Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Bruks och lydnadshundar
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 03, 2010 14:47 

Jag tänker skaffa mig en pudel någon gång under året och undrar om det är några kennlar som främst avlar på hundar som tränar och tävlar bruks och lydnad istället för endast utställning. Jag har haft andra raser där jag tävlat bruks och lydnad men har nu fallit för pudeln.

Profil Skicka e-post  

Re: Bruks och lydnadshundar
InläggPostat: sön jan 03, 2010 17:04 
Användarvisningsbild

Det finns ingen sådan uppdelning i pudelrasen, så det är egentligen bara att träffa en massa hundar, lusläsa MHn osv. Därmed inte sagt att det är svårt att hitta bra pudlar som man kan komma långt med, det beror på vad du har för ideal. Dock finns det få pudlar som man kan träna på samma sätt som en brukshund.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jan 03, 2010 17:21 

Hej - kul att du fastnat för pudel! Vilken storlek hade du tänkt dig?
De stora är lite mera 'värdiga' i sitt sätt - men känns som mer hund.
Mellan-dvärg-toy paras mellan storlekarna, och är lika till temperamentet. Som är ofta livligare än de stora, även om en del av de mindre kan vara lite 'sjåpiga' i min åsikt. Fast jag gissar att det mer handlar om hur man präglar sin hund.

Nej det finns ingen kennel som enbart el mer ensidigt avlar mot bruks/lydnad.
Dock dyker det upp väl så dugliga pudlar ifrån olika håll, som presterar en bra bit upp i klasserna. För att hitta en sådan kull - så är det tyvärr till att sätta sig framför SKKs avelsdata - och köra urval på HD-fria, utställda och MHade pudlar.
Sedan är det till att ha tålamod och ha ögonen med sig - om vilka parningar som är på gång. Försöka träffa olika pudelindivider och bilda dig en egen uppfattning.

Mot agility så finns det något mer riktad avel, bla hos G-diggers och Ofhemils. Här finns mestadels mellanpudlar - och i den stl tror jag oxå att du hittar de mest högtempade individerna.
Att ha koll på om du tittar på sådan valp, är att det ändå finns en av-knapp.. dock. För vill man köra även bruks, så krävs det att hunden kan koppla av mellan arbetspassen - annars kommer den inte att orka mentalt.

Oavsett vilken storlek du vill ha, så finns det intressanta avelsdjur att titta på.
Ta dig bara tid att sätta dig in i rasens mentalitet - och övriga hälsokrav såklart - och så LETA.
Som i alla raser så finns det skotträdsla, rädsla för främmande människor, dåliga avreaktioner, dålig leklust osv - och det är en klar fördel ifall föräldradjuren har gjort MH så att man har iaf en chans till att försöka utröna hurdan valpen kan tänkas bli.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jan 03, 2010 17:29 

Bea skrev:
Dock finns det få pudlar som man kan träna på samma sätt som en brukshund.

Hur menar du att bruksraserna tränas då?
Som man inte tränar m pudel... menar jag...

Menar du att en pudel tröttnar och man inte kan 'harva' - så kan man eg inte det med någon hund. Utom möjligen en bordercollie...

Min fd flattetik gick det inte att harva lydnad med.
Och min nuv kelpiehane går det heller inte att 'harva' med. Eller rättare sagt - vi kan träna i långa stunder - ifall jag inte har en massa krav och petar i petitesser...
Och min tioårige, pensionerade sp-hane tränar idag oxå gärna lååånga stunder, och han anstränger sig för att göra rätt, även ifall jag petar. Han ylar av frustration ifall kelpien får köra agility, och han titta på...

Oavsett ras - så måste man titta på sin individ, och träna efter den.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jan 03, 2010 18:19 
Användarvisningsbild

Puh skrev:
Bea skrev:
Dock finns det få pudlar som man kan träna på samma sätt som en brukshund.

Hur menar du att bruksraserna tränas då?
Som man inte tränar m pudel... menar jag...

Menar du att en pudel tröttnar och man inte kan 'harva' - så kan man eg inte det med någon hund. Utom möjligen en bordercollie...

Min fd flattetik gick det inte att harva lydnad med.
Och min nuv kelpiehane går det heller inte att 'harva' med. Eller rättare sagt - vi kan träna i långa stunder - ifall jag inte har en massa krav och petar i petitesser...
Och min tioårige, pensionerade sp-hane tränar idag oxå gärna lååånga stunder, och han anstränger sig för att göra rätt, även ifall jag petar. Han ylar av frustration ifall kelpien får köra agility, och han titta på...

Oavsett ras - så måste man titta på sin individ, och träna efter den.

Självklart får man anpassa sig efter sin individ. Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det jag menade var att en pudel är en pudel, och en schäfer är en schäfer. Man kan komma långt med båda, dock är det väldigt olika hundar, med olika styrkor och svagheter. Generellt sett förstås. Även om man lyckats med en pudel är det inte säkert att det fungerar med en border collie, och vice versa.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 04, 2010 23:42 
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja säga emot och säga att det visst finns de som avlar för mer mot arbetande pudlar än utställning. Min egen uppfödare är sån. Får hennes valpar en slät etta så är det fullt nog för henne, för henne är mentalitet, arbetsvilja och temprament viktigare. Däremot så är det ju inte så att det finns "rena" arbetshundar som inte alls går att ställa. Min egen tik kommer dock aldrig bli någon stjärna i ringen, men det gör mig inget alls för hon är väldigt trevlig i skallen och det är viktigt för mig som tränar och tävlar mkt! [smilisar/agreement5.gif]

Kolla på dessa mellanpudel-kennlar:
G-diggers (ingen hemsida)
Bräkesås Kennel (http://www.brakesas.se)
Kennel Se Upp (http://se-upp.se/)
Damkas (har gett bra arbetande pudlar)
Forsfararens (http://www.forsfararens.com/)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 05, 2010 11:48 
Användarvisningsbild

Linda med Mumma skrev:
Jag skulle vilja säga emot och säga att det visst finns de som avlar för mer mot arbetande pudlar än utställning. Min egen uppfödare är sån. Får hennes valpar en slät etta så är det fullt nog för henne, för henne är mentalitet, arbetsvilja och temprament viktigare. Däremot så är det ju inte så att det finns "rena" arbetshundar som inte alls går att ställa. Min egen tik kommer dock aldrig bli någon stjärna i ringen, men det gör mig inget alls för hon är väldigt trevlig i skallen och det är viktigt för mig som tränar och tävlar mkt! [smilisar/agreement5.gif]

Pudelns kärna! Varför då välja en valp efter föräldrar som inte håller måttet exteriört? (där har jag ingen aning om hur det är med din hund, men generellt) Det bidrar ju bara till en framtida uppdelning av rasen! Det är inte ont om mentalt bra pudlar, inte ens bland de "utställningsavlade".
Min pudel är efter rena utställningslinjer, han går bra på utställning och är trots det en j*kel att jobba med!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 05, 2010 17:03 
Användarvisningsbild

Bea skrev:
Pudelns kärna! Varför då välja en valp efter föräldrar som inte håller måttet exteriört? (där har jag ingen aning om hur det är med din hund, men generellt) Det bidrar ju bara till en framtida uppdelning av rasen! Det är inte ont om mentalt bra pudlar, inte ens bland de "utställningsavlade".
Min pudel är efter rena utställningslinjer, han går bra på utställning och är trots det en j*kel att jobba med!

Absolut att det finns hundar med massor av motor bland utställningshundarna, men det finns också pudlar som jag inte skulle vilja ha. Som inte har någon inre kraft utan bara en "massa luft i benen" och ett "virrigt huvud". Många ser dessa pudlar som hundar som har "massor av motor". Skillnaden på dem med och utan motor är att när det blir jobbigt så lägger de med luft i benen av. Ger upp.

Min gamla tik var sån, hon såg oerhört pigg, glad och arbetsvillig ut, men när det kom till kritan (regn, tungsprunget, lerigt, kallt osv.) så la hon av. Då försvann allt var luften i benen och en glada attityden.

Min nuvarande hund är tvärtom, fortfarande glad och trevlig men mer sansad. Däremot så jobbar hon upp sig ju mer hon får jobba, hon blir mer och mer intensiv i sitt kämpande. Hon ger inte upp förrän hon kommit igenom sitt spår, hittat sin grej i uppletsrutan eller kommit igenom slalomet.

För mig är det inte viktigt med utställning, så länge hon inte har så avvikande defekter så att det hindrar henne från att ha ett friskt och värdigt liv och hon ser ut som en pudel så spelar det mig ingen roll. Jag bryr mig inte om perfekta öronläder, ögonform, fint steg osv.

Men som sagt, det är min åsikt. Andra har andra åsikter :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 05, 2010 17:15 

Linda med Mumma skrev:

Samtliga nämnda kennlar är mellanpudelkennlar, och ja, inom den storleken så finns det en del som riktar sin uppfödning mer mot arbetsvillighet, än mot utst.championat...

G-diggers och Se-upp kommer att ha nästa kull - om ca ett år.
Bräkesås har väl inga hundar kvar i sin avel, el har jag missat nåt?
Damkas har haft bra mellisar - men jag är lite osäker på hurdan avkomman därifrån är idag...
Forsfararens resp Drefvikens - får hyfsat pigga och arbetsvilliga hundar, men de har inga egna meriter på avelsdjuren... Därmed tycker att det återstår att se hur avkommorna utvecklas.

Bland ovan nämnda kennlar (och andra..), så finns det en del hundar här och där m HD i - så det får man vara noga med. Speciellt ifall hunden ska hålla för högre klasser bruks el agility.
Å andra sidan så finns det C och D höfter lite överallt inom mellisarna - mycket därför att man nyligen upptäckt att det finns HD där, och därför nyligen börjat röntga i större omfattning.

Och ja, Mumma är verkligen en härlig tik - och vadå hon inte är snygg?
.. det tyckte förståss jag... och jag har ju en benägenhet att se mer än till ytan..

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]