Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Nybörjare Agility!!
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör dec 05, 2009 19:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 16
Ajj, det jag lÀste just var vÀldigt komplicerat och jag fattade inte ens vad jag lÀste.

Men nu har jag en mellan pudel som bara Àr 8 veckor och vi har tÀnkt att trÀna henne i agility.

NÄgra frÄgor??!!

Kan vi vara flera som gÄr kursen eller bör det vara en förare...? Hur mÄnga dagar i veckan kan man trÀna detta pÄ kurs? Varför jag frÄgar Àr att vi Àr 3 stycken som vill gÄ pÄ agility med vÄr hund [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Vi jobbar för fullt med vardagslydnaden och hon Àr vÀldigt medgörlig och lÀttlÀrd... sÄ allt jag kan lÀra innan jag börjar vill jag lÀra henne. Men eftersom jag aldrig tidigare trÀnat just agility sÄ behöver jag börja frÄn ruta 1 ... jag vet inte ens vad cirkeltrÀning Àr fast jag haft fler hundar innan denna innan denna. [set2/aim2/aim2/y2.gif]
SÄ, vad Àr viktigt för en rookie? Ska jag lÀra hunden kampa?? tex... varför? Jag har hittils jobbat pÄ att fÄ en pigg, men lydig hund med massa komunikation. Jag lÀr henne att sitta och söka ögonkontakt innan hon fÄr "vasigood" innan maten... jag lÀr henne sitta utanför dörren medans vi klÀr av oss, och fÄr komma in pÄ glatt "vasigood" nÀr hon har ögonkontakt.Jag lÀr henne att gÄ bakom i kopplet... jag ska trÀna inkallning bÀttre. Ang inkallning, har ni mÀrkt att pudlar ibland bara stÄr still, och varken kommer eller sticker.. bara glor helt stilla??.. bÄda mina pudlar gör/gjorde samma sak... ÀndÄ försöker jag alltid vara en rolig och trevlig ledare!! Sitt och ligg sitter redan vÀldigt bra :) jag har Àven lÀrt henne vad NEJ betyder. AnvÀnder mig av ljus respektive mörk röst, men skriker aldrig.. bara bestÀmd. Massa beröm vid bra betende och grr vid dÄligt uppförande. Jag tror tydlighet Àr viktigare Àn att vara arg... Jag har en bur som hon fÄr ligga i pÄ natten och nÀr jag vill hon ska koppla av... Det var lite jobbigt i början, hon gnÀllde och skÀllde och ville komma ut, men jag satt bara brevid buren tills hon somnade och nu Àr buren hennes bo... dit gÄr hon nu sjÀlvmant för att hon vill vara i fred. SÄ nu behöver den inte vara stÀngd lÀngre :) Hon Àr pÄ detta sÀtt sÄ gott som rumsren fast hon Àr 12 veckor... iofs. gÄr vi ut ofta :) Hon fÄr aldrig dra i kopplet... vi lyfter/drar.. utan ryck... tillbaka henne dÀr hon bör gÄ.. sen Àr det inte helt lÀtt... hon Àr ju valp!! Men hon Àr efter sin Älder otroligt duktig!! Tacksam för alla svar frÄn agility veteraner :) PÄ sikt vill jag fÄ henne leta kantareller ocksÄ [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Nybörjare Agility!!
InlĂ€ggPostat: lör dec 05, 2009 23:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
För det första mÄste hunden vara ett Är innan ni fÄr gÄ kurs (pÄ de flesta BK). Speciellt pÄ nybörjarkurs Àr det nÀstan en fördel att vara flera.

Saker som hunden bör kunna Àr att stanna kvar (sitt, ligg eller stÄ spelar ingen roll...) komma pÄ inkallning. Den mÄste kunna vara lös tillsammans med andra hundar utan att hÀlsa. Det Àr alltid en fördel att ha en hund som man kan belöna med lek i form av kamp eller att man kastar nÄgot.
Det Àr ocksÄ bra om hunden Àr van vid att sitta uppbunden.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 06, 2009 13:38 
AnvÀndarvisningsbild

Ok, Stort tack!! Vad kul för dÄ kan vi sluta tjafsa om vem som ska gÄ [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Strt tack för tipsen :)

Bild

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 06, 2009 14:45 
AnvÀndarvisningsbild

Ser nu att jag skrivit hon Àr 8 veckor, det var ju lögn... eller fel... hon Àr ju 12 vecor [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Jag lÀste bara nÄgonstans att man inte ska kampa med valpar... jag funderade bara lite pÄ om ska jag lÄta henne vinna kamperna? Hon Àlskar dock kamplekar och det Àr inte svÄrt att fÄ henne sluta. Hon Àr sÄ extremt lyhörd sÄ man vill sÄ förtvivlat gÀrna göra rÀtt... sen vet jag ju att det Àr lite induviduellt... en del behöver kanske tas ifrÄn lite "styrka" och en del behöver uppmuntras för att fÄ rÀtta sjÀlvförtroendet. Det finns ju olika facit till alla hundar och dess personlighet. [set2/aim2/aim2/y16.gif] Valpar Àr verkligen en gÄta [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 06, 2009 20:35 
AnvÀndarvisningsbild

trixidixi skrev:
Ser nu att jag skrivit hon Àr 8 veckor, det var ju lögn... eller fel... hon Àr ju 12 vecor [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Jag lÀste bara nÄgonstans att man inte ska kampa med valpar... jag funderade bara lite pÄ om ska jag lÄta henne vinna kamperna? Hon Àlskar dock kamplekar och det Àr inte svÄrt att fÄ henne sluta. Hon Àr sÄ extremt lyhörd sÄ man vill sÄ förtvivlat gÀrna göra rÀtt... sen vet jag ju att det Àr lite induviduellt... en del behöver kanske tas ifrÄn lite "styrka" och en del behöver uppmuntras för att fÄ rÀtta sjÀlvförtroendet. Det finns ju olika facit till alla hundar och dess personlighet. [set2/aim2/aim2/y16.gif] Valpar Àr verkligen en gÄta [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Jag upplever det som att om man lÄter hunden vinna lekarna blir den mer benÀgen att bjuda in, det blir inte bara en konkurrenssituation, utan nÀr den har vunnit kan den komma tillbaka och stoppa föremÄlet i handen pÄ dig för att den vill leka mera!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 06, 2009 22:54 
AnvÀndarvisningsbild

Ok, det lÄter sunt!! [smilisar/agreement5.gif]

TÀnkte börja titta mig runt för att hitta lÀmplig kurs för henne att gÄ pÄ ... Jag har nog plöjt igeom det mesta om hur man ska göra, men tror ÀndÄ det kan vara bra att trÀna henne tillsammans med andra hundar...nÄgra tips?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 07, 2009 19:07 
AnvÀndarvisningsbild

Kurser Àr alltid bra att gÄ tycker jag. TrÀna med andra hundar, och dessutom ha nÄgon kunnig som ser vad man gör rÀtt/fel... [smilisar/agreement5.gif]

MÄnga BKar och HUar har hög kvalitet pÄ sina agilitykurser. Privata aktörer har jag ingen koll pÄ alls.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 07, 2009 23:39 
AnvÀndarvisningsbild

Jag tÀnkte dÄ kanske inte i nulÀget pÄ agility kurs .. utan kanske valpkurs som sedan gÄr över i forsÀttningskurs ... som sen kanske leder till agility :) svenska pudelklubben har ju kurser, Àr dom bra kanske?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 08, 2009 16:21 
AnvÀndarvisningsbild

trixidixi skrev:
Jag tÀnkte dÄ kanske inte i nulÀget pÄ agility kurs .. utan kanske valpkurs som sedan gÄr över i forsÀttningskurs ... som sen kanske leder till agility :) svenska pudelklubben har ju kurser, Àr dom bra kanske?

Det lÄter bra! PÄ agilitykurer brukar man inte vara vÀlkommen förrÀn hunden Àr fÀrdigvuxen/ca 1 Är.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: