Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Multifärgade pudlar? Frågor!
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 08, 2010 20:12 
Användarvisningsbild

Lite historia kan ju kanske vara av intresse [set2/aim2/aim2/y16.gif]
Tyckte det var intressant att läsa vad som stod http://74.125.77.132/search?q=cache:IHh77KUkBoMJ:sv.wikipedia.org/wiki/Pudel+storpudel+ursprung+harlekin&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&lr=lang_sv&client=firefox-a

Gå in även på Svenska Pudelklubbens hemsida, om du inte redan varit där [set2/aim2/aim2/y5.gif] http://www.pudelklubben.se/ och klicka på Om pudel.

Jag har själv för mig om att jag hört eller läst att "urpudeln" var tvåfärgad - harlekin - men att det beslutades att enbart enfärgade var okej enligt den rasstandard från år X. Då försvann nästan harlekin. Black & tan är en färg som har tagits fram i lite mera modern tid, om jag inte har fel, ser ju i färg ut som en rottweiler. Den färgteckningen är inte svår att få fram och finns att hitta bland flera raser än pudel.
Hoppas någon kan bekräfta eller dementera det jag skrivit för detta är ur mitt eget minne.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 08, 2010 21:34 

Hejsan Anne & Elliott!

Jättetack för ditt svar, har läst länkarna du skickade med, mycket intressant!

Får jag fråga vad du själv tycker om uppfödare och ägare till dessa hundar? [smilisar/celebrate4.gif]

InläggPostat: fre jan 08, 2010 23:50 
Användarvisningsbild

Chrizzy skrev:
Hejsan Anne & Elliott!

Jättetack för ditt svar, har läst länkarna du skickade med, mycket intressant!

Får jag fråga vad du själv tycker om uppfödare och ägare till dessa hundar? [smilisar/celebrate4.gif]

Frågan är alltid fri [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Stor fråga, gissar att svaret blir långt och fyllt av labyrinter... så skulle jag nog också bildligt säga att det ser ut.

Uppfödare av renrasiga finns av kategori seriös-tänket enligt rasstandard - de har en vision, har kunskap (om inte själv så har man stöd i ryggen) & så finns det de s.k. uppfödarna som jag själv väljer att kalla pengakrängare alt. oseriösa uppfödare. Det är jättesvårt att sålla agnarna från vetet, det krävs att man ger sig på besök där pudlar finnes.

Jag gillar "urpudel" och därav har jag personligen inget emot harlekin. Kanhända att jag själv äger en sådan när min ädla herre i päls, som är aprikos, väljer att passa över regnbågsbron.

Tider förändras. Vem vet när även harlekin är godkänd? Den är ju inte förbjuden i alla länder. Inget fel på harlekin alls men svårt att hitta en att köpa med de krav vi är vana att ha här i Sverige. Black & tan är inte intressant för mig av den anledning jag förklarat ovan. Ska jag ha en flerfärgad så är det mera '"urpudel" och inte åt "förädlingen - Black & tan".

Summerar det med att jag nu har en storpudel av enfärg som har höftledsfel och har känslig mage, känslig tarm. Jag kommer nästa gång att kontrollera bättre över statistik på defekter för jag trodde hundägande gick ut på att hunden följde mig vad än jag gjorde men nu blev det omvänt, hunden bestämde vad vi kunde göra utifrån sina medfödda fel. 100% säker kan man aldrig vara. Sjukdomshistorik (den jag kan få tag på) och mentalitet och fysisk konstitution och personlighet/connection styr över färg och storlek för min del.

Olika krav i olika tävlingssammanhang finns så det får man ju ta ställning till.

Nyfikenheten stillad, eller har du flera frågor ?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jan 09, 2010 0:06 

Du har nog stillat min nyfikenhet [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Som jag förstått så föds det "felfärgade" pudlar i kullar av till ex harlekin.... då kan det väl inte vara helt fel att köpa en sådan valp, förutsatt att föräldradjuren är friska.
Som jag försått så vill en del att dessa valpar ska tas bort...

InläggPostat: lör jan 09, 2010 0:15 
Användarvisningsbild

Chrizzy skrev:
Du har nog stillat min nyfikenhet [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Som jag förstått så föds det "felfärgade" pudlar i kullar av till ex harlekin.... då kan det väl inte vara helt fel att köpa en sådan valp, förutsatt att föräldradjuren är friska.
Som jag försått så vill en del att dessa valpar ska tas bort...

Jag vet inte alls vilket eller om det finns ett hymmel bland pudeluppfödare vad gäller, men det förekommer i andra raser och man ska icke skita i det blå skåpet [set2/aim2/aim2/y2.gif] dvs man vet aldrig... Mentalitet och fysik totalviktigt, personlighet och "bonding" därefter. Sedan kan man börja sondera det "val" man har.

Så härligt att höra att jag stillat din nyfikenhet. Sluta dock inte att söka för ju mer du finner desto mer vet du [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jan 09, 2010 0:23 

Läser och läser lite ytterligare.

Skulle vara intressant att höra vad uppfödare har att säga om saken då [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Så jag håller koll på den här tråden och hoppas att många fler vill svara [smilisar/love51.gif]

InläggPostat: lör jan 09, 2010 1:00 
Användarvisningsbild

Chrizzy skrev:
Läser och läser lite ytterligare.

Skulle vara intressant att höra vad uppfödare har att säga om saken då [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Så jag håller koll på den här tråden och hoppas att många fler vill svara [smilisar/love51.gif]

Utifrån den info du finner, den info du tar till dig, din kunskap, de utställningar och annat du besöker (om du väljer det), så är det att kontakta de uppfödare du finner som intressanta och fråga på.

Uppfödares svar lär du inte få tag på utan att vara aktiv själv. Det ska du heller inte ha fatt på [set2/aim2/aim2/y15.gif] utan att ta det första steget sjävl.

Lycka till med "jakten".

För mig i min inre bild fanns en mellan - en silver. Jag har en storpudel - en aprikos. Så det kan gå [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jan 09, 2010 21:23 
Användarvisningsbild

Om, säger OM, uppfödaren ifråga följer rasstandarden i alla övriga punkter (och reggar sina valpar i SKK oavsett om de registreras med "fel" färg eller som icke godkänd) så dömer då inte jag färgvalet. Det är inte längesen som röd inte var godkänd. Vem vet hur det ser ut om några år, då kanske vi får blå och creme också? Steget till flerfärgade är ju lite längre förmodligen men jag har inget emot det.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jan 09, 2010 21:29 

Ja en till som svarat, va kul!!!

Har luskat runt lite och kollat på "hunddata" ser där att en del pudlar är reggade som "Harlekin", så stamtavla har de ju, en del vad jag förstår.

Så sant det här du säger om räda pudlar, de har ju precis blivitgodkända, kanske ett steg i ledet? [smilisar/celebrate13.gif] [set2/aim2/aim2/y15.gif]

InläggPostat: sön jan 10, 2010 19:13 
Användarvisningsbild

[set2/aim2/aim2/y15.gif] Tja jag säger "en bra hund har ingen färg!".

Nu är jag ingen uppfödare men jag har inget emot flerfärgade pudlar, jag är mer intresserad av vad som finns bakom *det yttre*.

[set2/aim2/aim2/y2.gif] Å jaa, jag tillhör de som även har en annan ras...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]