Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Vart placerar ni era pudlar i bilen?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 26, 2009 10:44 
Användarvisningsbild

Hej!
jag har en bil utan stort bagage och min storpudel sitter lös i baksätet. Detta är ju inte så trafiksäkert, så i bland använder jag en sele som sitter fast med ett kort koppel i säkerhetsbältet. Grejen med detta är att hunden snurrar in sig och det ser obekvämt ut. Jag har sett bil vars hundbur var placerad i baksätet med ena sitsen nedfäld. funderar på att göra så. Eller har man som hundägare skyldighet att köpa en kombi? :) Hur gör ni? finns det några bra tips? tack på förhand!
/Åsa

Profil Skicka e-post  

Re: Vart placerar ni era pudlar i bilen?
InläggPostat: tor nov 26, 2009 11:02 
Användarvisningsbild

Till min förra bil, en Corolla ½-kombi hade jag en MIM safe bur med halva baksätet fällt, för att få plats med buren på djupet. Det fungerade bra. Däremot kunde min stora aldrig sitte helt rak (nacken något böjd) något jag inte tyckte om.
Så jag har sedan i somras "bytt upp mig" till en Corolla Verso, där jag har installerat MIM grindar istället. Mycket nöjd.
Men - utöver buren använde jag även All-safe selen, när vi skulle på långresa eller när bilen av annan anledning behövde fyllas med annat än hundar där bak.
All - safe är ett bra alternativ och billigare än att byta bil! ;-)

http://www.hundliv.se/productcart/pc/vi ... ageStyle=H

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 26, 2009 11:09 
Användarvisningsbild

Skyldighet har du väl inte, förutom att det känns självklart att vilja skydda sin hund på bästa sätt (som du ju är inne på! [set2/aim2/aim2/y15.gif] ) så ska man enligt lag surra/säkra last i bilen så att den inte kan orsaka skada. Detta för att få ut på din egen och bilens försäkring osv. Även en liten dvärgpudel blir väldigt tung om man tvärbromsar, den far omkring och kan vålla stor skada. Eller så kan den bli utkastad genom nån ruta, så den kommer lös i trafik och mark. Inte heller nån höjdare.

Konstigt nog har inte hundförsäkringsbolagen något krav på att man skyddar hunden i bilen, vet att Agria "rekommenderar" men det är det enda jag känner till.

Bur är det säkraste, det finns tydligen bara en bur på marknaden som är testad ordentligt, den heter MIM och är tyvärr rätt dyr. Billigare varianter kommer väl näst på skalan, men undvik sk utställningsburar då de kan vara av väldigt klen metall som går sönder vid påfrestning. Man vill ju inte att hunden ska bli spetsad av buren [set2/aim2/aim2/y7.gif]

Lastgaller kan funka om man har en större hund, men buren skyddar bättre eftersom den medför mer begränsat utrymme att fara omkring i vid krock/inbromsning. Beror förstås på hur stor bilen är också, det finns ju mindre kombibilar.

Bilbälte fungerar på hundar som är stilla i bilen, som du märkt... det ska vara godkänt och märket heter Allsafe. Kostar väl ungefär som en billig bur tror jag.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 26, 2009 22:37 
Användarvisningsbild

Har kombi och där bak är hundarna. Har ingen bur då husse inte vill ha det *besväret* att lasta ur och in en bur. Vår bil används ju mer än till att bara skjutsa hundar, såå kompromissen är lastgaller.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre nov 27, 2009 20:09 
Användarvisningsbild

Vi har en liten bil så vovve åker antingen lös i baksätet alt på golvet på passagerarsidan. Vi letar efter en bur som vi kan med fällt säte där vovve kan sitta bekvämt och säkert så inom en snar framtid har vi förhoppningsvis en bra bur till vår lille prins :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 29, 2009 23:06 
Användarvisningsbild

Jag har nyligen skaffat allsafe-selar åt mina.
Tycker det funkar bra, känns skönt att de inte sitter helt lösa i bilen åtminstone även om kombi och rejäl bur säkerligen är betydligt bättre. Men man får kompromissa lite med ekonomin också.
Allsafe-selarna finns billigast (tror jag) på http://www.haromi.se

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre mar 12, 2010 14:20 
Användarvisningsbild

Vi har en Saab kombi & har Leo i bur där bak.
Känns tryggt att han är där inne.
Och där är han trygg =0)
För han har fått sitta i baksätet nån enstaka kort tur & han är inte alls förtjust i det.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 14, 2010 19:43 

Har 3 storpudlar, två åker bak med lastgaller och en i bur i baksätet.Det är väl inte den optimala lösningen,men den fungera.Vet inte om man måste köpa ny bil det är ju en kostnadsfråga, sen beror det väl lite på hur mycket man åker med sin hund.Mindre bilåkning mindre risk för olycka. [smilisar/celebrate4.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån mar 15, 2010 15:17 
Användarvisningsbild

Lillis skrev:
Har 3 storpudlar, två åker bak med lastgaller och en i bur i baksätet.Det är väl inte den optimala lösningen,men den fungera.Vet inte om man måste köpa ny bil det är ju en kostnadsfråga, sen beror det väl lite på hur mycket man åker med sin hund.Mindre bilåkning mindre risk för olycka. [smilisar/celebrate4.gif]

Hej! vad har du för bur till din storpudel i baksätet? kan hunden ligga ner på ett bra sätt? kan den sitta upp utan att böja huvudet? vi åker bil ganska ofta, när vi reser långt har han sele på sig, det är jobbigt för han trasslar in sig när han vänder på sig för att byta ställning, så man måste ha uppsikt hela tiden...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]