Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 50 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3, 4, 5
  Utskriftsvänlig version

Re: Multifärgade pudlar? Frågor!
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 28, 2010 17:55 

Det är den sidan jag har kollat valpar på [smilisar/celebrate4.gif][/quote]

Lycka till!! Jag har en därifrån. Underbart temperament och hur frisk som helst, mycket pudel för pengarna.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre apr 23, 2010 20:54 

Hej!

Kul o läsa folks inställning till flerfärgade pudlar.
Äger själv två stycken Harlekinpudeltikar. Som tyvärr inte
är reggade i SKK, men ja jobbar på det. Måste ha speciella papper.

Ja är inte oceriös på nåt vis, lika seriös som de andra som har sina reggade i SKK.
Men får hela tiden höra: Är det nåt fel på dom eftersom de inte är reggade???
Det är inget fel på harlekinpudlar.
Har precis fått tio valpar, o de var hos vet. i veckan här. Fick höra hur fina, lugna o harmoniska de var.
O de gick i genom besiktningen utan anmärkning.

Möte en vet. när ja var inne akut med min ena harlekinpudel, han var djupt imponerad av att de äntligen var nån som vågade "sticka ut". O givetvis blev ja skitglad.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör apr 24, 2010 11:49 
Användarvisningsbild

Hur menar du att du ska regga dina hundar i SKK? Har de tysk stamtavla eller nåt liknande? *nyfiken*

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör apr 24, 2010 17:28 

Anna&räserpudlarna skrev:
Hur menar du att du ska regga dina hundar i SKK? Har de tysk stamtavla eller nåt liknande? *nyfiken*

Ja, så fort vi har fått stamtavlan o pappren från den förra ägaren. Så får vi lov o regga dom. Det finns redan en del harlekinägare som har dom reggade.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör apr 24, 2010 23:11 

cilla skrev:
Anna&räserpudlarna skrev:

Ja, så fort vi har fått stamtavlan o pappren från den förra ägaren. Så får vi lov o regga dom. Det finns redan en del harlekinägare som har dom reggade.

De är väl importerade från Norge av någon som bor i Stockholm, som du sen köpt dem av?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis apr 27, 2010 10:01 
Användarvisningsbild

evapeva skrev:
Man kan ju resonera så här också...det finns en värld även utanför Sverige. I Europa arrangeras det massor med utställningar där du kan delta med din Harlekin och vinna stort tom.
För att inte tala om USA.......

FCI är en internationell organisation, som SKK (därmed även SPK) ingår i. Det är deras regler som gäller för de klubbar som lyder under SKK, här i Sverige
Frankrike är pudelns hemland. Även franska pudelklubben ingår i FCI. När det blir ändrade regler - vad som är tillåtet/inte tillåtet - inom pudel är det Franska pudelklubben som bestämmer detta. Och alla andra som vill ingå i den här gemensamma internationella organisationen "tvingas" hålla sig till de av Frankrike givna reglerna för vår ras.

Det finns även andra större organistioner, där andra länder/klubbar ingår. Det är i de här länderna, som valt att frångå ursprungslandets (och därmed även FCI:s)regler, som andra typer av kriterier är tillåtna.

Försöker med ovanstående förklara att det inte är SPK i Sverige som egenmäktigt är "trottsiga och bakåtsträvande"!
SPK håller sig enbart inom för dem givna regler, för den organisation som föreningen ingår i.

Varje förändring inom rasstandarden för pudel i Sverige, måste gå genom den franska klubben.

Behöver knappast skriva någon på näsan att all förändring tar tid och är oerhört byråkratisk, med ovanstående förklaring.
Sen måste ju även SPK ha viljan att framföra en förändring......

Och SPK - det är alla medlemmar - gemensamt......en anledning att vara aktiv medlem inom SPK - för att därmed kunna framföra sina åsikter och så småningom få till en förändring. Tror det kallas demokrati.... [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Och glöm inte att det är droppen som urholkar stenen. Gäller att med en dåres envishet fortsätta framföra sina åsikter inom rätt forum, för att ändra inställningar och så småningom förändringar. Ifall det är vad man vill.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis maj 25, 2010 17:37 
Användarvisningsbild

Jag får hem en Harlekin kille från Holland i september. Han har FCI-stamtavla så han blir självklart reggad i SKK. Jag har en bekant som har SKK-reggade tikar, hon har (troligen) Sveriges första SKK-reggade kul nu med en 1 Harlekin o 1 multibärare.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 05, 2011 11:23 
Användarvisningsbild

Vet ni ingen som har multifärgade storpudlar förutom den kennel som nämts tidigare här i tråden.

InläggPostat: tor jul 07, 2011 9:57 
Användarvisningsbild

evapeva skrev:
Chrizzy skrev:
Hur kommer de sig att de Kan ha det i generna, men att det inte är godkänt/önskvärt?
Väldigt intressant de här tycker jag! [smilisar/celebrate4.gif]

Vissa talar ju om att det måste va andra raser inblandade för att få Black and Tan? Fast då kanske långt bak i ledet, vad vet jag.

Är man välkommen på pudelklubbens aktiviteter med en multifärgad pudel?

Generna för flerfärgat sitter kvar sedan pudlarna en gång i tiden VAR flerfärgade.

Här finns mycket bra info om hur det ligger till..

http://www.guldtackans.biz/

Jag fattar bara inte hur man kan ha uppfödning på ALLA de färgerna som den kenneln har! De måste ju ha hur många avelshundar som helst!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 16, 2011 11:36 

Vi vill skaffa oss en black and tan dvärgpudel tik men det är först nästa sommar allså sommaren 2012. Det finns vad jag vet iaf en som föderupp reggade BaT pudlar här i Sverige, emn funderar lite på att ta en från Tyskland. Dels pga man får en i fin färg och nytt blod. Men vet i tusan om vi änds ska avla därmed är nytt blod inte så viktigt för oss isf. Det som är viktigt är att det är en reggad med bra stam och friska fäderdjur. Vi har redan en dvärgpudeltik en röd på lite mer än 1 år allså kommer hon bli 2, 5 när vi har en ny valp. Vet ni någon som föder upp BaT pudlar eller en bra tysk uppfödare. Priset ska vara normalt, vi får hjälp av en om vi tar hem från tyskland. [smilisar/celebrate4.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 50 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]