Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: FĂ€rggenetik?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor maj 29, 2008 9:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 52
Ja hm lÀste om det pÄ nÄn internet sida för ganska lÀnge sen.Tror att det var sÄ hÀr att det Àr olika anlag för harlekin och vita spots.
Spots kallades för Irish spots och gav vita flÀckar pÄ tassar,haka och bröst osv.

Harlekin var större fÀlt av vitt sÄ det blir ett tvÄfÀrgat intryck.

Bild

InlĂ€ggPostat: tor maj 29, 2008 10:32 

InlÀgg: 118
Jag hittade nÄgra lÀnkar pÄ SPK's hemsida som tar upp fÀrger och genetik, för nÄgra dagar sedan. Typiskt att man tittar sist pÄ det mest logiska stÀllet. :mrgreen:

Jag vet sÄklart inget om varifrÄn flerfÀrgade pudlar kommer, men jag har i alla fall lÀst att de var godkÀnda till att börja med. Vet inte varför de tappade sin "status"? Men jag kan i alla fall tÀnka mig att man gÀrna sÄg flerfÀrgade pudlar vid jakt, jakthundar Àr ju ofta vita med fÀrgade fÀlt, för att man lÀttare ska kunna skilja dem frÄn bytet (harar, rÀvar etc).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor maj 29, 2008 14:35 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 4
Undrar vilken fÀrggen din pudel har i profilen Katja!! (skojade bara...)

NÀmen, det Àr alltid intressant med avel, för hur noga man Àn Àr sÄ kan det bli
överraskningar.
Men det Àr vÀl det som Àr en del av tjusningen ocksÄ ;)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre maj 30, 2008 9:14 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 52
:lol: Ja den Àr ganska unik.GÄr vÀlan under benÀmningen flerfÀrgad :)

Bild

InlĂ€ggPostat: sön jun 08, 2008 20:38 

Funderar vidare pÄ fÀrger...

Är uppfödare i allmĂ€nhet vĂ€ldigt uppbundna pĂ„ just fĂ€rger? Finns det ingen som struntar i fĂ€rgerna och gör parningar efter andra kriterier? Eller Ă€r det helt orimligt att strunta i vilken fĂ€rg hundarna har?

Brunt + svart Àr ju uppenbarligen en gÄngbar kombination, för att inte sÀga klassisk tror jag. Och silver + vit. Men jag har Àven sett en hel del som kombinerar svart + aprikos. Men nu har jag hört att aprikos försÀmrar det svarta hos de svarta... Men, förbÀttrar de svarta de aprikosa?

Jag svamlar nog bara, men hur gÄr tankegÄngarna egentligen? (Jag Àr lite trött, sÄ jag ber om ursÀkt pÄ förhand om det hÀr bara blir upprepningar).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 0:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 43
De godkÀnda fÀrgerna Àr.
Vit, Svart, Silver, Brun, Aprikos och numera sedan april 2007 Àven Röd.
Creme och BlÄ Àr inte godkÀnda.

Vit och Silver kan ge BlÄ.
Jag vet en Parning mellan Vit med Silver bakom och en BlÄ pudel, gav 2 Silver, 2 Vita och 4 BlÄ valpar.

Aprikos och Svart Àr vanligt.
Jag har sjÀlv en Aprikos med Svart pappa men Brun farfar och Aprikos mamma, alla valpar blev Aprikosa.
Dessa Aprikosa har inte den svarta genen dÄ de isf blivit svarta, svart Àr dominant.

Har en Aprikos med Aprikos mamma och Röd Pappa, blev 6 valpar... gav 3 av varje fÀrg.
Jag har ocksÄ en vit vars mamma var enda vita i svart kull med svart mamma och Vit pappa.
Denna vita tik bar inte pÄ svart gen för dÄ hade hon blivit svart.
Detta Àr lite vad jag lÀrt pÄ mina och vÀnners.

Det Àr otroligt mycket att lÀra, finns nÄgra experter man kan frÄga om man funderar pÄ att para.

NÀr det gÀller de röda sÄ Àr det delade meningar om hur de ger valpar.
Röda kan ge aprikosa ocksÄ.
Vad jag hört Àr att Röd och Aprikos Àr tvÄ skilda fÀrger som t ex svart och vit alltsÄ blandas inte.
Man ska inte kunna fÄ en ljus aprikos att bli mörkare genom att para med röd.
Men det verkar som att man inte riktigt vet med sÀkerhet.

Jag har nÀmligen frÄgat de sk experterna med osÀkert svar.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 15:44 

InlÀgg: 41
Silver heter inte silver lĂ€ngre - fĂ€rgen heter GRÅ.

Man kan inte lÀngre sÀga att creme och blÄ inte Àr godkÀnda - dÄ lÄter det som att det Àr diskvalificerande fÀrger - och det Àr det INTE enligt den nya standarden. Det Àr "allvarligt fel" och alltsÄ ett fel som Àr jÀmnstÀllt med t ex spetsig nos, för stora ögon, för ljusa ögon, för korta öron, brant kors, svans som Àr krökt över ryggen, för raka bakbensvinklar, mjuk pÀls mm mm - och jag vill nog pÄstÄ att de flesta "allvarliga fel" ses inte alltför sÀllan i ringarna. SÄ jag hoppas vi fÄr se fler blÄ och creme hundar i fortsÀttningen - tillsammans med de branta korsen, raka vinklarna, mjuka pÀlsarna, krökta svansarna osv 8-)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 16:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 43
Jag vet att creme reg. som Aprikos och att vissa domare har överseende med detta
Men andra kan diska dem.
Även blĂ„ gĂ„r ju som silver ibland.
Men det Àr ju en chansning, som inte jag skulle tagit med allt arbete före med dem...sÄ Äker de för fÀrgens skull.
De andra fÀrgerna Àr ju inte diskvalificerande utan bara andra fel isf.

Silver kommer de att heta lÄng tid framöver iaf bland vanliga pudelÀgare.
Hur mÄnga Àr det inte som sÀger Kungspudel, senast hÀromdagen hörde jag en sÀga det.
Det har man sagt under alla mina 47 Är med pudel.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 18:23 

InlÀgg: 41
Ylva skrev:
Jag vet att creme reg. som Aprikos och att vissa domare har överseende med detta
Men andra kan diska dem.
Även blĂ„ gĂ„r ju som silver ibland.
Men det Àr ju en chansning, som inte jag skulle tagit med allt arbete före med dem...sÄ Äker de för fÀrgens skull.
De andra fÀrgerna Àr ju inte diskvalificerande utan bara andra fel isf.

Silver kommer de att heta lÄng tid framöver iaf bland vanliga pudelÀgare.
Hur mÄnga Àr det inte som sÀger Kungspudel, senast hÀromdagen hörde jag en sÀga det.
Det har man sagt under alla mina 47 Är med pudel.

Vet inte om vi missförstÄr varandra nu för jag förstÄr inte hur du menar med "andra fÀrgerna" kontra blÄ ( eg svartgrÄ) och creme (eg blekt fawn) - vad Àr "de andra fÀrgerna"???

Domaren har ingen aning om vilka fÀrger hundarna Àr reggade i - han/hon kan bara gÄ pÄ vad dom ser framför sig i ringen.

I gamla standarden fanns det fem fÀrger och dÀrmed punkt och aprikos fick inte gÄ mot creme och silver fick inte vara för mörk - vilket gjorde att "fel" fÀrg var diskvalificerande. Med den nya standarden Àr det alltsÄ annorlunda pÄ denna punkt sÄ som jag tolkar den. Vi fick rött som standardenligfÀrg och blÄtt o creme som icke önskvÀrd (bland flera andra icke önskvÀrda men förekommande) - dock ej diskvalificerande fÀrger.

Under "allvarliga fel" stÄr det bl a :
ObestÀmbar eller ojÀmn pÀlsfÀrg: SvartgrÄ eller vitgrÄ hos grÄ pudel, blekt hos aprikosfÀrgad och röd pudel, beige eller mycket mörkt brun hos brun pudel.

I min vÀrld Àr i alla fall svartgrÄ samma som blÄ och blekt aprikos samma som creme.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jun 10, 2008 8:07 

Varför kan inte bara samma (alla?) fÀrgerna vara godkÀnda igen, i alla lÀnder? SÄ att det blir enhetligt? Jag förstÄr inte heller varför det vissa Är godkÀnns vissa fÀrger, för att sen ta bort dem frÄn listan och tillbaka igen... Det Àr ju inte sÄ att man inte fÄr ut stamtavla pÄ valpar med "fel" fÀrg, det sÀtts ett kryss bara och man kan inte stÀlla ut dem, men de gÄr ju likvÀl att avla pÄ. Och jag antar att det görs ocksÄ? Jag tycker samma fÀrger ska vara godkÀnda i alla lÀnder! :mrgreen:

Förresten, nÀr bytte man namn pÄ silver till grÄ, och varför? *nyfiken*

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 42 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony