Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

trakasserande grannhund
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons jan 20, 2010 11:15 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Hej pÄ er!
jag och min sambo bor i villa och har inhÀgnad tomt, vi delar staket med grannen som har en liten schnauzer. Den Àr aggressiv. NÀr min storpudel Aston var valp gjorde Aston lekinviter medan grannhunden bara skÀllde och verkade arg och besvÀrad. I bland satt Aston bara stilla och tittade pÄ schnauzer nÀr det retade upp sig (en rolig syn). Nu nÀr Aston blivit Àldre (1 Är och 9 mÄnader) förstÄr han ju att det inte Àr lek det Àr frÄga om lÀngre. NÀr dom Àr ute samtidigt skÀller och gormar dom pÄ varandra. Jag pÄstÄr att denna lilla hund har smittat av sig pÄ Aston. Aston Àr en oerhört snÀll, lekfull och i bland naiv hund (tror alla hundar Àr snÀlla och vill leka) denna sida hos Aston kommer bara fram i detta sammanhang! :(

HÀrom veckan kom schnauzern springande efter oss i skogen, och det slutade med att dom bet varandra i halsen och ruskade om, jag blev verkligen chockad. NÀr jag sedan pratade med hundÀgare sa han nÄt i stil med "hundar, jag sÀger dÄ det...." typ som att hundar gör sÄ, han log brett och hoppades jag skulle vara nöjd med hans ursÀkt...
För nÄgot Är sedan dÄ hunden inte lyssnade pÄ honom tog han upp den i luften (1,5 meter) och slÀngde ner den pÄ marken och skrek pÄ den.

Nu till min frÄga! :) Hur kan jag uppfostra min hund till att vara ute i trÀdgÄrden och ta det lugnt utan att dom brÄkar eller mÄste jag blanda in den andra Àgaren (som inte har sÄ stor kunskap om hundar verkar det som) Hur kan jag jobba med min hund för att han inte ska reta upp den lilla schnauzern. Om jag ber Aston att ligga stilla sÄ gör han det, men jag vill ju ha en avslappnad tillvaro i trÀdgÄrden utan kommandon. varje gÄng dom börjar sÄ ropar jag in Aston, grannen bryr sig inte. Jag tycker det Àr jobbigt om dom vÀcker andra grannar, om det Àr tidigt pÄ morgonen, och Aston har ju rÀtt att gÄ ut och kissa. Jag vill heller inte att min hund ska utveckla nÄgon aggressiv sida... NÄgra tips? Tack för att du lÀst! :)

Profil Skicka e-post  

Re: trakasserande grannhund
InlĂ€ggPostat: fre jan 22, 2010 12:12 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
NÀr jag lÀste det du skrivit sÄ kom jag att tÀnka pÄ en text jag lÀst pÄ nÀtet (tyvÀrr hittar jag den inte nu) men den tog upp problemet med hundar som stÄr innanför staketet och skÀller ut en nÀr man gÄr förbi med sin hund. Det hela gick ut pÄ att Àndra förvÀntningen pÄ hunden innanför staketet, och tipset som gavs var att man skulle börja kasta in godis till hunden nÀr man passerade sÄ att till slut skulle den skÀllande hunden sluta skÀlla och i stÀllet komma springades förvÀntandes godis och pÄ sÀtt skulle beteendet pÄ den skÀllande hunden Àndras. Kanske det kan vara nÄgot???

Ska se om jag hittar texten igen sÄ kan jag sÀtta in lÀnken.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 24, 2010 19:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag gissar att de ser varandra genom staketet och utgÄr frÄn det [set2/aim2/aim2/y15.gif] Se till att förÀndra det sÄ att hundarna inte fÄr ögonkontakt. RÀcker inte det sÄ stÀll upp kompostgaller ett stycke bort frÄn staketet sÄ de inte kommer sÄ nÀra varandra. Tror inte det hjÀlper att prata med grannen. BÀttre att husera pÄ sin egen tomt och göra situationen bra frÄn er sida sett.

Nog Àr det sÄ att Aston med tiden lÀrt sig av den andra. Han har blivit skolad av den andra pÄ ett negativt sett. Balansera upp det med goa hundmöten sÄ lÀr nog Astons "dumheter" lÀgga sig med tiden.

Jag skulle nog inte kasta godis Ät den hunden utan studera min egen och sÄ fort den fÄtt sniff pÄ grannhunden och visar det i sitt kroppssprÄk sÄ skulle jag bjuda min egen pÄ godis eller bus eller annat positivt. Detta skulle jag göra för att min hund skulle lÀra sig att förknippa grannhunden med att nÄgot positivt alltid hÀnder. Godis Àr mera lugnande Àn att busa upp ens hund men det Àr ju bara att testa sig fram.

Det Àr inget roligt lÀge ni har [set2/aim2/aim2/y7.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 24, 2010 19:58 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Vi bor pÄ camping hela somrarna och dÀr Àr det tÀtt mellan vagnar och hundar. Första veckan Àr det ett evigt skÀllande och Àven vrÄlande. Hela tiden nya hundar. [smilisar/animals11.gif] [smilisar/animals11.gif] [smilisar/animals11.gif]
För att bryta mina hundar som Àr fixerade pÄ dom andra anvÀnder jag vattenpistol i början. NÀr jag börjar kunna bryta deras beteende utan vattenpistol blir det massor av godis varje gÄng det kommer hundar eller det skÀlls. Fungerar kanon.
Efter ca en vecka behöver jag bara sÀga SCH och ibland bara kasta lite godis pÄ marken. [smilisar/angry27.gif]
Slutet pÄ juni Àr det i regel helt tyst.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 24, 2010 20:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Skulle dom möjligtvis kunna bli kompisar,?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 24, 2010 20:36 

InlÀgg: 7
Att kasta godis till grannens hund har faktiskt funkat för mig. Grannens hund brukade alltid komma skÀllande eller snarare vrÄlande mot oss nÀr vi skulle passera. Staket finns sÄ han kommer inte Ät oss men han lÀt som om han tÀnkte Àta upp oss. Jag började kasta frolic till honom samt prata med trevlig röst och numera skÀller han aldrig pÄ oss, dock pÄ andra som passerar. Behöver inte heller kasta godis Ät honom lÀngre [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jan 25, 2010 12:12 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
tack ska ni ha!
jag studerade Aston noga för nÄgra dagar sen dÄ det började skÀllas igen. Aston Àr egentligen inte alls sÄ intresserad av skÀllvovven, men varje gÄng Aston skÀller sÄ tittar han in pÄ mig (som stÄr i fönstret och kikar) typ som att han anar att man inte uppför sig sÄ dÀr. Aston gör nÄgra halvhjÀrtade "utfall/lekinviter" sen vill han komma in till mig igen, sÄ han Àr ju inte alls fixerad vid grannhunden.
NÀr jag Àr ute med honom pÄ tomten uppför han sig bÀttre. Men skulle han missköta sig ÀndÄ har jag funderat pÄ att binda fast Aston vid ett trÀd lÀngre bort eller ta in honom i huset igen, varje gÄng han börjar skÀlla, tror ni detta skulle ha nÄgon effekt? Jag Àr alltsÄ kvar ute pÄ tomten och har det jÀttetrevligt. Att spela lite pÄ avundsjukan alltsÄ. FörstÄr hundar sÄdan? den meningen Àr delad har jag nÀmligen förstÄtt ;)

Vattenspruta var det lÀnge sedan jag anvÀnde och jag skulle inte nÄ honom med den i detta fall, tajmingen Àr ju viktig. Jag skvallertrÀnar med Aston vid hundmöten, det funkar ok, men att mata grannhunden med godis... nja ;) men jag förstÄr hur ni menar.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jan 25, 2010 17:20 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag skulle inte vÄga binda hunden i nÄt trÀd. Risken Àr att Aston kÀnner sig fÄngad och inte har nÄgon flyktvÀg om grannhunden beter sig rabiat. Jag vill ju inte göra min egen hund osÀker i sÄdant hÀr lÀge.

Vet inte heller om det med att gÄ in skulle ge nÄgot positivt i lÄnga loppet. TÀnk sÄ hÀr: grannhunden skÀller... och Aston x x x - Vad vill du Aston ska göra, hur ska han reagerar? Forma det sÄ att du fÄr det resultat du vill ha. Jag har för mig om att nÄgon trÀnat sina skÀllande hundar sÄ att nÀr de skÀllt pÄ passerande hund sÄ har hon kallat in hunden till sig (inne eller ute) och bjudit dom pÄ godis. Detta har gjort att hunden blivit tyst och springer in för att fÄ sitt godis sÄ fort den ser nÄgon hund passera utanför. Belöningen har efter en tid blivit viktigare Àn skÀllandet. Hitta det dÀr lite "viktiga" pÄ nÄgot vis.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: