Chrizzy skrev:
Hejsan Anne & Elliott!
Jättetack för ditt svar, har läst länkarna du skickade med, mycket intressant!
Får jag fråga vad du själv tycker om uppfödare och ägare till dessa hundar?
![celebra4 [smilisar/celebrate4.gif]](./images/smilies/smilisar/celebrate4.gif)
Frågan är alltid fri
Stor fråga, gissar att svaret blir långt och fyllt av labyrinter... så skulle jag nog också bildligt säga att det ser ut.
Uppfödare av renrasiga finns av kategori seriös-tänket enligt rasstandard - de har en vision, har kunskap (om inte själv så har man stöd i ryggen) & så finns det de s.k. uppfödarna som jag själv väljer att kalla pengakrängare alt. oseriösa uppfödare. Det är jättesvårt att sålla agnarna från vetet, det krävs att man ger sig på besök där pudlar finnes.
Jag gillar "urpudel" och därav har jag personligen inget emot harlekin. Kanhända att jag själv äger en sådan när min ädla herre i päls, som är aprikos, väljer att passa över regnbågsbron.
Tider förändras. Vem vet när även harlekin är godkänd? Den är ju inte förbjuden i alla länder. Inget fel på harlekin alls men svårt att hitta en att köpa med de krav vi är vana att ha här i Sverige. Black & tan är inte intressant för mig av den anledning jag förklarat ovan. Ska jag ha en flerfärgad så är det mera '"urpudel" och inte åt "förädlingen - Black & tan".
Summerar det med att jag nu har en storpudel av enfärg som har höftledsfel och har känslig mage, känslig tarm. Jag kommer nästa gång att kontrollera bättre över statistik på defekter för jag trodde hundägande gick ut på att hunden följde mig vad än jag gjorde men nu blev det omvänt, hunden bestämde vad vi kunde göra utifrån sina medfödda fel. 100% säker kan man aldrig vara. Sjukdomshistorik (den jag kan få tag på) och mentalitet och fysisk konstitution och personlighet/connection styr över färg och storlek för min del.
Olika krav i olika tävlingssammanhang finns så det får man ju ta ställning till.
Nyfikenheten stillad, eller har du flera frågor ?