Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Bruks och lydnadshundar
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 14:47 

InlÀgg: 1
Jag tÀnker skaffa mig en pudel nÄgon gÄng under Äret och undrar om det Àr nÄgra kennlar som frÀmst avlar pÄ hundar som trÀnar och tÀvlar bruks och lydnad istÀllet för endast utstÀllning. Jag har haft andra raser dÀr jag tÀvlat bruks och lydnad men har nu fallit för pudeln.

Profil Skicka e-post  

Re: Bruks och lydnadshundar
InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 17:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Det finns ingen sÄdan uppdelning i pudelrasen, sÄ det Àr egentligen bara att trÀffa en massa hundar, luslÀsa MHn osv. DÀrmed inte sagt att det Àr svÄrt att hitta bra pudlar som man kan komma lÄngt med, det beror pÄ vad du har för ideal. Dock finns det fÄ pudlar som man kan trÀna pÄ samma sÀtt som en brukshund.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 17:21 

InlÀgg: 240
Hej - kul att du fastnat för pudel! Vilken storlek hade du tÀnkt dig?
De stora Àr lite mera 'vÀrdiga' i sitt sÀtt - men kÀnns som mer hund.
Mellan-dvÀrg-toy paras mellan storlekarna, och Àr lika till temperamentet. Som Àr ofta livligare Àn de stora, Àven om en del av de mindre kan vara lite 'sjÄpiga' i min Äsikt. Fast jag gissar att det mer handlar om hur man prÀglar sin hund.

Nej det finns ingen kennel som enbart el mer ensidigt avlar mot bruks/lydnad.
Dock dyker det upp vÀl sÄ dugliga pudlar ifrÄn olika hÄll, som presterar en bra bit upp i klasserna. För att hitta en sÄdan kull - sÄ Àr det tyvÀrr till att sÀtta sig framför SKKs avelsdata - och köra urval pÄ HD-fria, utstÀllda och MHade pudlar.
Sedan Àr det till att ha tÄlamod och ha ögonen med sig - om vilka parningar som Àr pÄ gÄng. Försöka trÀffa olika pudelindivider och bilda dig en egen uppfattning.

Mot agility sÄ finns det nÄgot mer riktad avel, bla hos G-diggers och Ofhemils. HÀr finns mestadels mellanpudlar - och i den stl tror jag oxÄ att du hittar de mest högtempade individerna.
Att ha koll pÄ om du tittar pÄ sÄdan valp, Àr att det ÀndÄ finns en av-knapp.. dock. För vill man köra Àven bruks, sÄ krÀvs det att hunden kan koppla av mellan arbetspassen - annars kommer den inte att orka mentalt.

Oavsett vilken storlek du vill ha, sÄ finns det intressanta avelsdjur att titta pÄ.
Ta dig bara tid att sÀtta dig in i rasens mentalitet - och övriga hÀlsokrav sÄklart - och sÄ LETA.
Som i alla raser sÄ finns det skottrÀdsla, rÀdsla för frÀmmande mÀnniskor, dÄliga avreaktioner, dÄlig leklust osv - och det Àr en klar fördel ifall förÀldradjuren har gjort MH sÄ att man har iaf en chans till att försöka utröna hurdan valpen kan tÀnkas bli.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 17:29 

Bea skrev:
Dock finns det fÄ pudlar som man kan trÀna pÄ samma sÀtt som en brukshund.

Hur menar du att bruksraserna trÀnas dÄ?
Som man inte trÀnar m pudel... menar jag...

Menar du att en pudel tröttnar och man inte kan 'harva' - sÄ kan man eg inte det med nÄgon hund. Utom möjligen en bordercollie...

Min fd flattetik gick det inte att harva lydnad med.
Och min nuv kelpiehane gÄr det heller inte att 'harva' med. Eller rÀttare sagt - vi kan trÀna i lÄnga stunder - ifall jag inte har en massa krav och petar i petitesser...
Och min tioÄrige, pensionerade sp-hane trÀnar idag oxÄ gÀrna lÄÄÄnga stunder, och han anstrÀnger sig för att göra rÀtt, Àven ifall jag petar. Han ylar av frustration ifall kelpien fÄr köra agility, och han titta pÄ...

Oavsett ras - sÄ mÄste man titta pÄ sin individ, och trÀna efter den.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 18:19 
AnvÀndarvisningsbild

Puh skrev:
Bea skrev:
Dock finns det fÄ pudlar som man kan trÀna pÄ samma sÀtt som en brukshund.

Hur menar du att bruksraserna trÀnas dÄ?
Som man inte trÀnar m pudel... menar jag...

Menar du att en pudel tröttnar och man inte kan 'harva' - sÄ kan man eg inte det med nÄgon hund. Utom möjligen en bordercollie...

Min fd flattetik gick det inte att harva lydnad med.
Och min nuv kelpiehane gÄr det heller inte att 'harva' med. Eller rÀttare sagt - vi kan trÀna i lÄnga stunder - ifall jag inte har en massa krav och petar i petitesser...
Och min tioÄrige, pensionerade sp-hane trÀnar idag oxÄ gÀrna lÄÄÄnga stunder, och han anstrÀnger sig för att göra rÀtt, Àven ifall jag petar. Han ylar av frustration ifall kelpien fÄr köra agility, och han titta pÄ...

Oavsett ras - sÄ mÄste man titta pÄ sin individ, och trÀna efter den.

SjĂ€lvklart fĂ„r man anpassa sig efter sin individ. Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det jag menade var att en pudel Ă€r en pudel, och en schĂ€fer Ă€r en schĂ€fer. Man kan komma lĂ„ngt med bĂ„da, dock Ă€r det vĂ€ldigt olika hundar, med olika styrkor och svagheter. Generellt sett förstĂ„s. Även om man lyckats med en pudel Ă€r det inte sĂ€kert att det fungerar med en border collie, och vice versa.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jan 04, 2010 23:42 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Jag skulle vilja sÀga emot och sÀga att det visst finns de som avlar för mer mot arbetande pudlar Àn utstÀllning. Min egen uppfödare Àr sÄn. FÄr hennes valpar en slÀt etta sÄ Àr det fullt nog för henne, för henne Àr mentalitet, arbetsvilja och temprament viktigare. DÀremot sÄ Àr det ju inte sÄ att det finns "rena" arbetshundar som inte alls gÄr att stÀlla. Min egen tik kommer dock aldrig bli nÄgon stjÀrna i ringen, men det gör mig inget alls för hon Àr vÀldigt trevlig i skallen och det Àr viktigt för mig som trÀnar och tÀvlar mkt! [smilisar/agreement5.gif]

Kolla pÄ dessa mellanpudel-kennlar:
G-diggers (ingen hemsida)
BrÀkesÄs Kennel (http://www.brakesas.se)
Kennel Se Upp (http://se-upp.se/)
Damkas (har gett bra arbetande pudlar)
Forsfararens (http://www.forsfararens.com/)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 05, 2010 11:48 
AnvÀndarvisningsbild

Linda med Mumma skrev:
Jag skulle vilja sÀga emot och sÀga att det visst finns de som avlar för mer mot arbetande pudlar Àn utstÀllning. Min egen uppfödare Àr sÄn. FÄr hennes valpar en slÀt etta sÄ Àr det fullt nog för henne, för henne Àr mentalitet, arbetsvilja och temprament viktigare. DÀremot sÄ Àr det ju inte sÄ att det finns "rena" arbetshundar som inte alls gÄr att stÀlla. Min egen tik kommer dock aldrig bli nÄgon stjÀrna i ringen, men det gör mig inget alls för hon Àr vÀldigt trevlig i skallen och det Àr viktigt för mig som trÀnar och tÀvlar mkt! [smilisar/agreement5.gif]

Pudelns kÀrna! Varför dÄ vÀlja en valp efter förÀldrar som inte hÄller mÄttet exteriört? (dÀr har jag ingen aning om hur det Àr med din hund, men generellt) Det bidrar ju bara till en framtida uppdelning av rasen! Det Àr inte ont om mentalt bra pudlar, inte ens bland de "utstÀllningsavlade".
Min pudel Àr efter rena utstÀllningslinjer, han gÄr bra pÄ utstÀllning och Àr trots det en j*kel att jobba med!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 05, 2010 17:03 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Bea skrev:
Pudelns kÀrna! Varför dÄ vÀlja en valp efter förÀldrar som inte hÄller mÄttet exteriört? (dÀr har jag ingen aning om hur det Àr med din hund, men generellt) Det bidrar ju bara till en framtida uppdelning av rasen! Det Àr inte ont om mentalt bra pudlar, inte ens bland de "utstÀllningsavlade".
Min pudel Àr efter rena utstÀllningslinjer, han gÄr bra pÄ utstÀllning och Àr trots det en j*kel att jobba med!

Absolut att det finns hundar med massor av motor bland utstÀllningshundarna, men det finns ocksÄ pudlar som jag inte skulle vilja ha. Som inte har nÄgon inre kraft utan bara en "massa luft i benen" och ett "virrigt huvud". MÄnga ser dessa pudlar som hundar som har "massor av motor". Skillnaden pÄ dem med och utan motor Àr att nÀr det blir jobbigt sÄ lÀgger de med luft i benen av. Ger upp.

Min gamla tik var sÄn, hon sÄg oerhört pigg, glad och arbetsvillig ut, men nÀr det kom till kritan (regn, tungsprunget, lerigt, kallt osv.) sÄ la hon av. DÄ försvann allt var luften i benen och en glada attityden.

Min nuvarande hund Àr tvÀrtom, fortfarande glad och trevlig men mer sansad. DÀremot sÄ jobbar hon upp sig ju mer hon fÄr jobba, hon blir mer och mer intensiv i sitt kÀmpande. Hon ger inte upp förrÀn hon kommit igenom sitt spÄr, hittat sin grej i uppletsrutan eller kommit igenom slalomet.

För mig Àr det inte viktigt med utstÀllning, sÄ lÀnge hon inte har sÄ avvikande defekter sÄ att det hindrar henne frÄn att ha ett friskt och vÀrdigt liv och hon ser ut som en pudel sÄ spelar det mig ingen roll. Jag bryr mig inte om perfekta öronlÀder, ögonform, fint steg osv.

Men som sagt, det Àr min Äsikt. Andra har andra Äsikter :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 05, 2010 17:15 

Linda med Mumma skrev:

Samtliga nÀmnda kennlar Àr mellanpudelkennlar, och ja, inom den storleken sÄ finns det en del som riktar sin uppfödning mer mot arbetsvillighet, Àn mot utst.championat...

G-diggers och Se-upp kommer att ha nÀsta kull - om ca ett Är.
BrÀkesÄs har vÀl inga hundar kvar i sin avel, el har jag missat nÄt?
Damkas har haft bra mellisar - men jag Àr lite osÀker pÄ hurdan avkomman dÀrifrÄn Àr idag...
Forsfararens resp Drefvikens - fÄr hyfsat pigga och arbetsvilliga hundar, men de har inga egna meriter pÄ avelsdjuren... DÀrmed tycker att det ÄterstÄr att se hur avkommorna utvecklas.

Bland ovan nÀmnda kennlar (och andra..), sÄ finns det en del hundar hÀr och dÀr m HD i - sÄ det fÄr man vara noga med. Speciellt ifall hunden ska hÄlla för högre klasser bruks el agility.
Å andra sidan sĂ„ finns det C och D höfter lite överallt inom mellisarna - mycket dĂ€rför att man nyligen upptĂ€ckt att det finns HD dĂ€r, och dĂ€rför nyligen börjat röntga i större omfattning.

Och ja, Mumma Àr verkligen en hÀrlig tik - och vadÄ hon inte Àr snygg?
.. det tyckte förstÄss jag... och jag har ju en benÀgenhet att se mer Àn till ytan..

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: