Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Multifärgade pudlar? Frågor!
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 10, 2010 19:22 

Vänta nu, nu förstår jag ingenting, har du en annan ras än pudel???!!!! [smilisar/angry27.gif] [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Tack för svaret!!! Och jag kan hålla med dig i det du skriver, det var ett intressant uttryck, "en bra hund har ingen färg".

InläggPostat: mån jan 11, 2010 10:27 
Användarvisningsbild

Chrizzy skrev:
Tack för ditt svar, Bea! Uppriktigt och rättfram! Fick svar på många av mina frågor.

Är bruna pudlar också lättsålda eller menar du att man avlar på fel inom bruna pudlar?
Hur ser det ut när man avlar på dåliga svansar? Min pudel har till exempel en svans som ligger som en båge över kroppen, hög och "fin", men har även sett en del pudlar med knorrsvans, vilket är rätt och fel?

Om pudeln i övrigt är frisk, alla hälsotester gjorda, fin tandstatus, bra storlek (under 60cm) fina svansar etc, är det ändå oseriöst pga färgen?

Är det inte så att den ursprungliga pudeln var vit, svart och svart/vit?
Hur avlar man fram dessa "nya" färger?

Bruna pudlar är väldigt lättsålda!

Om hunden i övrigt är rastypisk... Vad är det värt på en hund som har ett diskvalificerande fel? Det felet gör ju att hunden per definition inte är rastypisk. Hoppas att jag inte trampar någon på tårna, men jag har svårt att se varför en person som har ett intresse i att avla fram rastypiska hundar medvetet skulle vilja avla på disk. fel.
Visst, det kan bli godkänt i framtiden, men likaså kan storlekarna ändras. Kan jag då börja avla fram jätte-storpudlar, för att det kanske kan bli godkänt i framtiden? Rasstandarden är det som säger hur en pudel ska se ut, och jag tycker att varje uppfödare ska luta sig mot den i sitt avelsarbete, med en långsiktig plan för hur han eller hon ska förbättra sina hundar, många generationer framåt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 11, 2010 15:27 
Användarvisningsbild

Röda var ju diskade tills alldeles nyligen, Tack för att det ändå fans seriösa uppfödare som bedrev en bra avel med röda. Harlekin är en tvåfärgad pudel
som har sitt fulla berättigande, jag är tacksam för mångfald istället för enfald. inget annat djur går att förändra så snabbt som hunden, jag anser att det är bra att inte alla hundar i en ras ser identiskt lika ut,

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 11, 2010 16:07 
Användarvisningsbild

Tack Kim för dina ord. Harlekinfärgade pudlar har alltid funnits och kommer alltid att finnas och det pga att ursprungspudeln var flerfärgad inte felfärgad.
Tror inte att det är så många av oss som har harlekinpudlar som säger/kräver att teckning ska godkännas för utställning. Jag gör det definitivt inte. Jag har inte köpt mina för att på något sätt knäppa någon på näsan, utan för att jag tycker att dom är otroligt vackra. Precis som jag tycker att min vita också är.
Sen att jag blir så himla arg på folk som ler vänligt åt mig när dom ser min stora vita pudel för att sen stelna till i en nästan äcklad grimas när dom får syn på dom små. Vissa måste även kommentera högt vad dom tycker och tänker. Skulle aldrig falla mig in att bete mig på så sätt fastän deras pudlar har "fel" svans, för korta ben, dassig färg, fula öron, dålig päls osv. Dom älskar ju sin hund trots det. Och vem är jag att döma.
Men så har jag träffat så många människor, även pudelägare, som blir helt lyriska över mina flerfärgade.
Självklart får alla ha en egen åsikt, det är jätte-bra.
Jag förespråkar att dom som avlar på sina flerfärgade pudlar följer hälsoprogrammet för att även där få friska hundar.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 11, 2010 20:54 

Tycker också att dessa flerfärgade pudlar är otroligt vackra, varesig den är harlekin eller black & tan eller de andra varianterna. Så länge det håller sig inom hälsokriterierna..
Hälsofel känns betydligt värre än färgfel. För mångfald inom rasen! Gillar raser där alla färger är tillåtna, förutom då det kan ge hälsofel (som blindhet, dövhet etc)

Är det så att man ska behöva försvara sitt färgval? [set2/aim2/aim2/y13.gif]
I och för sig är jag van vid försvalstal.... vet inte hur många som har rynkat på näsan åt min pudel.... det är ju ingen riktig hund.

OM det hux flux skulle bli godkänt med flerfärgade,. ändras folks åsikt då också?

Tackar för alls åsikter! Det är guld värt för mig! Vill gärna höra mer... kanske länktips också? Både hos de som är för och emot....

InläggPostat: tis jan 12, 2010 22:19 
Användarvisningsbild

Chrizzy skrev:
Vänta nu, nu förstår jag ingenting, har du en annan ras än pudel???!!!! [smilisar/angry27.gif] [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Tack för svaret!!! Och jag kan hålla med dig i det du skriver, det var ett intressant uttryck, "en bra hund har ingen färg".

[set2/aim2/aim2/y2.gif] Jaa förutom mina storpudlar Morris född - 97 (aprikos) och Diesel född - 05 (brun) har jag en jaktcocker (eng. cocker spaniel av jakttyp) Wesslan 8 månader härlig svart virvelvind.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 12, 2010 22:23 
Användarvisningsbild

Bea skrev:
Chrizzy skrev:
Tack för ditt svar, Bea! Uppriktigt och rättfram! Fick svar på många av mina frågor.

Är bruna pudlar också lättsålda eller menar du att man avlar på fel inom bruna pudlar?
Hur ser det ut när man avlar på dåliga svansar? Min pudel har till exempel en svans som ligger som en båge över kroppen, hög och "fin", men har även sett en del pudlar med knorrsvans, vilket är rätt och fel?

Om pudeln i övrigt är frisk, alla hälsotester gjorda, fin tandstatus, bra storlek (under 60cm) fina svansar etc, är det ändå oseriöst pga färgen?

Om hunden i övrigt är rastypisk... Vad är det värt på en hund som har ett diskvalificerande fel? Det felet gör ju att hunden per definition inte är rastypisk. Hoppas att jag inte trampar någon på tårna, men jag har svårt att se varför en person som har ett intresse i att avla fram rastypiska hundar medvetet skulle vilja avla på disk. fel.
Visst, det kan bli godkänt i framtiden, men likaså kan storlekarna ändras. Kan jag då börja avla fram jätte-storpudlar, för att det kanske kan bli godkänt i framtiden? Rasstandarden är det som säger hur en pudel ska se ut, och jag tycker att varje uppfödare ska luta sig mot den i sitt avelsarbete, med en långsiktig plan för hur han eller hon ska förbättra sina hundar, många generationer framåt.

Krullig eller knorrsvans, lite eller mycket... är det nog inte så ovanligt att det avlas på. Det kan vara den *svaghet* uppfödaren hoppas på få bort genom att använda en hane som inte har krullsvans.

Inte alltid som det ges nedslag på dessa svansar, beror helt på hur pass mycket knorr det är och hur hårt domare då dömer det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 12, 2010 22:38 
Användarvisningsbild

lena a skrev:
Bea skrev:
Chrizzy skrev:

Krullig eller knorrsvans, lite eller mycket... är det nog inte så ovanligt att det avlas på. Det kan vara den *svaghet* uppfödaren hoppas på få bort genom att använda en hane som inte har krullsvans.

Inte alltid som det ges nedslag på dessa svansar, beror helt på hur pass mycket knorr det är och hur hårt domare då dömer det.

Jo, jag är medveten om det... [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jan 13, 2010 9:31 

Vad jag kan se har den uppfödaren jag tittat på inga knorrsvansar på hundarna [set2/aim2/aim2/y15.gif]

InläggPostat: lör jan 23, 2010 18:27 

Hej,
jag har en black/tan färgad mellanpudel.
Hon är importerad från Tyskland för ca ett år sen. Hon har stamtavla och är registrerad i SKK.
Hon kostade 900 Euro inkl. exportstamtavla.
Inköpt på Buntepudel.de
Det finns seriösa och oseriösa uppfödare av tvåfärgat även i Tyskland. Buntepudel (Andrea) tar färgDNA på sina valpar, om hon inte vet vad hanen har för DNA. Det är inte alla ägare till hanar som är villiga att testa för färg. Då testar hon valparna istället. Visserligen flera tester, men det gör hon för att hon är en "eldsjäl" när det gäller Black/tan. Det ska vara rätt DNA.
Hon ska i dagarna para sin storpudeltik B/T med en enfärgad som är testad.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]