Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 18 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2
  Utskriftsvänlig version

Re: Valpdagar och nätter; Hur var det för er?
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 28, 2009 19:27 
Användarvisningsbild

Jag fick hem min pudel pojke 18:e april. Min tanke var att han och jag skulle sova på golvet i början så att min vuxna hund skulle få fri zon i sängen tills hon vant sig vid honom...men lat som jag ibland är så orkade jag inte slita fram extra madrassen och lilla Bliq fick sova med oss i sängen. Där har han sovit hela tiden och sover mellan ca 23 och 07 varje dag. är det så att han försöker busa i sängen åker han ner illa kvickt, både jag och Tindra (min 6 åriga terrier) hjälps åt. Tindra kör dock med betydligt hårdare metoder än vad jag gör så jag brukar vara snabb med att sätta ner honom. Han har snabbt lärt sig att när man hamnar i sängen så är det sova som gäller.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis apr 28, 2009 20:52 

Vad skönt att höra att andra också sover med valpen sängen. Jag har nu fått sova till 7-tiden också. Tekla somnar fortfarande fint i sin bur och väcker mig ca kl 4-5 och nu för att få gå och kissa. Sedan kan hon somna om i buren eller i min säng. Men jag är själv mycket piggare än i början då jag steg upp 1,5 -2 timmar tidigare.

Ibland tycker jag det skulle vara bra med en vuxen hund som skulle lite hjälpa mig med valpuppfostran! Nåja, jag har ju katten som har sina knep att få Tekla att ligga "plats" och rätt länge också! Då katten fått nog av bus så viftar han till några gånger och valpen lugnar ner sig och ligger en stund. Efter det leker man inte med katten, det vet hon. [smilisar/animals23.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons apr 29, 2009 11:45 
Användarvisningsbild

Jag sov bredvid Pippi på golvet första natten. Sedan hade jag henne i kompostgaller vid sängen. Där i hade hon sin säng (kartong) och en tidning på golvet för säkerhets skull. Hon var väldigt duktig på att säga till när hon ville kissa och jag sprang ut med henna VARJE gång hon verkade vilja gå ut. När hon varit ute blev hon pigg, men då hade jag handen i buren och vi fortsatte sova.

När hon lärt sig sova hela natten fick hon ligga i sin säng nedanför sängen utan galler, men efter ett tag kunde vi inte hålla oss från att ta upp henne i sängen så nu sover hon under mitt täcke och delar min kudde!

Jag kommer troligtvis göra lika med nästa hund, det funkade bra.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons apr 29, 2009 19:11 
Användarvisningsbild

[set2/aim2/aim2/y15.gif] Nu bor jag i hus med egen trädgård så jag har nära till *valptoan* och jag är rätt hundvan (född och uppvuxen med jakthundar).

Det sista som gjorts innan läggdags är att gå ut och kissa valpen. Jag har aldrig haft någn valp i bur/hage över natten. De första nätterna har valpen fått sova i vår säng = jag har vaknat genast när valpen gnytt och det har alltid varit för att den varit nödig så oavsett hur trött jag varit så har det varit raka vägen ut i trädgården med valpen (oavsett tid på dygnet), valpen har gjort sitt och sedan in igen för att antingen sova eller beroende på tid, ändå kliva upp för att det är arbetsdag ( [set2/aim2/aim2/y15.gif] kl 05.00 är inte tidigt för mig när det gäller arbetsdag.. har flextid och kan därmed styra arbetstider lite själv, börjar jag tidigt så kan jag sluta tidigare helt enkelt). Valpen har sedan själv fått bestämma om den vill vara kvar i vår säng eller kava sig ned till sin bädd och vidare ned på golvet.

Så jädrans höga sängfötter har vi inte och runt sängen har jag preparerat med fällar m.m. så det blir mjuk landning.

Tja, så här långt så har det tagit ungefär en vecka och så har valpen varit rumsren - men som sagt, vi har då lagt ned rätt mycket arbete på att få valpen att förstå att behoven gör man ute. Efter mat/lek/sömn = raka vägen ut och göra sina behov. Ev. misstag har då berott på att vi inte sett signaler från valpen att den varit nödig.

Om mitt sätt är att rekommendera vet jag inte, det fungerar för mig i alla fall.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 01, 2009 19:52 

Jag skruvade bort benen på min säng (efter tre nätter på golvet i sovsäck...hårt) så nu sover jag & valpen där. Pappa tar ut han för en snabb kiss runt 5 på morgonen, sen stiger jag upp vid 6 när det är skola. Klarar oss oftast utan olyckor, tur att det är tillräckligt varmt ute nu så man kan springa ut i pyjamas för att hinna i tid [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons maj 06, 2009 23:34 
Användarvisningsbild

Med Puzzel började jag att ha honom i valphage och så gick jag upp vid 4 för att ta ut honom, bor 1 trappa upp i bostadsrätt. Därefter slaggade vi om i soffan, med Puzzel på min mage.

Men i dag skulle jag göra som Lena, ha valpen i sängen direkt från början så jag direkt hörde när det var dags. För det tog längre tid för oss att få honom rumsren och då höll jag ändå koll på klockan dagtid och dessutom gick ut efter sömn, lek, mat osv. Men i valphagen så hände det ju att han hann kissa innan jag uppfattade situationen.

Visst är man tröttare än vanligt när man ska hasta ut "mitt i natten", men det har man nog igen med att få dem rumsrena snabbare. Det är bara att dra överdragskläderna över nattlinnet och springa ut med valpen [set2/aim2/aim2/y16.gif] eller ännu bättre springa ut i bara nattlinnet [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor maj 07, 2009 18:28 
Användarvisningsbild

Jag hade Pompe lös i sovrummet, med stängd dörr. Tog bort mattor och farliga saker, och la ut en tidning för säkerhets skull. Tog bara någon vecka för honom att förstå vad det handlade om, även om det var svårt att hålla sig ett tag till. Jag gick upp vid fyra fem och lät honom kissa, sedan sov vi vidare till 7-8 ungefär.
Sedan får man passa på att vila lite på dagen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor maj 07, 2009 20:56 

Det låter nästan som hos oss (Bea)! Nu har jag bara transportburen som "hundkoja" i mitt sovrum och stängd dörr under natten. Hon verkar trivas bra i kojan och går gärna dit till kvällen då jag lite påminner att nu börjar natten snart.
Där ligger hon ofta när jag lägger barnen och sköter andra kvällsysslor. Vaknar inte då jag går själv för att sova. Efter nattkisset går hon också tillbaka till kojan. Det är ännu bara på morgonkvisten som jag tar henne till sängen en stund. Jag tror jag bra kunde arbeta bort det också - om jag så ville.... [smilisar/infomilies41.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 18 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]