Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Färggenetik?
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 10, 2008 8:45 

Silver har hetat grå i FCI-standarden tidigare också - så det är Sverige som nu anpassat sig och också benämner färger "Grå".

Möjligt att den ännu längre tillbaka hetat silver även i andra länder....det vet jag inte

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jun 10, 2008 16:30 
Användarvisningsbild

Ann-Katrin jag menar att då är färgen ett Fel som alla andra fel.
Creme och Röd har reg. som Aprikosa innan nu Röd blev godkänd igen.
Min Amys pappa är röd men reg. aprikos från Rusch.

Jag har själv sett på utställningar dem så bleka att de nästan varit vita, alltså då klart Creme.
Eftersom jag har/haft aprikosa sedan 1983 så har jag tittat mycket på den färgen på utställningar.
Så visst måste domare ha sett att de inte var aprikosa särskilt då det fanns röda med.
Det finns aprikosa som ser vita ut, med lite svag färg på öronen.

Om nu aprikosa ska bedömas och det kom vitaktiga och normalt aprikos samt röda, hur dömer domare då?
Synd att jag inte kan lägga in bilder här för jag har bevis på aprikosa i alla nyanser.

Jag har hört många ggr att det är upp till domaren vad den tillåter.
Men du vet mer än vad jag vet om detta.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jun 10, 2008 16:52 

Ylva.....aprikos får ju ha många olika nyanser - men inte bli så mörka som rött eller så ljusa som creme men allt däremellan är OK - och visst har vi sett många både creme och röda i ringarna som varit reggade som aprikos. Jag menade bara att domare har ingen aning om hur hunden är reggade - h*n dömer det han ser och om domaren har accepterat dessa ljusa/mörka aprikoser som aprikos så är dom aprikos - i alla fall den dagen. Även rött finns i olika nyanser och gränsen mellan rött och aprikos är inte alltid självklar - i USA har rött varit godkänt i alla tider - när jag ställde min något ljusa röda för en amerikansk domare sa hon "What a beautiful apricot color" :D

När det gäller hundar som är nästan vita med lite färg på öronen så kan dom mycket väl vara vita ;) Det är inte ovanligt att vita valpar föds creme och t o m mörkt creme/ljust aprikos med starkare färg på öronen och sedan bleker de ur och blir vitare med tiden. Gränsdragningarna mellan vit, creme, aprikos, röd är flytande ibland och genetiken är väl inte helt klarlagd. Teoretiskt ska ju två aprikosa kunna lämna vitt men jag känner inte till någont sådant fall - däremot har jag sett både röda och vita valpar i kombinationen rött/vitt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 04, 2008 19:07 

Hej alla pudelfantaster
jag har fullständigt förälskat mig i black and tan pudel. Ej godkänd i Sverige. Men i Tyskland
Skulle gärna vilja ha en sådan "felfärgad" pudel i min ägo. http://www.buntepudel.de har en färggenetik som är kul att titta på. Black and tan finns tydligen som anlag på alla pudlar.
det gäller bara att para rätt, eller fel det beror på hur man ser det. :roll:
I Tyskland bättrar de på black and tan genom att kossa in aprikos eller svart för att förbättra päls-och kroppskvalitet.
Jag undrar det som heter fawn på en hund är det aprikos på pudel? Färgerna heter ju inte likadant.
Jag undrar bara

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 04, 2008 20:59 

Oj. Jag hade ingen aning om att black and tan fanns hos pudel. Det står inget om det i de gamla böckerna? Men det har nog aldrig varit godkänt? Jag vet inte om jag tyckte det var så snyggt heller, men smaken är som sagt delad. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 05, 2008 10:26 

Om man tittar på gamla målningar, med jakthundar, finns faktiskt pudeln där. Men den är svart och vit. Harlikinfärgad.
Det är roligt att läsa om dessa färger på http://www.planetpudel.de/Artikel/a_0014e
Enligt dessa uppfödarfantaster har fransmännen skapat enfärgade pudlar. Därför vill de inte godkänna dessa ursprungliga färgvarianter.
Sen är det upp till var och en, att tro. Eftersom en blackandtan kan poppa ner, när som helst i en kull, måste den rimligtvis finnas latent. Eller Hur?!? :?
Hur som helst tycker jag att dessa phantompudlar (blackandtan) är supersöta. :)
Får ni en sån i kullen, hör av er till mig.
Nu väntar sommaren ute :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 05, 2008 11:16 

snussan skrev:
Hej alla pudelfantaster
jag har fullständigt förälskat mig i black and tan pudel. Ej godkänd i Sverige. Men i Tyskland
Skulle gärna vilja ha en sådan "felfärgad" pudel i min ägo. http://www.buntepudel.de har en färggenetik som är kul att titta på. Black and tan finns tydligen som anlag på alla pudlar.
det gäller bara att para rätt, eller fel det beror på hur man ser det. :roll:
I Tyskland bättrar de på black and tan genom att kossa in aprikos eller svart för att förbättra päls-och kroppskvalitet.
Jag undrar det som heter fawn på en hund är det aprikos på pudel? Färgerna heter ju inte likadant.
Jag undrar bara

I FCI-standarden (på engelska) heter färgerna: COLOUR: Solid colour: black, white, brown, grey, orange fawn (apricot) and red fawn.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 05, 2008 12:23 

snussan skrev:
Om man tittar på gamla målningar, med jakthundar, finns faktiskt pudeln där. Men den är svart och vit. Harlikinfärgad.
Det är roligt att läsa om dessa färger på http://www.planetpudel.de/Artikel/a_0014e
Enligt dessa uppfödarfantaster har fransmännen skapat enfärgade pudlar. Därför vill de inte godkänna dessa ursprungliga färgvarianter.
Sen är det upp till var och en, att tro. Eftersom en blackandtan kan poppa ner, när som helst i en kull, måste den rimligtvis finnas latent. Eller Hur?!? :?
Hur som helst tycker jag att dessa phantompudlar (blackandtan) är supersöta. :)
Får ni en sån i kullen, hör av er till mig.
Nu väntar sommaren ute :D

Jo, jag vet att pudlar har funnits ganska länge och att de skäckiga (harlekin) dessutom varit godkända som färg. Men jag har aldrig hört talas om just black and tan-färgade pudlar. Men jag blir såklart nyfiken på det du påstår och undrar hur många black and tan-färgade valpar de svenska uppfödarna har 1. antingen kullat eller 2. fött upp och sålt (med eller utan papper) och 3. hur vanligt förekommande det egentligen är att det "poppar upp" helt apropå? Bara några funderingar...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 05, 2008 16:40 

Nu har det slagit till ordentligt, det här med färger. Det är bara så kul.
Hittade en jättebra sida http://www.bellasgenetik.se där kan man klura hur länge som helst.
Där kan Du få reda på varför somliga hundar blir blekare för varje år.
Glöm inte att gå ut i sommaren också 8-)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jul 10, 2008 14:37 

Tack för länken! Den sidan är verkligen informativ. Härligt! Sommarvädret här nere är ju lite si och så, så det blir nog tid över till nätet med. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]