Välkommen hit!
Jag är en av pudelmänniskorna som har en arbetande/tävlande storpudel! Vi har inte kommit så långt, men han är ändå uppflyttad till lägre spår, SVCH och har ett LP1. Vi har dessutom hållt på mycket med jaktapportering, men efter att han blev nervös och vägrade apportera på praktiskt jakt har det inte blivit så mycket mer.
Indy är en väldigt glad och stollig storpudel som älskar att arbeta. Vad vi tränar på spelar egentligen ingen roll utan han är med på allt, från lydnadsdetaljpeteri till stora sök efter människor eller dummys/fåglar. Bara han får göra något!
Indy har mycket energi och mår bäst när vi tränar mycket och/eller är ute och rör oss mycket. Han är väldigt brötig och bufflig, men är en känslig kille under skalet och det gör att man får vara lugn och tydlig med honom jämt. Han läser mina sinnesstämningar som en öppen bok och blir också påverkad av hur jag mår, vilket gör att han går ner sig på tävling eftersom jag är nervös. Det var också detta som hände på duvjakterna, Indy blev påverkad av mig och blev låg.
Som träningshund är han helt suverän. Han är fokuserad, taggad och gör alltid sitt bästa utan att bli störd av saker runt omkring. Jag kan traggla moment med honom utan att han ledsnar, vilket många andra pudelägare ser som ett problem hos sina pudlar.
Jag är väldigt nöjd med Indy och han är min perfekta storpudel!
Att hitta en bra storpudel är svårt och det finns inga direkt arbetande linjer utan man får ta en valp efter föräldrar som man tror på helt enkelt. Enklast är ju dessutom om man kan bortse från vilken färg valpen har och helt enkelt välja den valp man tror är bäst. Ska man ha en valp med en särskild färg kan man få vänta länge på att hitta något man vill ha.
En nackdel med storpudlarna är att jag upplever att många har rädslor och att det är svårt att hitta stabila hundar, så det är något som jag skulle titta extra på om jag var du. Stress är också en sak jag skulle kolla lite extra på, då många har svårt att koppla av och har väldigt lätt för att gå upp i varv. En del pudlar har inget intresse av att leka eller kampa, så det är ytterligare en sak jag skulle kolla på. Nu låter det som om pudeln bara har en massa fel, men så är det verkligen inte! Det är bara saker som jag är uppmärksam på när jag väljer valp.
Angående öronen så har pudlar pälsväxt i dem och det kommer man inte ifrån. En del pudlar har väldigt lite hår och andra har en hel djungel. Indy har i princip inget hår alls medan min dvärgpudel har så mycket att om jag skulle låta det växa igen skulle man inte se att han hade en hörselgång.
Kolla gärna in på vår hemsida för att läsa mer om Indy och hans "lillebror" Tulo (som tyvärr är sjuk och rehabiliterar för tillfället).
/Anna
http://www.silverpudel.com