Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Ang valphÀnvisningen.
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 14:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
SjÀlvklart fÄr du ocksÄ tycka till Karin! Forumet Àr ju till för att tycka till, och jag och Katrin för gÀrna en dialog med er för att kunna förbÀttra saker. Vi vill ju ha ett sÄ bra forum som möjligt, och trots att jag och Katrin diskuterar mÄnga saker kring forumet Àr vi inte mer Àn mÀnniskor. Vissa saker lyckas vi glömma bort att tÀnka pÄ, trots att det Àr saker som vi bÄda tvÄ egentligen tycker Àr bra (och en del saker tÄl att tÀnkas igenom och en del saker behöver vi kanske tÀnka om pÄ, kanske omformulera osv).

Vi har dÀrför bestÀmt att om förÀldrarna/en förÀlder inte har en utstÀllningsmerit gÄr det lika bra med en arbetsmerit. En arbetsmerit Àr t ex ett förstapris i Lk 1, godkÀnd appellklass spÄr/sök eller annan bruksgren eller godkÀnd öppenklass viltspÄr.

Att trÀna utan att tÀvla Àr en ganska svÄr sak att ha som merit eftersom det Àr svÄrt att sÀtta upp tydliga regler kring det. Hur mycket ska man trÀna för att det ska rÀknas, och vad ska man trÀna för att det ska rÀknas? RÀcker det att man trÀnar in nÄgon konst pÄ sin hund, eller ska man Äka ivÀg till brukshundklubben och trÀna flera dagar i veckan?

Det hÀr med MH Àr egentligen ocksÄ svÄrt att ha som merit, för Àr det verkligen en merit i sig? Det visar att Àgaren bryr sig om att fÄ nerskrivet hur hunden Àr mentalt, men sÀger egentligen "genomfört MH" nÄgonting om hur hunden Àr? Vi tycker inte det, utan det Àr först nÀr man gÄr in i protokollet och ser efter hur hunden Àr som det kan vara en merit. Har man en hund som Àr rÀdd för allt, inte klarar av att avreagera, och dessutom Àr ljudkÀnslig och kanske fÄr en 5a pÄ skottet, Àr det att likstÀlla med en hund som inte Àr rÀdd för nÄgot, eller kanske blir rÀdd men avreagerar snabbt? Det Àr mao nÀr man ser var kryssen hamnat som det börjar bli intressant - MH Àr jÀttebra men egentligen sÄ Àr det som mest intressant nÀr hela kullar MH beskrivits och mycket handlar om hurdan hunden varit den dan.

Vi tycker att det Àr jÀttebra att folk mentalbeskriver sina hundar, och vill gÀrna att fler ska göra det!

Att dra ner pÄ kraven helt, eller att det ska rÀcka med att en förÀlder har en merit, vill vi inte. Vi vill att annonssidan ska vara seriös och hÄlla en hög standard. Vill man annonsera sina hundar utan meriter finns det flera andra sidor att vÀnda sig till, t ex blocket.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 15:53 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 30
Men kan man verkligen se ett Lk 1 eller godkÀnt öppenklass viltspÄr som en arbetsmerit? Jag ber om ursÀkt om det lÄter lite hÄrt, men det Àr inte svÄrt att fÄ och de allra flesta hundar med en Àgare som tycker det Àr kul att hitta pÄ nÄgot med sin hund kan med lÀtthet knipa ett Lk 1 eller göra sin hund till SVCH. Varför tumma pÄ det exteriöra? Man behöver inte vara en inbiten vÀnstervarvare för att satsa seriöst pÄ sin avel och i alla fall fÄ hunden exteriörbedömd. MÄste det ena utesluta det andra?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 18:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Varför utstÀllningsmeriter inte ska vara enda kriteriet för att hunden Àr lÀmplig för ave.
Dels, KrÀvs det fullpÀls för att knipa meriter.
MÄnga utstÀllningar dÀr det anses vara lÀttare att fÄ pris befinner sig pÄ orter dÀr det behövs bil för att kunna delta,
Att anlita en frisör som kan klippa utstÀlningspÀls
kostar massor.
Dessutom var det nÄgon som anlitade en sÄdan
hunden fick bra kretik, men domaren tyckte att hon borde klippa hunden, [smilisar/angry27.gif] sÄ dÀr rök rosetten.
Det tar tid, typ 1 Är eller mer att fÄ en fin pÀls,
all den tid man lÀgger pÄ avanserad pÀlsvÄrd,
och mÄnga aktiviteter som man hindras i frÄn pga det, tex bad i sjön, promenader i blÄbÀrsriset, mm
Hur kul Àr det nÀr hunden mÄste rensar pinnar ur benpÀlsen varannan meter.
Nr 1 för mig Àr hÀlsa, perfekt bett, bra leder,
HD fria, inga mag eller allergiproblem. PRCD A
Nr 2 Bra temprament, inga rÀdslor, skottfasta,
öppna glada och nyfikna.
Nr 3 Bra extriör som följer rasstandard,
dÀr ser jag gÀrna att bröstomfÄnget beaktas,
eftersom jag ser en hel del hundar som saknar dom rÀtta proportionerna.
Finns sÀkerligen mer att tillÀgga.
nu mÄste hundarna ut sÄ jag Äterkommer.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 19:56 
AnvÀndarvisningsbild

Men Äterigen, varför skall det ena utesluta det andra? Och det krÀvs inte utstÀllningsmeriter, det krÀvs en etta. Med en bra hund kan det gott rÀcka med en utstÀllning, sÄ har man sin etta och dÀrmed Àr hunden exteriörbedömd och sÄ var det klart! Du behöver inget ck eller cert. BetrÀffande pÀlsen sÄ vet man vad man köper nÀr man skaffar pudel. Har man avelsplaner torde det vÀl falla sig helt naturligt att lÄta en domare bedöma hunden, och visst krÀvs det jobb med pÀlsen, precis som med "alla andra" pÀlsraser. Men som sagt, man behöver inte Äka land och rike runt och jaga cert och en plats pÄ ÄrsbÀstalistan.
Är man selektiv och kritisk till sin egen avel och vill föra sin ras framĂ„t, ser jag det som vĂ€ldigt naturligt att BÅDE göra hĂ€lsotester, mentalbeskriva och fĂ„ en exteriörbedömning. Arbetsmeriter Ă€r ett stort plus, tro mig jag "lobbar ocksĂ„ för pudlar som jobbar", men det sĂ€ger ju egentligen mer om Ă€garens intresse Ă€n vad det sĂ€ger om hunden. Det finns nog sĂ„ arbetsglada individer som aldrig tĂ€vlas, dĂ€rav uteblivna meriter, pga Ă€garens nerver, brist pĂ„ inresse eller vad nu anledningen kan vara. DĂ€rför tror jag att det Ă€r fel vĂ€g att gĂ„ att börja avla fram pudlar enkom pĂ„ "arbetsmeriter", som hĂ€r diskuteras kan bestĂ„ i ett Lk 1. Ett Lk 1 Ă€r (för mig) ingen arbetsmerit. Skall vi dĂ„ frĂ„ngĂ„ rasstandard (jag kritiserar ingen och pekar inte ut nĂ„gon, jag tror att alla hĂ€r gör allt i bĂ€sta vĂ€lmening), men om man ska hĂ„rddra det och göra en allmĂ€n uppfattning om att "arbetande" pudlar inte behöver exteriörbedömas sĂ„ jobbar man Ă„t fel hĂ„ll. En avelshund ska ha ALLT, hĂ€lsan, mentaliteten och en korrekt exteriör.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 20:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Visst Àr exteriören viktig, men den Àr det minst viktiga i sammanhanget. Jag skulle inte tveka att köpa en hund efter en frisk och mentalt "bra", eftersom att det Àr det jag vÀrdesÀtter i samvaron med min hund.
En hund kan ha andra, viktigare egenskaper, att tillföra rasen. SÄ lÀnge man har en plan och ett mÄl i sin avel tycker jag att utstÀllningsmeriter spelar mindre roll. Alla hundar har fel, Àven samtliga utstÀllningschampions. För att fÄ ett bra avelsresultat mÄste man hitta en hund som kompletterar och förstÀrker den egna hundens goda egenskaper. Det gÀller oavsett om det rör sig om en champion eller en omeriterad hund. En erfaren och kunnig uppfödare kan vÀrdera sin egen hunds kvaliteter ÀndÄ, utifrÄn sina egna mÄl.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 21:53 
AnvÀndarvisningsbild

Bea skrev:
Visst Àr exteriören viktig, men den Àr det minst viktiga i sammanhanget. Jag skulle inte tveka att köpa en hund efter en frisk och mentalt "bra", eftersom att det Àr det jag vÀrdesÀtter i samvaron med min hund.
En hund kan ha andra, viktigare egenskaper, att tillföra rasen. SÄ lÀnge man har en plan och ett mÄl i sin avel tycker jag att utstÀllningsmeriter spelar mindre roll. Alla hundar har fel, Àven samtliga utstÀllningschampions. För att fÄ ett bra avelsresultat mÄste man hitta en hund som kompletterar och förstÀrker den egna hundens goda egenskaper. Det gÀller oavsett om det rör sig om en champion eller en omeriterad hund. En erfaren och kunnig uppfödare kan vÀrdera sin egen hunds kvaliteter ÀndÄ, utifrÄn sina egna mÄl.

Återigen, jag menar inte att en hund i avel mĂ„ste ha utstĂ€llningsmeriter, utan hurvida man skall bevilja valphĂ€nvisning utan att avelsdjuren har fĂ„tt en etta. EN etta pĂ„ EN utstĂ€llning som visar att hunden Ă€r av mycket god typ exteriört Ă€r faktiskt inte för mycket begĂ€rt. För att upprĂ€tthĂ„lla och lĂ„ngt fram i tiden fortsĂ€tta hĂ„lla en hög standard pĂ„ vĂ„ra pudlar MÅSTE varje aspekt beaktas: HĂ€lsa, mentalitet och exteriör. Varje kull som produceras sĂ€tter ett fotavtryck i historien och det Ă€r dagens avkommor som Ă€r morgondagens avelsdjur, och vi bara kan inte bortse frĂ„n exteriören. Återigen, en etta Ă€r inte för mycket begĂ€rt. Jag kan faktiskt frĂ„ga mig varför man vĂ€ljer att inte fĂ„ sin avelshund utvĂ€rderad av en exteriördomare?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 22:13 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 91
Jag kan svara pÄ varför man vÀljer att inte fÄ sin avelshund extriörbedömd, jag orkar inte ta upp hunden i pÀls.

SĂ„ enkelt kan det vara [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Eller som i Bus fall hon avskyr utstÀllningar förstÄr inte alls vad hon ska dÀr och göra tror du man fÄr en etta med den hunden?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 11, 2009 22:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Mundi skrev
En avelshund ska ha ALLT, hÀlsan, mentaliteten och en korrekt exteriör.
Du glömde en sak. En perfekt Àgare oxÄ. [set2/aim2/aim2/y2.gif] [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor mar 12, 2009 7:38 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Hm... utstÀllningsmeriter visar ocksÄ Àgarens intresse - att tÀvla i utstÀllning.

Enligt mig sÄ Àr just resultat i kvalitetsbedömning (första momentet i utstÀllning) det enda viktiga egentligen... resterande resultat Àr "skönhetstÀvling mellan jyckar" och ger ingen direkt bedömning pÄ kvalitet.

Att fÄ en 1:a behöver inte heller vara sÀrskilt svÄrt - om Àgaren Àr intresserad av utstÀllning, sÄ det Àr nog lika hÀr... det Àgaren Àr intresserad av, det Àr det lÀttare att fÄ en merit i.

TyvĂ€rr Ă€r utstĂ€llning det enda vi har som kan ge mĂ„tt pĂ„ exteriören.. och hur mĂ„nga som inte Ă€r intresserade av pĂ€lsodling vill eller vĂ„gar visa en nedklippt hund pĂ„ en officiell utstĂ€llning??? Å vilket resultat riskerar du fĂ„ genom att visa en nedklippt pudel? Jag vet inte...

Jag Àr inte sÀrskilt pÀlsvÄrds- och pÀlsodlingsintresserad men har kÀmpat pÄ med pÀls och vÀnstervarvat sÄ att jyckarna fÄtt i vart fall den nödvÀndigaste - en 1.a i kvalitetsbedömningen - men jag har full förstÄelse för alla som inte vill eller orka odla pÀls..........speciellt inte om man samtidigt har ett brinnande intresse för arbetande grenar som lÀtt skitar ned/trasslar till den ofta ömtÄliga utstÀllningspÀlsen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor mar 12, 2009 22:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Mundi skrev:
Är man selektiv och kritisk till sin egen avel och vill föra sin ras framĂ„t, ser jag det som vĂ€ldigt naturligt att BÅDE göra hĂ€lsotester, mentalbeskriva och fĂ„ en exteriörbedömning.

Jag hĂ„ller med dig helt [smilisar/agreement5.gif] ! Är man uppfödare sĂ„ mĂ„ste man se till alla dessa sidor och hela tiden strĂ€va efter att fĂ„ fram friska, rastypiska och mentalt trevliga/sunda hundar. Är man inte sugen pĂ„ att stĂ€lla ut sĂ„ mycket sĂ„ kan man klara av det innan tovĂ„ldern i juniorklass. En etta dĂ€r rĂ€knas ju ocksĂ„...

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony