Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 10 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Fundering kring BlÄ pudel
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor mar 04, 2010 16:48 

InlÀgg: 5
Jag undrar om det nÀr nÄgon som vet om man fÄr avla pÄ BlÄ pudel?
Jag tÀnkte pÄ det dÄ blÄ ej Àr en godkÀnd fÀrg men sÄg att en SKK registrerad uppfödare köpt en blÄ pudel för framtida avel. SÄ jag undrar bara hur det funderar egentligen? FÄr inte blÄ avkommor avelsspÀrr eller? Och om de dÄ avlar pÄ blÄ. VÀljer man dÄ en silver för att komma tillbaka till silver fÀrgen?
Har blÄa pudel nÄgra nackdelar annars med tex hÀlsan?

Profil Skicka e-post  

Re: Fundering kring BlÄ pudel
InlĂ€ggPostat: fre mar 05, 2010 11:37 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 21
En "blÄ" pudel har en icke FCI-godkÀnd fÀrg ja, men det Àr fortfarande en pudel med samma hÀlsostatus som övriga fÀrger.

En riktigt "blÄ" pudel uppkommer nÀr du parar en silver med en vit eller svart som saknar silveranlag. DÄ fÄr man vita (om silvern har ett ljust anlag) och/eller blÄ avkommor, dvs pudlar med bara ett blekande anlag. (en silver/ljusgrÄ har tvÄ blekande anlag.) En "blÄ" pudel registreras oftast som antingen grÄ eller som svart. NÀr man anvÀnder en "blÄ" hund i aveln sÄ parar man oftast sedan mot silver för att komma tillbaka till silverfÀrgen. Att anvÀnda en "blÄ" hund gör man ofta för att bredda avelsbasen pÄ silver och fÄ in nytt blod.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre mar 05, 2010 21:53 

Denna blÄa pudel som jag syftade pÄ hÀrstammade frÄn en svart och en grÄ pudel. Och om dÄ inte fÀrgen blÄ Àr godkÀnd, hur kan man dÄ fÄ ta en kull pÄ en blÄ. Efter som att du inte fÄr stÀlla ut den blÄa. Eller menade du kanske att i andra lÀnder Àn sverige kan man registrera efter blÄtt men inte i sverige. Eller Àr det helt ok att avla pÄ blÄtt inom SKK? Och sÄ funderade jag pÄ syftet, varför man tar fram en blÄ kull men dÄ var det alltsÄ för att fÄ en bredare stam pÄ GrÄ/silver för att sedan para blÄtt med grÄ igen?

FörlÄt om jag Àr otydlig. Men de Àr bara funderingar jag har dÄ jag aldrig kommit i kontakt med blÄ pudel. Och kom att tÀnka pÄ andra raser med blÄtt som ej Àr godkÀnnt (ex Dobermann) och dÄ skulle man fÄ avelsförbud pÄ hunden eller sÄ skulle hunden avlivas om de föddes som blÄ.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 07, 2010 11:11 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 21
Först och frÀmst; om det Àr samma valp som vi tÀnker pÄ sÄ kommer den ifrÄn en tjuvparning och Àr registrerad som grÄ. Om det Àr samma hund vi tÀnker pÄ varför mailar du inte uppfödaren och frÄgar de frÄgor som du undrar över?

Du fÄr skilja pÄ vad hunden Àr för fÀrg och vad den Àr registrerad som. Det finns mÄnga exempel pÄ "blÄ" hundar som varit registrerade som antingen silver eller svarta förr. Nu registreras de flesta som grÄ. Det finns mÄnga exempel under Ärens lopp pÄ att fÀrgen skiljer sig frÄn vad hunden Àr registrerad som. Andra exempel Àr aprikos-creme-röd. Röd har heller inte varit en FCI-godkÀnd fÀrg, men det har ÀndÄ funnits röda pudlar som dock tidigare varit registrerade som aprikos.

Du fÄr stÀlla ut en blÄ pÄ samma sÀtt som du fÄr stÀlla ut en creme, det Àr alltid upp till domaren att bestÀmma vilken fÀrg hunden har och om den har en godkÀnd fÀrg.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 07, 2010 11:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Hej hej!

Tror bestÀmt att det Àr mig du pratar om [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Jag har tagit in en blÄ pudel för framtida avel i fÀrgen silver (grÄ). Detta har jag gjort för att det Àr svÄrt att hitta nytt avelsmaterial i denna fÀrg. Inavel Àr vanligt eller sÄ avlar "alla" pÄ samma hane. Att anvÀnda en blÄ hund Àr ett sÀtt att vidga avelsbasen. BlÄ Àr inte en godkÀnd fÀrg men de har absolut inte avelsförbud. AvelsrÄdet rekommenderar till och med att göra sÄ hÀr för att vidga avelsbasen och fÄ in nytt blod. De fÀrger du inte kan blanda in i silveravels Àr brun/aprikos/röd.

Hoppas jag rett ut nÄgra frÄgetecken för dig nu! Du hade gÀrna fÄtt frÄga mig direkt ocksÄ...

VĂ€nliga HĂ€lsningar
Karin
Kennel Naturelle

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 07, 2010 19:13 

De Àr iof inte en sÄ "stor" uppfödning som din som svara som jag tÀnker pÄ men jag tÀnkte att pÄ forum brukar man inte fÄ nÀmna uppfödarens namn. Men det var intressant att titta pÄ din sida Àven om jag inte hitta nÄtt om nÄgon blÄ pudel.
De var inget negativt i min frÄgestÀllning ifall nÄgon uppfattat det sÄ. Utan det var helt enkelt en frÄga för att lÀra mig nÄtt av folk som troligen har svaret pÄ ett pudelforum. SÄ om det pÄ nÄgot sett upplevdes negativt sÄ var det INTE meningen. Men tack sÄ mycket för svaren och jag blev klokare av dom.
Och frÄgade Àven dÄ det finns vÀldigt lite information om vad som gÀller med fÀrger som inte Àr godkÀnda hos pudeln.

Om det Àr nÄgon som vill till lÀgga nÄtt mer om fÀrgen BlÄtt sÄ skriv pÄ dÄ det som sagt finns vÀldigt lite info om det. Tycker personligen att fÀrgen Àr fin och kan ev tÀnka mig en. Men jag ville ha mer info om fÀrgen och vad som gÀller. De Àr helt enklet inte sÄ vanligt att nÄgon nÀmner att de har en BlÄ pudel.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 07, 2010 19:42 
AnvÀndarvisningsbild

Nej dĂ„ jag tog inte illa upp. Är glad att jag fick en chans att svara pĂ„ dina funderingar. Du har helt rĂ€tt i att det inte pratas sĂ„ mycket om blĂ„ pudlar. Jag tror att jag ska göra en sida pĂ„ min hemsida och skriva lite om fĂ€rgen blĂ„. Men det fĂ„r bli lite lĂ€ngre fram... [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Min vita tik Ella har en blÄ mamma och en silverpappa.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 09, 2010 11:30 

Vad kul om du skriver nÄtt om blÄtt pÄ din sida, de behövs verkligen.
Har en till undran bara.
Varför Àr fÀrgen inte godkÀnd ifall man som ni skrivit fÄr göra allt (stÀlla ut och avla mm) som man fÄr med en godkÀnd fÀrg i Sverige och SKK?
Finns det nÄgon begrÀnsning med nÄgot? PÄ en icke godkÀnd fÀrg?

Tack alla för era svar! [smilisar/love51.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 09, 2010 22:41 
AnvÀndarvisningsbild

LockigPudel skrev:
Vad kul om du skriver nÄtt om blÄtt pÄ din sida, de behövs verkligen.
Har en till undran bara.
Varför Àr fÀrgen inte godkÀnd ifall man som ni skrivit fÄr göra allt (stÀlla ut och avla mm) som man fÄr med en godkÀnd fÀrg i Sverige och SKK?
Finns det nÄgon begrÀnsning med nÄgot? PÄ en icke godkÀnd fÀrg?

Tack alla för era svar! [smilisar/love51.gif]

Jag tror att den inte Àr godkÀnd pga att det inte Àr en fÀrg utan det Àr en avsaknad av tvÄ blekgener... Du kan t.ex. inte ta tvÄ blÄ hundar och fÄ blÄ valpar. Dessa valpar blir troligast silver, blÄ, vita eller t.o.m svarta. En hund som Àr silver har tvÄ blekande anlag. En frÄn mamma en frÄn pappa. En blÄ hund har bara fÄtt ett blekande anlag och ljusnar inte lika mycket pÄ grund av det. Men tack vare att den ÀndÄ har ett blekande anlag sÄ kan den ge detta anlag till sina valpar (ska dÄ paras med en silver helst). AlltsÄ kan man anvÀnda den blÄ hunden i silveraveln. Rörigt? [set2/aim2/aim2/y2.gif]
Visst kan du stÀlla ut. Men en vuxen blÄ hund har kanske inte sÄ stor chans i konkurrensen pÄ grund av sin annorlunda fÀrg. Den skiftar genom Ären men man tar inte fel pÄ en blÄ och en svart pudel. Som valpar kanske men inte som vuxna. SpÀnnande med genetik!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör apr 10, 2010 14:25 

InlÀgg: 2
BlÄtt och Creme har varit godkÀnda fÀrger i Sverige!
DÄ hette det att "alla rena fÀrger" var tillÄtna.
Franska pudelklubben Àr ju de som har sista ordet vad gÀller standard och dÀrför togs den skrivningen bort.
Sedan knappt tvÄ Är, Àr rött Äter tillÄtet, efter hÄrt arbete frÄn bl a Nils-Arne Törnlöv och SPK.
Som jag har lÀrt mig, kommer den blÄ fÀrgen frÄn silvern.
Min blÄa tik, var efter uteslutande vita och silverfÀrgade linjer.
Hon parades aldrig, men hade jag bestÀmt mig för det hade jag parat med vitt eller silver.

En mycket kunnig PudelmÀnniska och domare sa för mÄnga Är sedan till mig, att troligen var den svarta Pudeln blÄ frÄn början och inte svart.
Hans motivering var att om man tittar i huden pÄ en svart Pudel, sÄ Àr den mer blÄ Àn svart.
Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men det lÄter inte helt fel.

LottaG
Lady Glitter's Kennel.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 10 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori