Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 13 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Spanska hÀstar!
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis maj 06, 2008 14:51 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Efter att ha varit pÄ resa till Spanien och tittat pÄ massor av andalusiska hÀstar (bÄde pÄ spanska ridskolan och pÄ hÀstfestivalen) har jag nu lyckats lÀgga upp bilder dÀrifrÄn!

Feria del caballo
Spanska ridskolan

/Anna

Profil Skicka e-post  

Re: Spanska hÀstar!
InlĂ€ggPostat: tis maj 06, 2008 16:00 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Oooh...vad vackra bilder. Du har verkligen lyckats fÄnga skönheten med kameran. Nu lÀngtar jag ocksÄ dit. ;)

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 06, 2008 17:48 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 63
Fantastiska bilder! Och hÀstarna Àr ju inte sÄ tokiga dom heller. :lol:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 06, 2008 18:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 64
Helt underbara bilder och vad jag Äter lÀngtar till Spanien...alldeles för lÀngesedan jag senast var dÀr!
FÄr jag frÄga dig, Anna - Spanska ridskolan i Wien har jag varit i - vilket samband har den med den i Jerez och hur kommer det sig att den finns i Wien...? Vet du det?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 06, 2008 22:39 

InlÀgg: 124
Fantatiska bilder, som alltid, Anna..

FörstÄr att de vill ha bruna hingster, de Àr ju helt gudomliga.

AngÄende den avklippta svansen; kanske Àr det av samma anledning som bruket att stubba ardennersvansarna hÀr? NÀmligen att det förr var priser pÄ tagel, och att man klippte av svansen för att kunna fÄ in lite kulor..... 8-)
Sen utvecklades det till en sed, och man glömde egentligen varför...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons maj 07, 2008 14:46 
AnvÀndarvisningsbild

Den spanska hÀstrasen P.R.E (Pura raza espanol - den rena spanska hÀsten) har vÀrldens Àldsta stambok.
1567 ville den spanske kungen Felipe II starta ett projekt för att utforma den perfekta rasen, dÀr förebilden fanns beskriven i den grekiska mytologin. HÀstens utseende, rörelser och fÀrg var pÄ förhand bestÀmda.
I Cordoba, i andalusien, bestĂ€mde Felipe att rasen skulle utvecklas och ett kungligt stuteri anlades med höga murar sĂ„ att rasen inte skulle beblandas med hĂ€star utifrĂ„n. Eftersom hovets huvudsakliga sysselsĂ€ttning var att ordna spel och lekar var det viktigt att ha en hĂ€st som fungerade för detta. Ridningen ansĂ„gs nĂ€mligen vara det viktigaste av allt, â€Ă¶vningen för en gentleman”.
HÀstar (av olika raser) som höll mÄttet valdes ut runt om i andalusien och det började bedrivas avel pÄ dessa och de bokfördes noga. Inga andra Àn Felipe hade rÀtt att avla pÄ rasen och all avel var bara till för det egna kungahuset. De hÀstar som inte höll mÄttet sÄldes vidare eller gavs bort i present, men de fick aldrig kallas för "Spansk hÀst".
1734 brann stallet i Cordoba ner och en del av stuteriets ston sÄldes till Jesutiorden, som fördelade hÀstarna bland sina kloster. Detta gjorde att det nu var möjligt för andra Àn överklassen att fÄ tag pÄ en "Spansk hÀst"
Att Jerez Àr mer kÀnt Àn de andra beror pÄ att nÀr Kronan pÄ 1800-talet konfiskerade kyrkans tillgÄngar (dÀribland hÀstarna) och sÄlde dessa pÄ auktion. Munkarna i Jerez lyckades dock gömma undan sina hÀstar uppe i bergen och fortsatte aveln och det Àr dÀrför som cartujanolinjen Àr vÀldigt eftertraktad idag. Det Àr hÀstar som hÀrstammar direkt frÄn Felipes hÀstar pÄ 1500-talet. Och vad jag har hört Àr det just dÀrför som rasen kallas för den rena spanska rasen (Pura raza espanol)

Att det heter Spanska ridskolan i Wien har att göra med att de anvÀnde sig av spanska hÀstar, som ligger till grund för LipizzanerhÀsten. Felipe skickade över en last med sina spanska hÀstar som en bröllopsgÄva, och de Àr dessa som anvÀndes vid ridskolan i Wien. Felipes hÀstar var nÀmligen mycket eftertraktade i hela Europa!

Anledningen till att de spanska hÀstarna Àr vita (skimmel!) kommer sig av att man trodde att fÀrg och temperament hÀngde ihop. De röda fuxarna symboliserade eld och var dÀrför temperamentsfulla och oförutsÀgbara. De svarta hÀstarna pÄminde om döden symboliserade dödsriket och anvÀndes enbart vid begravningar. Den vita fÀrgen symboliserade himmelriket och hörde ihop med ett lugnt, sansat och Àdelt temperament. Idag Àr det dock vÀldigt populÀrt med bruna och svarta hÀstar och spanjorerna Àr inte lika vidskepliga lÀngre!

Den spanska rasen har en vÀldigt lÄng historik, och det verkar inte som att alla Àr eniga om hur den spanska rasen kom till.... men detta Àr historien som jag har hört. De andalusiska hÀstarna har ocksÄ varit med i krig, och jag har lÀst att det Àr dÀrför som de kan göra de olika sprÄngen (Levad, Capriol.. osv).

Levade

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons maj 07, 2008 18:54 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 64
Tack Anna! Mycket intressant lÀsning! Och lycka till med nÀsta resa! :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör maj 17, 2008 9:37 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 1
Vilka fina bilder frÄn Spanien!!! Tittade runt pÄ din hemsida ocksÄ - jÀttetrevlig!
Undrar vilken kamera du har(gissar att det Àr en Nikon....)? SjÀlv har jag en Pentax, men inte har jag fÄtt sÄdana bilder.... men det skulle ju kunna bero pÄ fotografen..... :lol:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 26, 2008 11:09 

InlÀgg: 118
Wow vilka fantastiskt vackra bilder! :)

De fick mig att lÀngta till Spanien igen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 26, 2008 11:59 
AnvÀndarvisningsbild

Jag har en Canon EOS 400D som jag Àr jÀttenöjd med!

Har precis kommit hem frÄn ytterligare en vÀnda i Spanien och har ca 3000 bilder pÄ andalusiska hÀstar (fotojobb). Bara jag fÄr lite ordning pÄ bilderna ska jag slÀnga upp lite fler hÀr!

/Anna

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 13 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori