Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Fundering kring Blå pudel
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 04, 2010 16:48 

Jag undrar om det när någon som vet om man får avla på Blå pudel?
Jag tänkte på det då blå ej är en godkänd färg men såg att en SKK registrerad uppfödare köpt en blå pudel för framtida avel. Så jag undrar bara hur det funderar egentligen? Får inte blå avkommor avelsspärr eller? Och om de då avlar på blå. Väljer man då en silver för att komma tillbaka till silver färgen?
Har blåa pudel några nackdelar annars med tex hälsan?

Profil Skicka e-post  

Re: Fundering kring Blå pudel
InläggPostat: fre mar 05, 2010 11:37 
Användarvisningsbild

En "blå" pudel har en icke FCI-godkänd färg ja, men det är fortfarande en pudel med samma hälsostatus som övriga färger.

En riktigt "blå" pudel uppkommer när du parar en silver med en vit eller svart som saknar silveranlag. Då får man vita (om silvern har ett ljust anlag) och/eller blå avkommor, dvs pudlar med bara ett blekande anlag. (en silver/ljusgrå har två blekande anlag.) En "blå" pudel registreras oftast som antingen grå eller som svart. När man använder en "blå" hund i aveln så parar man oftast sedan mot silver för att komma tillbaka till silverfärgen. Att använda en "blå" hund gör man ofta för att bredda avelsbasen på silver och få in nytt blod.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre mar 05, 2010 21:53 

Denna blåa pudel som jag syftade på härstammade från en svart och en grå pudel. Och om då inte färgen blå är godkänd, hur kan man då få ta en kull på en blå. Efter som att du inte får ställa ut den blåa. Eller menade du kanske att i andra länder än sverige kan man registrera efter blått men inte i sverige. Eller är det helt ok att avla på blått inom SKK? Och så funderade jag på syftet, varför man tar fram en blå kull men då var det alltså för att få en bredare stam på Grå/silver för att sedan para blått med grå igen?

Förlåt om jag är otydlig. Men de är bara funderingar jag har då jag aldrig kommit i kontakt med blå pudel. Och kom att tänka på andra raser med blått som ej är godkännt (ex Dobermann) och då skulle man få avelsförbud på hunden eller så skulle hunden avlivas om de föddes som blå.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 07, 2010 11:11 
Användarvisningsbild

Först och främst; om det är samma valp som vi tänker på så kommer den ifrån en tjuvparning och är registrerad som grå. Om det är samma hund vi tänker på varför mailar du inte uppfödaren och frågar de frågor som du undrar över?

Du får skilja på vad hunden är för färg och vad den är registrerad som. Det finns många exempel på "blå" hundar som varit registrerade som antingen silver eller svarta förr. Nu registreras de flesta som grå. Det finns många exempel under årens lopp på att färgen skiljer sig från vad hunden är registrerad som. Andra exempel är aprikos-creme-röd. Röd har heller inte varit en FCI-godkänd färg, men det har ändå funnits röda pudlar som dock tidigare varit registrerade som aprikos.

Du får ställa ut en blå på samma sätt som du får ställa ut en creme, det är alltid upp till domaren att bestämma vilken färg hunden har och om den har en godkänd färg.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 07, 2010 11:22 
Användarvisningsbild

Hej hej!

Tror bestämt att det är mig du pratar om [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Jag har tagit in en blå pudel för framtida avel i färgen silver (grå). Detta har jag gjort för att det är svårt att hitta nytt avelsmaterial i denna färg. Inavel är vanligt eller så avlar "alla" på samma hane. Att använda en blå hund är ett sätt att vidga avelsbasen. Blå är inte en godkänd färg men de har absolut inte avelsförbud. Avelsrådet rekommenderar till och med att göra så här för att vidga avelsbasen och få in nytt blod. De färger du inte kan blanda in i silveravels är brun/aprikos/röd.

Hoppas jag rett ut några frågetecken för dig nu! Du hade gärna fått fråga mig direkt också...

Vänliga Hälsningar
Karin
Kennel Naturelle

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 07, 2010 19:13 

De är iof inte en så "stor" uppfödning som din som svara som jag tänker på men jag tänkte att på forum brukar man inte få nämna uppfödarens namn. Men det var intressant att titta på din sida även om jag inte hitta nått om någon blå pudel.
De var inget negativt i min frågeställning ifall någon uppfattat det så. Utan det var helt enkelt en fråga för att lära mig nått av folk som troligen har svaret på ett pudelforum. Så om det på något sett upplevdes negativt så var det INTE meningen. Men tack så mycket för svaren och jag blev klokare av dom.
Och frågade även då det finns väldigt lite information om vad som gäller med färger som inte är godkända hos pudeln.

Om det är någon som vill till lägga nått mer om färgen Blått så skriv på då det som sagt finns väldigt lite info om det. Tycker personligen att färgen är fin och kan ev tänka mig en. Men jag ville ha mer info om färgen och vad som gäller. De är helt enklet inte så vanligt att någon nämner att de har en Blå pudel.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 07, 2010 19:42 
Användarvisningsbild

Nej då jag tog inte illa upp. Är glad att jag fick en chans att svara på dina funderingar. Du har helt rätt i att det inte pratas så mycket om blå pudlar. Jag tror att jag ska göra en sida på min hemsida och skriva lite om färgen blå. Men det får bli lite längre fram... [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Min vita tik Ella har en blå mamma och en silverpappa.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis mar 09, 2010 11:30 

Vad kul om du skriver nått om blått på din sida, de behövs verkligen.
Har en till undran bara.
Varför är färgen inte godkänd ifall man som ni skrivit får göra allt (ställa ut och avla mm) som man får med en godkänd färg i Sverige och SKK?
Finns det någon begränsning med något? På en icke godkänd färg?

Tack alla för era svar! [smilisar/love51.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis mar 09, 2010 22:41 
Användarvisningsbild

LockigPudel skrev:
Vad kul om du skriver nått om blått på din sida, de behövs verkligen.
Har en till undran bara.
Varför är färgen inte godkänd ifall man som ni skrivit får göra allt (ställa ut och avla mm) som man får med en godkänd färg i Sverige och SKK?
Finns det någon begränsning med något? På en icke godkänd färg?

Tack alla för era svar! [smilisar/love51.gif]

Jag tror att den inte är godkänd pga att det inte är en färg utan det är en avsaknad av två blekgener... Du kan t.ex. inte ta två blå hundar och få blå valpar. Dessa valpar blir troligast silver, blå, vita eller t.o.m svarta. En hund som är silver har två blekande anlag. En från mamma en från pappa. En blå hund har bara fått ett blekande anlag och ljusnar inte lika mycket på grund av det. Men tack vare att den ändå har ett blekande anlag så kan den ge detta anlag till sina valpar (ska då paras med en silver helst). Alltså kan man använda den blå hunden i silveraveln. Rörigt? [set2/aim2/aim2/y2.gif]
Visst kan du ställa ut. Men en vuxen blå hund har kanske inte så stor chans i konkurrensen på grund av sin annorlunda färg. Den skiftar genom åren men man tar inte fel på en blå och en svart pudel. Som valpar kanske men inte som vuxna. Spännande med genetik!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör apr 10, 2010 14:25 

Blått och Creme har varit godkända färger i Sverige!
Då hette det att "alla rena färger" var tillåtna.
Franska pudelklubben är ju de som har sista ordet vad gäller standard och därför togs den skrivningen bort.
Sedan knappt två år, är rött åter tillåtet, efter hårt arbete från bl a Nils-Arne Törnlöv och SPK.
Som jag har lärt mig, kommer den blå färgen från silvern.
Min blåa tik, var efter uteslutande vita och silverfärgade linjer.
Hon parades aldrig, men hade jag bestämt mig för det hade jag parat med vitt eller silver.

En mycket kunnig Pudelmänniska och domare sa för många år sedan till mig, att troligen var den svarta Pudeln blå från början och inte svart.
Hans motivering var att om man tittar i huden på en svart Pudel, så är den mer blå än svart.
Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men det låter inte helt fel.

LottaG
Lady Glitter's Kennel.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]