Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

FĂ€rggenetik?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön maj 25, 2008 14:37 

InlÀgg: 118
Jag Àr nyfiken pÄ de olika fÀrgerna hos pudel och hur man "fÄr" eller "bör" eller "ska" para. PÄverkar fÀrgerna varandra och ska man undvika vissa kombinationer och Àr kanske t.o.m. vissa kombinationer att föredra?

Har de olika fÀrgerna olika kvalitet pÄ pÀlsen, eller Àr pÀlskvaliteten mer individuell?

Profil Skicka e-post  

Re: FĂ€rggenetik?
InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 26, 2008 11:00 

Oj, Àr det ingen som vet nÄgot om pudlarnas fÀrger och nedÀrvning? Jag tycker sÄnt hÀr Àr sÄ intressant. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 26, 2008 14:15 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Svaret pÄ din första frÄga Àr 3 gÄnger ja och ja, men ... Àr svaret Àven pÄ din andra frÄga ;)

Jag kan inget, men har sett tidigare diskussioner och det finns liksom en biljard faktorer att ta hÀnsyn till. NÀe, kanske inte sÄ mÄnga men vissa anlag bleker ur fÀrg t.ex. Jag googlade pÄ fÀrggenetik hund dominant och fick upp lite intressanta lÀnkar, har du varit in pÄ dom?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 26, 2008 20:10 

InlÀgg: 124
Vilken fÀrg Àr det du har i tankarna? Det finns ju olika saker att tÀnka pÄ beroende pÄ vilken fÀrg men vill ha och Àr intresserad av.
Svart och vitt kan paras med varandra.
Brunt och svart gÄr bra ocksÄ, men man vill ju helst inte ha för mycket vitt i de svarta dÄ ifall man vill ha brunt i framtiden.
Silver gÄr att para med vitt, och aprikos med svart.
Tabu Àr brunt och vitt... dÄ kan man fÄ vita med brunt pigment. Aprikos Àr heller ingen höjdare med brunt, det ger bara svart förmodligen.
Silver och svart ger blÄtt har jag hört, och det Àr ju inte heller nÄt man strÀvar efter antar jag.
Brunt och silver har jag sett en gÄng, den hunden var svart, fast den blir nog blÄ. Knepig genitik pÄ den mÄste det vara i alla fall.

Sen beror det ju lite pÄ vilka anlag hundarna har ocksÄ. T.ex sÄ kan man ju para en brun med en svart som har ett dolt anlag för brunt och pÄ sÄ vis fÄ en del bruna valpar. DÀr kan det ju vara lite lurigt att veta vilka hundar som har detta anlag och inte. Har den svarta en brun förÀlder sÄ har den garanterat anlaget, men Àven om den inte har det sÄ kan det finnas ett sÄdant anlag som har hÀngt med flera generationer. DÀrför kan det poppa upp enstaka bruna valpar ur annars svarta linjer. Det gÄr att testa sÄnt med ett blodprov.
Parar man en brun med en svart som inte har nÄgot brunt anlag sÄ fÄr man bara svarta, men de har i sin tur en anlagsgen för brunt.
:geek:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 27, 2008 7:08 

Tack för tipset med Google! :!:

Jag har ingen speciell fĂ€rg i tankarna....eller rĂ€ttare sagt alla! Är allmĂ€nt intresserad och vill lĂ€ra mig sĂ„ mycket som möjligt. Jag har en del erfarenhet sedan tidigare, dĂ„ jag under ett antal Ă„r fĂ€rgavlade pĂ„ dvĂ€rgvĂ€durar (bĂ„de för sĂ€llskap o utstĂ€llning) och det var vĂ€ldigt lĂ€rorikt och intressant. Jag har Ă€ven fött upp hĂ€star (och getter!) och lĂ€ste pĂ„ allt jag hittade dĂ„. Avel och genetik har varit ett av mina största intressen sedan gymnasietiden. :geek:

SĂ„ brun skĂ€mmer inte den svarta fĂ€rgen med andra ord? Är vitt, svart, rött och brunt de enda rena fĂ€rgerna sĂ„ att sĂ€ga? Är de andra (silver, aprikos, blĂ„, creme) pĂ„verkade av nĂ„gon slags avblekningsgen? Hur blir det rött? Att brunt Ă€r recessivt mot svart har jag förstĂ„tt, men hur förhĂ„ller det sig med vitt - svart tex?

Finns det nÄgon bok med/om pudelfÀrggenetik, eller hittar man "allt" pÄ nÀtet? :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 27, 2008 19:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 4
Mitt bÀsta rÄd (Àr rÀtt ny som uppfödare sjÀlv)Àr att hitta Àldre erfarna uppfödare, de brukar vara mkt duktiga pÄ fÀrggenetik.Jag har nÄgra st som jag bollar ideér och frÄgor med.
Man kan Àven ta hjÀlp av avelsrÄdet inom klubben.

Arbetar ju med silver fÀrgen, det Àr en av de svÄrare fÀrgerna. Man vill ju ha sÄ jÀmna, rena fÀrger som möjligt.
Har du fler frÄgor fÄr du gÀrna skicka ett PM.

Mvh Åsa, Soraya's pudlar

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 27, 2008 21:01 

Oki. Det kanske inte drÀller av erfarna uppfödare hÀr pÄ forumet. :D

Jag köpte en gammal Pudelbok pÄ Tradera hÀromveckan och dÀr stod en del intressant. Bl.a. att man inte skulle blanda fÀrgerna. Svart ska helst paras med svart, vitt med vitt etc. Brunt var ok att para med svart "utan risk", ifall det inte fanns nÄgot grÄtt (antar att de menar silver?) lÀngre bak i stamtavlorna. "Att blanda fÀrger ska man överlÀmna till mycket erfarna uppfödare". Svart med vitt ger enligt boken inte grÄtt (?) utan svarta valpar, nÄgra vitflÀckiga, som alla blir mer eller mindre sprÀckliga uppemot ettÄrsÄldern. Vitt och brunt ger, enligt boken, flÀckiga valpar med dÄligt pigment. Vitt + grÄtt ska man ocksÄ undvika, eftersom det gÀrna ger stora flÀckar i andra generationen, Àven om resultatet kan bli ok i första ledet.

Men jag ska googla lite mer ocksÄ, tror jag. Jag tycker som sagt sÄnt hÀr Àr superintressant. :mrgreen:

Min tik (2œ) Ă€r svart och har mestadels svart och brunt bakĂ„t i leden. Men i 5e och 6e led finns nĂ„gra vita med! Och en aprikos. Undrar om de dĂ€r vita hundarna har bidragit med de (tack och lov fĂ„tal) förargliga vita strĂ„na som syns pĂ„ hennes rygg? Ett gĂ€ng renavlade vita som parades med en svart och sen parades den svarta vidare... Är det vanligt med vita stickelhĂ„r (fĂ„taligt inströdda) pĂ„ de svarta? Jag ser att hon har en grupp vita i ena mungipan med. Inte sĂ„ snyggt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis maj 27, 2008 22:46 

InlÀgg: 60
Att man parar svart och vitt beror pÄ att man vill ha de svartas pigment i de vita valparna.

Parar man silver med vitt eller svart fÄr man blÄ valpar. Om inte den vita bÀr pÄ silveranlag. VÄr Gimli Àr blÄ ur en silver-vit kombination. BlÄ valpar bÀr pÄ silveranlag, vilket gör att du kan fÄ silvervalpar nÀr man parar en silver med en blÄ.

Brunt och silver ger ocksÄ blÄ valpar. I nÀsta led ger dessa silverbeige, vilket inte Àr önskvÀrt sÄ man undviker att para silver med brunt.

Orsaken till att man parar silver med vitt el. svart Àr frÀmst för att förbÀttra och förstÀrka avelsstammen. LikasÄ kombinationen aprikost med svart.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons maj 28, 2008 10:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 10
FÄr jag lÄna trÄden lite och frÄga vad Àr det som gör att de blir tvÄfÀrgade??

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons maj 28, 2008 11:25 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
mrsgreen skrev:
FÄr jag lÄna trÄden lite och frÄga vad Àr det som gör att de blir tvÄfÀrgade??

Det vill jag ocksÄ veta. Det jag kÀnner till om detta nu inte Àr fel Àr det att pudeln var frÄn början tvÄfÀrgad men har avlats till att vara enfÀrgad.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: