Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Arbetande storpudel
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre sep 25, 2009 23:14 

InlÀgg: 10
Hej alla! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

För er som inte har snubblat över min presentation, eller hunnit komma till min signatur, mĂ„ste jag berĂ€tta att jag sitter i "miniatyrbullterriertrĂ€sket". Än ska jag inte ha nĂ„gon pudel pĂ„ flera Ă„r, men... ett stort MEN... nĂ€r jag vĂ€l skaffar min pudel vill jag ju sjĂ€lvklart att den ska vara "perfekt"! *ler*

Eftersom minibulle Àr min "huvudras" kÀnner jag att en toy, dvÀrg eller mellanpudel Àr för liten för en burdus betongsugga. Dessutom mÄste jag erkÀnna att storpudlarna Àr de som verkligen fÄngat mitt intresse. Vackra och stÄtliga, majestÀtiska liksom! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Nu till sjÀlva saken...

Hur mycket avlas det pÄ arbetande pudlar? AlltsÄ inom lydnad/bruks/agility? Finns det nÄgra erkÀnda arbetande linjer?

Visst vore det kul att bÄde fÄ en snygg och arbetande hund, men eftersom pÀlsvÄrden inte riktigt Àr min grej skulle inte utstÀllning vara nÄgot jag skulle hÄlla pÄ med i nÄgon stor utstrÀckning.

Jag skulle jÀttegÀrna vilja att ni som har storpudlar som ni arbetar/trÀnar/tÀvlar med berÀttar hur de Àr i mentaliteten, hur era trÀningspass fungerar, följsamhet och motivation etc. För att inte det ska bli en massa pekande hit och dit om vilken kennel som Àr bra eller mindre bra, sÄ Àr det ju just lÀttast om varje person beskriver just sin hund.

Som sagt: Alla storpudelÀgare! Skriv skriv skriv! [smilisar/agreement5.gif]

Jag vill som sagt hitta en kennel som passar mig, en uppfödare med hundar som verkligen tilltalar och passar mig innan det Àr dags för mig att skaffa en krullig fyrbening som maskot till min bulliga klan! [smilisar/infomilies41.gif]

Sen har jag lite frÄgor om hÀlsan....

Hur vanligt Ă€r det att öronen har problem (med pĂ€lsvĂ€xt inne i hörselgĂ„ngarna)? Är det nĂ„gon skillnad mellan storlekarna? Är storpudeln sjukare eller friskare Ă€n de smĂ„? Min farmor hade en storpudel nĂ€r jag var liten... en alldeles underbar sĂ„dan... hon fick cancer i munnen. Hur vanligt Ă€r det med cancer hos pudlarna?

Vad finns det annars för vanliga problem och sjukdomar inom rasen?

Tacksam för svar! [smilisar/infomilies41.gif]

SUCH Gummibullens Lizette Gulliver - Asta (f. 2005-11-14)
Tapirhajens Liztige Sune - Sune (f. 2009-08-18)

Kennel Tapirhajens - Miniatyrbullterrier

Profil Skicka e-post  

Re: Arbetande storpudel
InlĂ€ggPostat: lör sep 26, 2009 12:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
VĂ€lkommen hit!

Jag Àr en av pudelmÀnniskorna som har en arbetande/tÀvlande storpudel! Vi har inte kommit sÄ lÄngt, men han Àr ÀndÄ uppflyttad till lÀgre spÄr, SVCH och har ett LP1. Vi har dessutom hÄllt pÄ mycket med jaktapportering, men efter att han blev nervös och vÀgrade apportera pÄ praktiskt jakt har det inte blivit sÄ mycket mer.

Indy Àr en vÀldigt glad och stollig storpudel som Àlskar att arbeta. Vad vi trÀnar pÄ spelar egentligen ingen roll utan han Àr med pÄ allt, frÄn lydnadsdetaljpeteri till stora sök efter mÀnniskor eller dummys/fÄglar. Bara han fÄr göra nÄgot!

Indy har mycket energi och mÄr bÀst nÀr vi trÀnar mycket och/eller Àr ute och rör oss mycket. Han Àr vÀldigt brötig och bufflig, men Àr en kÀnslig kille under skalet och det gör att man fÄr vara lugn och tydlig med honom jÀmt. Han lÀser mina sinnesstÀmningar som en öppen bok och blir ocksÄ pÄverkad av hur jag mÄr, vilket gör att han gÄr ner sig pÄ tÀvling eftersom jag Àr nervös. Det var ocksÄ detta som hÀnde pÄ duvjakterna, Indy blev pÄverkad av mig och blev lÄg.

Som trÀningshund Àr han helt suverÀn. Han Àr fokuserad, taggad och gör alltid sitt bÀsta utan att bli störd av saker runt omkring. Jag kan traggla moment med honom utan att han ledsnar, vilket mÄnga andra pudelÀgare ser som ett problem hos sina pudlar.

Jag Àr vÀldigt nöjd med Indy och han Àr min perfekta storpudel!

Att hitta en bra storpudel Àr svÄrt och det finns inga direkt arbetande linjer utan man fÄr ta en valp efter förÀldrar som man tror pÄ helt enkelt. Enklast Àr ju dessutom om man kan bortse frÄn vilken fÀrg valpen har och helt enkelt vÀlja den valp man tror Àr bÀst. Ska man ha en valp med en sÀrskild fÀrg kan man fÄ vÀnta lÀnge pÄ att hitta nÄgot man vill ha.

En nackdel med storpudlarna Àr att jag upplever att mÄnga har rÀdslor och att det Àr svÄrt att hitta stabila hundar, sÄ det Àr nÄgot som jag skulle titta extra pÄ om jag var du. Stress Àr ocksÄ en sak jag skulle kolla lite extra pÄ, dÄ mÄnga har svÄrt att koppla av och har vÀldigt lÀtt för att gÄ upp i varv. En del pudlar har inget intresse av att leka eller kampa, sÄ det Àr ytterligare en sak jag skulle kolla pÄ. Nu lÄter det som om pudeln bara har en massa fel, men sÄ Àr det verkligen inte! Det Àr bara saker som jag Àr uppmÀrksam pÄ nÀr jag vÀljer valp.

AngÄende öronen sÄ har pudlar pÀlsvÀxt i dem och det kommer man inte ifrÄn. En del pudlar har vÀldigt lite hÄr och andra har en hel djungel. Indy har i princip inget hÄr alls medan min dvÀrgpudel har sÄ mycket att om jag skulle lÄta det vÀxa igen skulle man inte se att han hade en hörselgÄng.

Kolla gÀrna in pÄ vÄr hemsida för att lÀsa mer om Indy och hans "lillebror" Tulo (som tyvÀrr Àr sjuk och rehabiliterar för tillfÀllet).

/Anna http://www.silverpudel.com

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör sep 26, 2009 13:17 

InlÀgg: 240
Hej!

du har sÄ mÄnga frÄgor sÄ jag delar upp det lite.

1. nÀ det finns inga uppfödare som kör renodlat mot arbete/tÀvling. 90% vÀljer avelsdjur bland de som lyckas pÄ utstÀllningar, dock Àr det mÄnga som insett vikten av att 'ha allt' i samma hund, dvs bÄde brain and beauty. SPK rekommenderar och jobbar för att fler pudlar mentalbeskrivs, och idag Àr det inget svÄrt att hitta uppfödare som beskriver sina djur innan de gÄr i avel. Det Àr inte alla som uppfattat att MH i sig sjÀlv inte Àr en merit, utan det Àr enbart en merit ifall protokollet Àr rastypiskt.
SÄ - vill man ha en pigg och framÄt pudel, sÄ kan man kolla vilka som gör mer Àn 'bara' föder upp, och evt stÀller ut. FrÄga efter MH-protokoll, och kolla speciellt efter tillgÀnglighet, förmÄgan att avreagera och skottfasthet.
Det Àr allt oftare som bruks/lydn/ag meriterade pudlar paras med varandra, och det Àr lÀttare idag att hitta intressanta kullar - Àn det var för 10 Är sedan.
Bl a sÄ Àr en sÄdan sp-kull pÄ gÄng till vÄren - sÀkert fler. PMa mig ifall du Àr vill veta mer.

2. min storpudel Puh - Ă€r idag 9œ Ă„r, och han Ă€r en kanonpudel! Ranghög, stencool i alla lĂ€gen, lugn myspys-björn tills han fĂ„r en uppgift, dĂ„ förvandlas han till en maskin m oanad motor. Med cp i spĂ„r, godk i hkl sök, 1pris lydn3, jaktapporteringstrĂ€nad (off tĂ€vl finns ej för pudel) - sĂ„ kĂ€nner jag mig stolt över att fĂ„tt ha honom som min tĂ€vlingskompis! Idag Ă€r han pensionĂ€r frĂ„n det tunga brukset - och har nu en karriĂ€r pĂ„ gĂ„ng i agility. Dvs sĂ„ lĂ€nge han orkar och kan, sĂ„ ska han fĂ„ gĂ„.
NÀr han var ung, sÄ var han svÄrbelönad - tills jag kom pÄ att allra bÀsta belöningen - var JAG! Sedan lossnade en hel del.
Vi har absolut inte haft nÄgon enkel vÀg - jag har gjort mÄnga grodor och han har drivit med mig emellanÄt. Generellt sÄ tror jag inte att det finns nÄgra större skillnader mellan raser - hur man trÀnar de olika grenarna. Utan skillnaderna finns mellan individer. Tex sÄ har jag en kelpie hemma oxÄ, och Puh Àr en betydligt starkare hund mentalt, men han krÀver ÀndÄ mer engagemang frÄn mig för att nÄ resultat. Gorm har mer energi och mer spring, men han Àr oxÄ mer kÀnslig för mitt kroppssprÄk. Dessutom sÄ mÄste jag ha lÀngre framförhÄllning i trÀningen m Gorm Àn m Puh.
Jag tror inte pÄ att traggla lydnad m nÄgon hund, oavsett ras. Möjligtvis bc, men Àven en sÄdan gÄr ju att 'knÀcka' motivationen pÄ.
Pudel Àr smart, och man mÄste ha det klart för sig nÀr man trÀnar med en pudel. Annars upptÀcker man snart att man gör saker som man eg inte avsett att göra - dvs pudeln har börjat dressera dig istÀllet. Inte för att pudeln nÄgonsin Àr kaxig mot sin Àgare, men den kan genom listighet fÄ dig att tro att du bestÀmmer...
Som med alla raser, sÄ gÀller det att hitta absolut bÀsta belöningen för din hund, och sedan vara stenhÄrt konsekvent. GÀrna operant inlÀrning, dÄ lyser pudeln ofta upp.

3. Jag uppfattar pudeln som en av de friskare raserna, men sÄklart finns det sjukdomar att hÄlla ett öga pÄ. Bland storpudlarna finns det hÀlsoprogram för HD - men sedan finns Àven Addison, SA, epilepsi och nÄgra till, i mindre skala och dÀrmed utom nÄgot hÀlsoprogram. De hÀr sjukdomarna kollar du lÀttast genom att ringa avelsrÄdet, nÀr du tittat ut de parningar som du Àr nyfiken pÄ. Hon rekommenderar inte, men dÀremot sÄ fÄr du svar pÄ ifall det finns, och hur stor risk för sjukdom det Àr i just den kombinationen.
Hos de mindre pudlarna finns det hÀlsoprogram för PRA. Hos mellan har man upptÀckt lite HD, sÄ SPK rek röntgen av dessa. Annars har man noterat sjukdomar som patella, tandförluster i mindre omfattning.

Temperamentet skiljer sig nÄgot mellan storpudeln och de mindre.
Storpudeln kan vara nog sÄ högtempererad, men ofta har de lite mer vÀrdighet.
Mellan, dvÀrg och toy paras sinsemellan, och hÀr tycker jag mig se en högre andel 'högspeedade' individer, men oxÄ en högre andel smÄsjÄpiga. Troligen ett resultat av att de mindre antingen gÄr 'svensson-tanter' i lÀgenhet - eller sÄ gÄr de till agility-frÀlsta. Typ.

Samtidigt tycker jag att rÀdslorna Àr ungefÀr lika i alla storlekar, och likasÄ leklusten.

Bifogar ett par foton pÄ Puh.

Bilagor:
Puh ut pÄ uppletande.jpeg [55.41 KB]
Nerladdad 92 gÄnger
Puh 25sept, liten.JPG [242.87 KB]
Nerladdad 74 gÄnger

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör sep 26, 2009 14:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Jag har haft tre storpudlar, hanar. Numer bara tvÄ. Alla tre MH-beskrivna.

Morris 12œ Ă„r gammal.
Typexempel pÄ hispig, svÄrarbetad, skottberörd, fyrverkerirÀdd pudel.
SÄ en riktig utmaning att trÀna med men det gick. BÀst i agility faktiskt Àven om jag aldrig visste hur pudeln skulle bete sig pÄ banan.
TÀvlade i hoppklass 2 och agilityklass 1. Aktiverades i viltspÄr, personspÄr, lÀtt lydnad och jaktapportering. Numer en glad pensionÀr som hÀnger med pÄ pensionÀrsnivÄ.

Bruno (1998 - mar 2009). Fick somna in p.g.a. en gammal nackskada (diskbrÄck) som slets upp.
Bruno var en fantastisk pudel bÄde i trÀning, tÀvling och vardagsliv. Enormt trygg i sig sjÀlv, enormt hÀrligt psyke, skottfast, arbetsvillig, hÀrligt knaspudelglad och klok som fÄ (nÀstan för klok ibland)... enda minuset var vÀl hans enorma intresse för jakt men men... vi fick bukt pÄ det till slut.
Bruno tÀvlade i agility och lydnad. Aktiverades i personspÄr, viltspÄr och jaktapportering. VÀnstervarvade ibland i utstÀllningsringen och tog ett cert i snorkort T60 i veteranklass.
Bruno har tre kullar efter sig. Barn och barnbarn finns spridda lite varstans i vÀrlden.

Diesel - son till Bruno. UtseendemÀssigt Àr Diesel lÀttare och smÀckrare i kroppen men har Àrvt mycket av sin fars fina psyke.
Diesel tÀvlar i agility (hoppkl 2 och agklass 2), LP1 och SVCh. Vi hÄller pÄ att lÀra oss mer om eftersök nu. Diesel fÄr Àven trÀna lite jaktapportering, vattenapportering...
Diesel Àr en hÀrlig pudel att arbeta med helt enkelt!

Min erfarenhet av dessa pudlar Àr att de mognade ganska sent... barnsliga rÀtt lÀnge fniss. I Diesels fall har jag dÀrför tagit det rÀtt lugnt med tÀvlandet för att lÄta honom mogna till sig. Helt lÀtt Àr det inte alla gÄnger att trÀna med en pudel. Ofta Àr de för smarta helt enkelt fniss....

SÄ av dessa tre Àr det vÀl bara Diesel som har nÄgorlunda arbetande slÀkt - genom sin pappa dÄ. Men Àven mamma Rosa har aktiverats i arbetande grenar.

Numer finns det Ă€ven en jaktcockervalp i huset pĂ„ 5 mĂ„nader. Å hĂ€r mĂ€rker jag en enorm skillnad trots cockerns unga Ă„lder. Wesslan som han heter, Ă€r ju avlad pĂ„ arbetande egenskaper och det mĂ€rks... ett svart litet krutpaket, som har mycket *gratis* i generna och Ă€r underbar att arbeta med.... haha det enda som inte finns med *gratis* Ă€r att gĂ„ i koppel .... uj uj sĂ„ svĂ„rt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör sep 26, 2009 19:19 

InlÀgg: 8
Åh, vad jag har börjat lĂ€ngta efter en arbetande storpudel. De stora Ă€r extra speciella [smilisar/infomilies41.gif] .

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jul 14, 2010 11:38 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 29
Har precis pÄbörjat min resa med pudel sÄ kan bara tala för det exemplaret jag har.
Bliq som han heter Àr snart 17 mÄnader och ett riktigt energiknippe. Han har en vilja av stÄl men Àr en mycket vÀnlig sjÀl. Han har mycket innanför pannbenet och Àr en dröm att arbeta med. Jag Àr dock inte mycket för tÀvling men ser gÀrna att mina hundar kan alla moment som krÀvs i de flesta bruksgrenar.
Jag Àr ett stort fan av viltspÄr, vilket Bliq tycker Àr mycket skoj.

Att arbeta Àr det bÀsta som finns men ibland Àr det lite svÄrt att fokusera (beror nog mest pÄ Äldern).
Vad jag har mÀrkt sÄ Àr storpudlarna mycket barnsliga och precis som med en del vinthundar sÄ kan reaktionen pÄ vissa saker (te.x plötsligt ljud) vara vÀldigt kraftig men de ÄterhÀmtar sig vÀldigt fort. Jag menar absolut inte att de Àr instabila hundar utan snarare tvÀrt om. Med sÄ mycket pÀls och sÄ lÄnga ben sÄ hÀnder det mycket nÀr man sprattlar till Àven fast det bara Àr 3 sekunder tills han hinner uppfatta vad det var.

Jag har en Parson Russell terrier sedan tidigare som jag arbetat massor med. Det Àr sjÀlvklart en viss skillnad att arbeta med en terrier jÀmfört med en pudel men energinivÄn Àr den samma och bÄda tvÄ Àr arbetsnarkomaner sÄ de kompletterar varandra vÀldigt bra. Största skillnaden Àr att Bliq arbetar för mig och Tindra för belöningen.

I vÄr familj sÄ har vi Parson, bullmastiff och storpudel. Alla fungerar utmÀrkt tillsammans Àven fast vikten varierar frÄn 7-65 kg. Bliq Àr den som Àr allra mest hÄrdhÀnt (sÄ blir det nog nÀr man Àr uppfostrad av bÄde terrier och bullmastiff) och det bÀsta som finns Àr att brottas med storebror (mastiffen) och driva Tindra (terriern) till vansinne sÄ att hon tillslut hÀnger i ett öra och morrar.

Jag Àr supernöjd med bÄde hund och uppfödare och rekommenderar varmt linjerna om du vill ha en arbetande hund.
http://www.frihamras.se

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori