VĂ€lkommen hit!
Jag Àr en av pudelmÀnniskorna som har en arbetande/tÀvlande storpudel! Vi har inte kommit sÄ lÄngt, men han Àr ÀndÄ uppflyttad till lÀgre spÄr, SVCH och har ett LP1. Vi har dessutom hÄllt pÄ mycket med jaktapportering, men efter att han blev nervös och vÀgrade apportera pÄ praktiskt jakt har det inte blivit sÄ mycket mer.
Indy Àr en vÀldigt glad och stollig storpudel som Àlskar att arbeta. Vad vi trÀnar pÄ spelar egentligen ingen roll utan han Àr med pÄ allt, frÄn lydnadsdetaljpeteri till stora sök efter mÀnniskor eller dummys/fÄglar. Bara han fÄr göra nÄgot!
Indy har mycket energi och mÄr bÀst nÀr vi trÀnar mycket och/eller Àr ute och rör oss mycket. Han Àr vÀldigt brötig och bufflig, men Àr en kÀnslig kille under skalet och det gör att man fÄr vara lugn och tydlig med honom jÀmt. Han lÀser mina sinnesstÀmningar som en öppen bok och blir ocksÄ pÄverkad av hur jag mÄr, vilket gör att han gÄr ner sig pÄ tÀvling eftersom jag Àr nervös. Det var ocksÄ detta som hÀnde pÄ duvjakterna, Indy blev pÄverkad av mig och blev lÄg.
Som trÀningshund Àr han helt suverÀn. Han Àr fokuserad, taggad och gör alltid sitt bÀsta utan att bli störd av saker runt omkring. Jag kan traggla moment med honom utan att han ledsnar, vilket mÄnga andra pudelÀgare ser som ett problem hos sina pudlar.
Jag Àr vÀldigt nöjd med Indy och han Àr min perfekta storpudel!
Att hitta en bra storpudel Àr svÄrt och det finns inga direkt arbetande linjer utan man fÄr ta en valp efter förÀldrar som man tror pÄ helt enkelt. Enklast Àr ju dessutom om man kan bortse frÄn vilken fÀrg valpen har och helt enkelt vÀlja den valp man tror Àr bÀst. Ska man ha en valp med en sÀrskild fÀrg kan man fÄ vÀnta lÀnge pÄ att hitta nÄgot man vill ha.
En nackdel med storpudlarna Àr att jag upplever att mÄnga har rÀdslor och att det Àr svÄrt att hitta stabila hundar, sÄ det Àr nÄgot som jag skulle titta extra pÄ om jag var du. Stress Àr ocksÄ en sak jag skulle kolla lite extra pÄ, dÄ mÄnga har svÄrt att koppla av och har vÀldigt lÀtt för att gÄ upp i varv. En del pudlar har inget intresse av att leka eller kampa, sÄ det Àr ytterligare en sak jag skulle kolla pÄ. Nu lÄter det som om pudeln bara har en massa fel, men sÄ Àr det verkligen inte! Det Àr bara saker som jag Àr uppmÀrksam pÄ nÀr jag vÀljer valp.
AngÄende öronen sÄ har pudlar pÀlsvÀxt i dem och det kommer man inte ifrÄn. En del pudlar har vÀldigt lite hÄr och andra har en hel djungel. Indy har i princip inget hÄr alls medan min dvÀrgpudel har sÄ mycket att om jag skulle lÄta det vÀxa igen skulle man inte se att han hade en hörselgÄng.
Kolla gÀrna in pÄ vÄr hemsida för att lÀsa mer om Indy och hans "lillebror" Tulo (som tyvÀrr Àr sjuk och rehabiliterar för tillfÀllet).
/Anna
http://www.silverpudel.com