Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Vart placerar ni era pudlar i bilen?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor nov 26, 2009 10:44 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Hej!
jag har en bil utan stort bagage och min storpudel sitter lös i baksÀtet. Detta Àr ju inte sÄ trafiksÀkert, sÄ i bland anvÀnder jag en sele som sitter fast med ett kort koppel i sÀkerhetsbÀltet. Grejen med detta Àr att hunden snurrar in sig och det ser obekvÀmt ut. Jag har sett bil vars hundbur var placerad i baksÀtet med ena sitsen nedfÀld. funderar pÄ att göra sÄ. Eller har man som hundÀgare skyldighet att köpa en kombi? :) Hur gör ni? finns det nÄgra bra tips? tack pÄ förhand!
/Åsa

Profil Skicka e-post  

Re: Vart placerar ni era pudlar i bilen?
InlĂ€ggPostat: tor nov 26, 2009 11:02 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 64
Till min förra bil, en Corolla œ-kombi hade jag en MIM safe bur med halva baksĂ€tet fĂ€llt, för att fĂ„ plats med buren pĂ„ djupet. Det fungerade bra. DĂ€remot kunde min stora aldrig sitte helt rak (nacken nĂ„got böjd) nĂ„got jag inte tyckte om.
SÄ jag har sedan i somras "bytt upp mig" till en Corolla Verso, dÀr jag har installerat MIM grindar istÀllet. Mycket nöjd.
Men - utöver buren anvÀnde jag Àven All-safe selen, nÀr vi skulle pÄ lÄngresa eller nÀr bilen av annan anledning behövde fyllas med annat Àn hundar dÀr bak.
All - safe Àr ett bra alternativ och billigare Àn att byta bil! ;-)

http://www.hundliv.se/productcart/pc/vi ... ageStyle=H

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor nov 26, 2009 11:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Skyldighet har du vĂ€l inte, förutom att det kĂ€nns sjĂ€lvklart att vilja skydda sin hund pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt (som du ju Ă€r inne pĂ„! [set2/aim2/aim2/y15.gif] ) sĂ„ ska man enligt lag surra/sĂ€kra last i bilen sĂ„ att den inte kan orsaka skada. Detta för att fĂ„ ut pĂ„ din egen och bilens försĂ€kring osv. Även en liten dvĂ€rgpudel blir vĂ€ldigt tung om man tvĂ€rbromsar, den far omkring och kan vĂ„lla stor skada. Eller sĂ„ kan den bli utkastad genom nĂ„n ruta, sĂ„ den kommer lös i trafik och mark. Inte heller nĂ„n höjdare.

Konstigt nog har inte hundförsÀkringsbolagen nÄgot krav pÄ att man skyddar hunden i bilen, vet att Agria "rekommenderar" men det Àr det enda jag kÀnner till.

Bur Àr det sÀkraste, det finns tydligen bara en bur pÄ marknaden som Àr testad ordentligt, den heter MIM och Àr tyvÀrr rÀtt dyr. Billigare varianter kommer vÀl nÀst pÄ skalan, men undvik sk utstÀllningsburar dÄ de kan vara av vÀldigt klen metall som gÄr sönder vid pÄfrestning. Man vill ju inte att hunden ska bli spetsad av buren [set2/aim2/aim2/y7.gif]

Lastgaller kan funka om man har en större hund, men buren skyddar bÀttre eftersom den medför mer begrÀnsat utrymme att fara omkring i vid krock/inbromsning. Beror förstÄs pÄ hur stor bilen Àr ocksÄ, det finns ju mindre kombibilar.

BilbÀlte fungerar pÄ hundar som Àr stilla i bilen, som du mÀrkt... det ska vara godkÀnt och mÀrket heter Allsafe. Kostar vÀl ungefÀr som en billig bur tror jag.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor nov 26, 2009 22:37 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Har kombi och dÀr bak Àr hundarna. Har ingen bur dÄ husse inte vill ha det *besvÀret* att lasta ur och in en bur. VÄr bil anvÀnds ju mer Àn till att bara skjutsa hundar, sÄÄ kompromissen Àr lastgaller.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre nov 27, 2009 20:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
Vi har en liten bil sÄ vovve Äker antingen lös i baksÀtet alt pÄ golvet pÄ passagerarsidan. Vi letar efter en bur som vi kan med fÀllt sÀte dÀr vovve kan sitta bekvÀmt och sÀkert sÄ inom en snar framtid har vi förhoppningsvis en bra bur till vÄr lille prins :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön nov 29, 2009 23:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 63
Jag har nyligen skaffat allsafe-selar Ät mina.
Tycker det funkar bra, kÀnns skönt att de inte sitter helt lösa i bilen Ätminstone Àven om kombi och rejÀl bur sÀkerligen Àr betydligt bÀttre. Men man fÄr kompromissa lite med ekonomin ocksÄ.
Allsafe-selarna finns billigast (tror jag) pÄ http://www.haromi.se

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre mar 12, 2010 14:20 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 103
Vi har en Saab kombi & har Leo i bur dÀr bak.
KÀnns tryggt att han Àr dÀr inne.
Och dÀr Àr han trygg =0)
För han har fÄtt sitta i baksÀtet nÄn enstaka kort tur & han Àr inte alls förtjust i det.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 14, 2010 19:43 

InlÀgg: 6
Har 3 storpudlar, tvÄ Äker bak med lastgaller och en i bur i baksÀtet.Det Àr vÀl inte den optimala lösningen,men den fungera.Vet inte om man mÄste köpa ny bil det Àr ju en kostnadsfrÄga, sen beror det vÀl lite pÄ hur mycket man Äker med sin hund.Mindre bilÄkning mindre risk för olycka. [smilisar/celebrate4.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n mar 15, 2010 15:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Lillis skrev:
Har 3 storpudlar, tvÄ Äker bak med lastgaller och en i bur i baksÀtet.Det Àr vÀl inte den optimala lösningen,men den fungera.Vet inte om man mÄste köpa ny bil det Àr ju en kostnadsfrÄga, sen beror det vÀl lite pÄ hur mycket man Äker med sin hund.Mindre bilÄkning mindre risk för olycka. [smilisar/celebrate4.gif]

Hej! vad har du för bur till din storpudel i baksÀtet? kan hunden ligga ner pÄ ett bra sÀtt? kan den sitta upp utan att böja huvudet? vi Äker bil ganska ofta, nÀr vi reser lÄngt har han sele pÄ sig, det Àr jobbigt för han trasslar in sig nÀr han vÀnder pÄ sig för att byta stÀllning, sÄ man mÄste ha uppsikt hela tiden...

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: