sÄpass mycket pÀls att det gÄr att bedöma kvaliteten. Detta krÀver inte heller att hunden ifrÄga ska "Àlska" utstÀllningar, men.. den ska ha en tillrÀckligt god mentalitet för att lÄta sig hanteras av en frÀmmande person samt kunna vistas ganska nÀra flera andra hundar, vilket borde vara en sjÀlvklarhet hos vilken pudel som helst om man tittar pÄ rasbeskrivningen.

Kloka ord! [smilisar/agreement5.gif]

[set2/aim2/aim2/y2.gif] JodÄ, har hunden en bra grundkonstruktion sÄÄÄ... min Bruno tog ett cert och bhk-placering sju Är gammal (gamla veteranÄldern) i en vÀldans stram T60... i hÀllregn!!!

BetrÀffande kunna bli hanterad... [set2/aim2/aim2/y15.gif] för mig Àr det a och o i grundlydnad, en sjÀlvklarhet i och med att mina pudlar tÀvlat/tÀvlar i bl.a. arbetande grenar sÄsom lydnad och agility... i lydnad ingÄr *hantering* och i agility... Àr det mycket folk, hundar och allt möjligt hihi. Men det Àr ju jag det....

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n mar 16, 2009 21:02 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 30
Bea skrev:
Rent genetiskt sett vill man ha in sĂ„ mĂ„nga individer som möjligt i aveln. Även om man avlar pĂ„ individer som inte Ă€r 100% felfria gör man rasen en tjĂ€nst pĂ„ lĂ„ng sikt, det kan vem som helst med grundlĂ€ggande kunskap om genetik rĂ€kna ut.
Jag ser dÄ hellre att man gör avkall pÄ exteriören framför mentaliteten och hÀlsan.

En liten tanke bara.

Vi har tillrÀckligt mÄnga pudlar i Sverige (och utomlands) idag för att slippa göra avkall pÄ exteriören. Glöm inte att det inte handlar om "skönhet", det handlar om rasstandarden och pudeln som ras. En slÀt etta Àr fortf INTE mycket begÀrt, i mina ögon och öron Àr det bara dÄliga ursÀkter för att rÀttfÀrdiga avel pÄ en hund som inte hÄller mÄttet exteriört. Allas vÄra hundar Àr perfekta i vÄra ögon, och det SKA dom vara för det Àr ju vÄra Àlskade familjemedlemmar! Men skall man syssla med avel Àr man tvungen att ta till sitt kritiska öga och se förbi sin Àlskade familjemedlem och se opartiskt pÄ vad man har i snöret.

Och Äterigen, det handlar INTE om att bortse frÄn mentalitet eller hÀlsa, och det det handlar INTE om att bara avla pÄ utsÀllningschampions!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 17, 2009 0:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
lena a skrev:
[set2/aim2/aim2/y2.gif] JodÄ, har hunden en bra grundkonstruktion sÄÄÄ... min Bruno tog ett cert och bhk-placering sju Är gammal (gamla veteranÄldern) i en vÀldans stram T60... i hÀllregn!!!

Det Àr bra gjort!! [smilisar/celebrate13.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor aug 27, 2009 7:18 

InlÀgg: 118
För att ÄtergÄ till TS sÄ har jag (försökt!) lÀgga ut en annons pÄ valphÀnvisningen i sommar. Det var inte lÀtt! Det tog tid innan den kom in och det tog Ànnu mer tid innan EN uppdatering gjordes, jag skickade in fler Àn sÄ... Varför sÄ krÄngligt och varför sÄ tidsödande? Visst, det tar tid etc etc att hÄlla igÄng forumet, men om man vill ha valphÀnvisning hÀr pÄ forumet sÄ borde man försöka hÄlla uppe standarden pÄ servicen.

NÀr valparna sÄldes, vid 8 v Älder (för 3 v sen!), sa jag ifrÄn. Men jag ser att min annons ligger kvar...med den enda uppdateringen som trots allt gjordes. Jag Àr allt annat Àn nöjd!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre aug 28, 2009 21:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
porslinspudel: Jag ber om ursÀkt för att det strulat för dig men för att fÄ ge dig en förklaring sÄ har det hÀnt en hel del saker i mitt liv (jag som administerar forumet) och har varken haft tid, ork, kraft att aministera till belÄtenhet för er medlemmar. Anna och Indy har administrerat istÀllet för mig men det Àr inte lÀtt att hinna med allt och ibland sÄ faller ganske saker i glömska. Vi Àr inte mer Àn mÀnniskor som driver detta forum pÄ vÄr fritid. Som det Àr just nu har jag svÄrt med tillgÄngen att nÄ dator men jag gör mitt bÀsta för att detta forum ska "rulla". Jag hoppas ni har överseende med detta [set2/aim2/aim2/y11.gif]

Vilken annons gÀller det och ska den tas bort?

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre aug 28, 2009 22:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
porslinpudel: Nu Àr din annons raderad.

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör aug 29, 2009 12:26 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Det Àr förmodligen jag som har brustit i annonserna, och om det Àr sÄ ber jag om ursÀkt.

De annonser som kommit in har jag lagt ut direkt nÀr jag sett dem. MÄnga gÄnger har det kommit snarlika dubletter pÄ annonser inom nÄgon timme och dÄ har jag helt enkelt valt en av dem och lagt ut. NÄgra uppdateringar har jag aldrig sett att det kommit in för isf skulle de sjÀlvklart kommit ut direkt. Jag undrar varför du inte sa till direkt nÀr det blev fel sÄ att jag hade kunnat komma tillrÀtta med problemet pÄ en gÄng. Det Àr inte sÄ svÄrt att skicka ett PM. Vi Àr alla nya pÄ det hÀr med annonserna pÄ forumet och man fÄr anstrÀnga sig lite sjÀlv ocksÄ att se till att saker blir gjorda pÄ rÀtt sÀtt. Vi gör det hÀr pÄ vÄr fritid och annonserna Àr gratis. Blir faktiskt ledsen över att fÄ kritik som jag inte tycker att vi Àr vÀrda.

/Anna (som inte Àr admin lÀngre)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony