Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Nya fÀrgfunderingar
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 23, 2010 20:20 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 55
blackonyx skrev:
Hejsan. Jag har lÀst en del av alla fÀrgfunderingarna. VÀldigt intressant att upptÀcka fler och fler nya fÀrger. FÀrgavel Àr verkligen intressant men samtidigt rÀtt svÄrt...

Det Ă€r sĂ„ att jag har en aprikos storpudeltik (förhoppningsvis pĂ„ bild hĂ€r bredvid) Hon har blivit lite ljus men har Ă€ndĂ„ en bra och jĂ€mn aprikosfĂ€rg. Nu letar jag en lĂ€mplig hanne till henne. Är det nĂ„gon som har nĂ„got förslag pĂ„ nĂ„gon tĂ€nkbar hanne?

Jag har varit inne pÄ en röd hanne för att jag tycker att fÀrgen Àr intressant. LÀste i ett tidigare inlÀgg att de röda pudlarna med det blekande anlaget blir silverbeige, vilket kÀnns lite trÄkigt nÀr man ifrÄn början ville ha en röd...

Sedan har det varit en del prat om huruvida man kan eller inte kan para en ljus aprikos med en röd för att pÄ sÄ sÀtt fÄ mer fÀrg i aprikoserna. Har hört att fÀrgerna aprikos och rött Àr tvÄ olika fÀrger. Men Àr man verkligen sÀker pÄ att de inte kan blandas?

Jag har letat röda hannar i Sverige utan direkt framgÄng. Hittade en som var slÀkt med min tik och sedan en annan hanne som flyttat tillbaka till Danmark (och som för övrigt inte Àr avelsgodkÀnd Àn sÄ lÀnge...). Har Àven letat bra aprikosa hannar som har bra fÀrg och inte tappat fÀrgen med Äldern. Har fÄtt tips om en som ocksÄ finns i Danmark, som trots sin Älder har kvar sin fina aprikosa fÀrg. Sedan finns det en del svarta som kan lÀmna aprikost i svart/aprikosa kombinationer, men samtidigt sÄ kan det ju bli sÄ att alla valpar blir svarta med anlag för aprikost. Vilket kÀnns lite trÄkigt dÄ jag hade velat ha aprikost/rött efter min tik.

Som ni kanske förstÄr sÄ tycker jag mycket om den aprikosa fÀrgen, speciellt pÄ storpudeln eftersom det inte finns sÄ mÄnga sÄna i Sverige (framför allt inte i de norra delarna).

Är det nĂ„gon som har nĂ„gra funderingar eller synpunkter pĂ„ det hĂ€r?

Jag har en aprikos hane i de norra delarna ;)

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 23, 2010 20:25 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 55
Vad bör man föressten para rött med? ....helst?

InlĂ€ggPostat: tis aug 24, 2010 22:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
VÀlkommen hit blackonyx! [set2/aim2/aim2/y16.gif] Jag tror att det kan vara klokt om du tar kontakt med Pudelklubbens avelsrÄdgivare. GÄ in pÄ http://www.pudelklubben.se/ klicka pÄ avel och sÄ pÄ avelsrÄdgivning. De Àr erfarna uppfödare med stora kunskaper om rasen. Annars kanske du kÀnner till nÄgon uppfödare som du litar pÄ och kan frÄga om rÄd?

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori