Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Färggenetik?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor maj 29, 2008 9:16 
Användarvisningsbild

Ja hm läste om det på nån internet sida för ganska länge sen.Tror att det var så här att det är olika anlag för harlekin och vita spots.
Spots kallades för Irish spots och gav vita fläckar på tassar,haka och bröst osv.

Harlekin var större fält av vitt så det blir ett tvåfärgat intryck.

Bild

InläggPostat: tor maj 29, 2008 10:32 

Jag hittade några länkar på SPK's hemsida som tar upp färger och genetik, för några dagar sedan. Typiskt att man tittar sist på det mest logiska stället. :mrgreen:

Jag vet såklart inget om varifrån flerfärgade pudlar kommer, men jag har i alla fall läst att de var godkända till att börja med. Vet inte varför de tappade sin "status"? Men jag kan i alla fall tänka mig att man gärna såg flerfärgade pudlar vid jakt, jakthundar är ju ofta vita med färgade fält, för att man lättare ska kunna skilja dem från bytet (harar, rävar etc).

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor maj 29, 2008 14:35 
Användarvisningsbild

Undrar vilken färggen din pudel har i profilen Katja!! (skojade bara...)

Nämen, det är alltid intressant med avel, för hur noga man än är så kan det bli
överraskningar.
Men det är väl det som är en del av tjusningen också ;)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 30, 2008 9:14 
Användarvisningsbild

:lol: Ja den är ganska unik.Går välan under benämningen flerfärgad :)

Bild

InläggPostat: sön jun 08, 2008 20:38 

Funderar vidare på färger...

Är uppfödare i allmänhet väldigt uppbundna på just färger? Finns det ingen som struntar i färgerna och gör parningar efter andra kriterier? Eller är det helt orimligt att strunta i vilken färg hundarna har?

Brunt + svart är ju uppenbarligen en gångbar kombination, för att inte säga klassisk tror jag. Och silver + vit. Men jag har även sett en hel del som kombinerar svart + aprikos. Men nu har jag hört att aprikos försämrar det svarta hos de svarta... Men, förbättrar de svarta de aprikosa?

Jag svamlar nog bara, men hur går tankegångarna egentligen? (Jag är lite trött, så jag ber om ursäkt på förhand om det här bara blir upprepningar).

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jun 09, 2008 0:04 
Användarvisningsbild

De godkända färgerna är.
Vit, Svart, Silver, Brun, Aprikos och numera sedan april 2007 även Röd.
Creme och Blå är inte godkända.

Vit och Silver kan ge Blå.
Jag vet en Parning mellan Vit med Silver bakom och en Blå pudel, gav 2 Silver, 2 Vita och 4 Blå valpar.

Aprikos och Svart är vanligt.
Jag har själv en Aprikos med Svart pappa men Brun farfar och Aprikos mamma, alla valpar blev Aprikosa.
Dessa Aprikosa har inte den svarta genen då de isf blivit svarta, svart är dominant.

Har en Aprikos med Aprikos mamma och Röd Pappa, blev 6 valpar... gav 3 av varje färg.
Jag har också en vit vars mamma var enda vita i svart kull med svart mamma och Vit pappa.
Denna vita tik bar inte på svart gen för då hade hon blivit svart.
Detta är lite vad jag lärt på mina och vänners.

Det är otroligt mycket att lära, finns några experter man kan fråga om man funderar på att para.

När det gäller de röda så är det delade meningar om hur de ger valpar.
Röda kan ge aprikosa också.
Vad jag hört är att Röd och Aprikos är två skilda färger som t ex svart och vit alltså blandas inte.
Man ska inte kunna få en ljus aprikos att bli mörkare genom att para med röd.
Men det verkar som att man inte riktigt vet med säkerhet.

Jag har nämligen frågat de sk experterna med osäkert svar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jun 09, 2008 15:44 

Silver heter inte silver längre - färgen heter GRÅ.

Man kan inte längre säga att creme och blå inte är godkända - då låter det som att det är diskvalificerande färger - och det är det INTE enligt den nya standarden. Det är "allvarligt fel" och alltså ett fel som är jämnställt med t ex spetsig nos, för stora ögon, för ljusa ögon, för korta öron, brant kors, svans som är krökt över ryggen, för raka bakbensvinklar, mjuk päls mm mm - och jag vill nog påstå att de flesta "allvarliga fel" ses inte alltför sällan i ringarna. Så jag hoppas vi får se fler blå och creme hundar i fortsättningen - tillsammans med de branta korsen, raka vinklarna, mjuka pälsarna, krökta svansarna osv 8-)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jun 09, 2008 16:22 
Användarvisningsbild

Jag vet att creme reg. som Aprikos och att vissa domare har överseende med detta
Men andra kan diska dem.
Även blå går ju som silver ibland.
Men det är ju en chansning, som inte jag skulle tagit med allt arbete före med dem...så åker de för färgens skull.
De andra färgerna är ju inte diskvalificerande utan bara andra fel isf.

Silver kommer de att heta lång tid framöver iaf bland vanliga pudelägare.
Hur många är det inte som säger Kungspudel, senast häromdagen hörde jag en säga det.
Det har man sagt under alla mina 47 år med pudel.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jun 09, 2008 18:23 

Ylva skrev:
Jag vet att creme reg. som Aprikos och att vissa domare har överseende med detta
Men andra kan diska dem.
Även blå går ju som silver ibland.
Men det är ju en chansning, som inte jag skulle tagit med allt arbete före med dem...så åker de för färgens skull.
De andra färgerna är ju inte diskvalificerande utan bara andra fel isf.

Silver kommer de att heta lång tid framöver iaf bland vanliga pudelägare.
Hur många är det inte som säger Kungspudel, senast häromdagen hörde jag en säga det.
Det har man sagt under alla mina 47 år med pudel.

Vet inte om vi missförstår varandra nu för jag förstår inte hur du menar med "andra färgerna" kontra blå ( eg svartgrå) och creme (eg blekt fawn) - vad är "de andra färgerna"???

Domaren har ingen aning om vilka färger hundarna är reggade i - han/hon kan bara gå på vad dom ser framför sig i ringen.

I gamla standarden fanns det fem färger och därmed punkt och aprikos fick inte gå mot creme och silver fick inte vara för mörk - vilket gjorde att "fel" färg var diskvalificerande. Med den nya standarden är det alltså annorlunda på denna punkt så som jag tolkar den. Vi fick rött som standardenligfärg och blått o creme som icke önskvärd (bland flera andra icke önskvärda men förekommande) - dock ej diskvalificerande färger.

Under "allvarliga fel" står det bl a :
Obestämbar eller ojämn pälsfärg: Svartgrå eller vitgrå hos grå pudel, blekt hos aprikosfärgad och röd pudel, beige eller mycket mörkt brun hos brun pudel.

I min värld är i alla fall svartgrå samma som blå och blekt aprikos samma som creme.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jun 10, 2008 8:07 

Varför kan inte bara samma (alla?) färgerna vara godkända igen, i alla länder? Så att det blir enhetligt? Jag förstår inte heller varför det vissa år godkänns vissa färger, för att sen ta bort dem från listan och tillbaka igen... Det är ju inte så att man inte får ut stamtavla på valpar med "fel" färg, det sätts ett kryss bara och man kan inte ställa ut dem, men de går ju likväl att avla på. Och jag antar att det görs också? Jag tycker samma färger ska vara godkända i alla länder! :mrgreen:

Förresten, när bytte man namn på silver till grå, och varför? *nyfiken*

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]