Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: FĂ€rggenetik?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis jun 10, 2008 8:45 

InlÀgg: 41
Silver har hetat grÄ i FCI-standarden tidigare ocksÄ - sÄ det Àr Sverige som nu anpassat sig och ocksÄ benÀmner fÀrger "GrÄ".

Möjligt att den Ànnu lÀngre tillbaka hetat silver Àven i andra lÀnder....det vet jag inte

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jun 10, 2008 16:30 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 43
Ann-Katrin jag menar att dÄ Àr fÀrgen ett Fel som alla andra fel.
Creme och Röd har reg. som Aprikosa innan nu Röd blev godkÀnd igen.
Min Amys pappa Àr röd men reg. aprikos frÄn Rusch.

Jag har sjÀlv sett pÄ utstÀllningar dem sÄ bleka att de nÀstan varit vita, alltsÄ dÄ klart Creme.
Eftersom jag har/haft aprikosa sedan 1983 sÄ har jag tittat mycket pÄ den fÀrgen pÄ utstÀllningar.
SÄ visst mÄste domare ha sett att de inte var aprikosa sÀrskilt dÄ det fanns röda med.
Det finns aprikosa som ser vita ut, med lite svag fÀrg pÄ öronen.

Om nu aprikosa ska bedömas och det kom vitaktiga och normalt aprikos samt röda, hur dömer domare dÄ?
Synd att jag inte kan lÀgga in bilder hÀr för jag har bevis pÄ aprikosa i alla nyanser.

Jag har hört mÄnga ggr att det Àr upp till domaren vad den tillÄter.
Men du vet mer Àn vad jag vet om detta.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jun 10, 2008 16:52 

Ylva.....aprikos fĂ„r ju ha mĂ„nga olika nyanser - men inte bli sĂ„ mörka som rött eller sĂ„ ljusa som creme men allt dĂ€remellan Ă€r OK - och visst har vi sett mĂ„nga bĂ„de creme och röda i ringarna som varit reggade som aprikos. Jag menade bara att domare har ingen aning om hur hunden Ă€r reggade - h*n dömer det han ser och om domaren har accepterat dessa ljusa/mörka aprikoser som aprikos sĂ„ Ă€r dom aprikos - i alla fall den dagen. Även rött finns i olika nyanser och grĂ€nsen mellan rött och aprikos Ă€r inte alltid sjĂ€lvklar - i USA har rött varit godkĂ€nt i alla tider - nĂ€r jag stĂ€llde min nĂ„got ljusa röda för en amerikansk domare sa hon "What a beautiful apricot color" :D

NÀr det gÀller hundar som Àr nÀstan vita med lite fÀrg pÄ öronen sÄ kan dom mycket vÀl vara vita ;) Det Àr inte ovanligt att vita valpar föds creme och t o m mörkt creme/ljust aprikos med starkare fÀrg pÄ öronen och sedan bleker de ur och blir vitare med tiden. GrÀnsdragningarna mellan vit, creme, aprikos, röd Àr flytande ibland och genetiken Àr vÀl inte helt klarlagd. Teoretiskt ska ju tvÄ aprikosa kunna lÀmna vitt men jag kÀnner inte till nÄgont sÄdant fall - dÀremot har jag sett bÄde röda och vita valpar i kombinationen rött/vitt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 04, 2008 19:07 

InlÀgg: 4
Hej alla pudelfantaster
jag har fullstÀndigt förÀlskat mig i black and tan pudel. Ej godkÀnd i Sverige. Men i Tyskland
Skulle gÀrna vilja ha en sÄdan "felfÀrgad" pudel i min Àgo. http://www.buntepudel.de har en fÀrggenetik som Àr kul att titta pÄ. Black and tan finns tydligen som anlag pÄ alla pudlar.
det gÀller bara att para rÀtt, eller fel det beror pÄ hur man ser det. :roll:
I Tyskland bÀttrar de pÄ black and tan genom att kossa in aprikos eller svart för att förbÀttra pÀls-och kroppskvalitet.
Jag undrar det som heter fawn pÄ en hund Àr det aprikos pÄ pudel? FÀrgerna heter ju inte likadant.
Jag undrar bara

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 04, 2008 20:59 

InlÀgg: 118
Oj. Jag hade ingen aning om att black and tan fanns hos pudel. Det stÄr inget om det i de gamla böckerna? Men det har nog aldrig varit godkÀnt? Jag vet inte om jag tyckte det var sÄ snyggt heller, men smaken Àr som sagt delad. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 05, 2008 10:26 

Om man tittar pÄ gamla mÄlningar, med jakthundar, finns faktiskt pudeln dÀr. Men den Àr svart och vit. HarlikinfÀrgad.
Det Àr roligt att lÀsa om dessa fÀrger pÄ http://www.planetpudel.de/Artikel/a_0014e
Enligt dessa uppfödarfantaster har fransmÀnnen skapat enfÀrgade pudlar. DÀrför vill de inte godkÀnna dessa ursprungliga fÀrgvarianter.
Sen Àr det upp till var och en, att tro. Eftersom en blackandtan kan poppa ner, nÀr som helst i en kull, mÄste den rimligtvis finnas latent. Eller Hur?!? :?
Hur som helst tycker jag att dessa phantompudlar (blackandtan) Àr supersöta. :)
FÄr ni en sÄn i kullen, hör av er till mig.
Nu vÀntar sommaren ute :D

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 05, 2008 11:16 

snussan skrev:
Hej alla pudelfantaster
jag har fullstÀndigt förÀlskat mig i black and tan pudel. Ej godkÀnd i Sverige. Men i Tyskland
Skulle gÀrna vilja ha en sÄdan "felfÀrgad" pudel i min Àgo. http://www.buntepudel.de har en fÀrggenetik som Àr kul att titta pÄ. Black and tan finns tydligen som anlag pÄ alla pudlar.
det gÀller bara att para rÀtt, eller fel det beror pÄ hur man ser det. :roll:
I Tyskland bÀttrar de pÄ black and tan genom att kossa in aprikos eller svart för att förbÀttra pÀls-och kroppskvalitet.
Jag undrar det som heter fawn pÄ en hund Àr det aprikos pÄ pudel? FÀrgerna heter ju inte likadant.
Jag undrar bara

I FCI-standarden (pÄ engelska) heter fÀrgerna: COLOUR: Solid colour: black, white, brown, grey, orange fawn (apricot) and red fawn.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 05, 2008 12:23 

snussan skrev:
Om man tittar pÄ gamla mÄlningar, med jakthundar, finns faktiskt pudeln dÀr. Men den Àr svart och vit. HarlikinfÀrgad.
Det Àr roligt att lÀsa om dessa fÀrger pÄ http://www.planetpudel.de/Artikel/a_0014e
Enligt dessa uppfödarfantaster har fransmÀnnen skapat enfÀrgade pudlar. DÀrför vill de inte godkÀnna dessa ursprungliga fÀrgvarianter.
Sen Àr det upp till var och en, att tro. Eftersom en blackandtan kan poppa ner, nÀr som helst i en kull, mÄste den rimligtvis finnas latent. Eller Hur?!? :?
Hur som helst tycker jag att dessa phantompudlar (blackandtan) Àr supersöta. :)
FÄr ni en sÄn i kullen, hör av er till mig.
Nu vÀntar sommaren ute :D

Jo, jag vet att pudlar har funnits ganska lÀnge och att de skÀckiga (harlekin) dessutom varit godkÀnda som fÀrg. Men jag har aldrig hört talas om just black and tan-fÀrgade pudlar. Men jag blir sÄklart nyfiken pÄ det du pÄstÄr och undrar hur mÄnga black and tan-fÀrgade valpar de svenska uppfödarna har 1. antingen kullat eller 2. fött upp och sÄlt (med eller utan papper) och 3. hur vanligt förekommande det egentligen Àr att det "poppar upp" helt apropÄ? Bara nÄgra funderingar...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 05, 2008 16:40 

Nu har det slagit till ordentligt, det hÀr med fÀrger. Det Àr bara sÄ kul.
Hittade en jÀttebra sida http://www.bellasgenetik.se dÀr kan man klura hur lÀnge som helst.
DÀr kan Du fÄ reda pÄ varför somliga hundar blir blekare för varje Är.
Glöm inte att gÄ ut i sommaren ocksÄ 8-)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 10, 2008 14:37 

Tack för lÀnken! Den sidan Àr verkligen informativ. HÀrligt! SommarvÀdret hÀr nere Àr ju lite si och sÄ, sÄ det blir nog tid över till nÀtet med. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony