Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 13 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Tips kring rumsrenhet!!!
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons jan 20, 2010 5:43 

InlÀgg: 5
Fick för en vecka sedan hem en 4,5 mÄnaders dvÀrgpudelvalp och jag Àr helt överlycklig. Han Àr extremt snÀll och mysig, dock lite osÀker av sig (förre Àgaren hade inte sÀrskilt mycket kontakt med honom).
Jag har lÀst en massa nÀr det kommer till rumsrenhet och försökt följa de olika tipsen dock utan framgÄng. Han har som sagt varit hÀr en vecka nu men Ànnu varken kissat eller bajsat en endaste gÄng ute. Han ger mig dÀrför ingen chans att kunna berömma honom. Eftersom han Àr i Äldern dÀr han kan hÄlla sig sÄ hjÀlper det inte om jag gÄr ut sÄ fort han sovit, Àtit och lekt. Han hÄller sig tills vi kommer hem igen och gör det inne. [set2/aim2/aim2/y12.gif]
Jag hÄller regelbundna tider, gÄr tillbaka till samma plats varje gÄng och fyar inte nÀr han gör det inne (torkar bara upp).
FörvÀntar mig inte att han skulle vara helt rumsren efter en vecka. Dock trodde jag att han i alla fall skulle kissat och/eller bajsat ute nÄgon gÄng. [set2/aim2/aim2/y13.gif]

Är det nĂ„gon som varit i samma situation eller i allmĂ€nhet har nĂ„gra tips? Jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam för svar!!! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Tips kring rumsrenhet!!!
InlĂ€ggPostat: ons jan 20, 2010 13:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Ha tÄlamod och slappna av [set2/aim2/aim2/y15.gif] Àr rÄden jag kan ge. Det Àr ju en bebis du har fÄtt och som gÄtt igenom tvÄ stora omstÀllningar pÄ kort tid, för om jag förstÄtt rÀtt kommer han inte direkt ifrÄn uppfödaren utan har passerat genom ett annat hem först?

Grattis förresten, har du nÄn bild pÄ underverket? [smilisar/love51.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jan 20, 2010 19:12 

InlÀgg: 9
Min var Ätta/8 mÄnader innan hon blev rumsren. Jag gjorde precis som du. I efterhand har jag tÀnkt att pÄ grund av att det var första hunden sÄ kanske jag inte kunde lÀsa av vad hunden ville. Den gick inte till dörren nÀr den ville gÄ ut men den kanske gjorde nÄgot annat som jag inte förstod. Har hört senare att de kan komma och titta en i ögonen eller rafsa lite pÄ ens ben. De Àr nog sjÀlva omedvetna av hur de gör men de vet att de vill nÄgot. Jag trodde att hon aldrig skulle bli rumsren men folk sa till mig att DET BLIR HON och det Àr olika för hundar. Hav tÄlamod.
Iréne

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jan 20, 2010 21:10 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Ge valpen lite tid. Du gör helt rÀtt tycker jag ocksÄ!

Jag har lÀst ett tips som jag sjÀlv inte testat, men jag tycker det verkar vettigt. Om man har en lite försiktig valp sÄ kan man doppa tidningspapper i kisset inne och sedan "plantera" ut det och sedan börja och avsluta promenaden med att gÄ till det stÀllet. Man kan lÀgga lite jord, eller nu lite snö över pappret sÄ att det ligger kvar en vecka eller tvÄ kanske. Tydligen ska doften av sitt eget göra den trygg nog för att "testa" att göra det ute dÀr det ÀndÄ luktar bekant. Vissa valpar Àr lite rÀdda för att lÀmna sin doft ute sÄ de vill verkligen försöka dölja sin existens och dÄ hÀnder det att de gör inne istÀllet.

Om du ser att han Àr pÄ vÀg att kissa, eller hÄller pÄ, sÄ bara lyft upp honom för dÄ slutar han att kissa. GÄ raka vÀgen ner till ditt "planterade" papper sÄ kanske, kanske han fortsÀtter sitt kissande.

Lycka till med lillvofsen!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jan 21, 2010 0:58 

ÅÄÄh tack sĂ„ mycket för era svar. Man blir sĂ„ fundersam nĂ€r han inte gjort nĂ„gonting ute Ă€n, men nu kĂ€nns det bĂ€ttre. Har gott om tĂ„lamod sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l fortsĂ€tta pĂ„ samma sĂ€tt och hoppas pĂ„ det bĂ€sta [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Ska försöka med tidningspappret, för det hela lÄter vÀldigt logiskt. Han Àr ute och "sniffar" vÀldigt mycket sÄ kanske kan detta hjÀlpa honom att kÀnna sig tryggare. Tror att det kommer gÄ bra om han bara börjar kissa ute *tÀnker positivt* [smilisar/agreement5.gif]

Han kommer direkt frÄn uppfödaren. Dock hade hon vÀldigt mÄnga hundar och flera utav dem tog ganska mycket plats. Min lilla Vince fick inte sÄ mycket uppmÀrksamhet och/eller chansen att hanteras vilket har lett till att han Àr lite osÀker. Var Àven mycket dÀrför som jag fastna för honom. SÄg bara en superfin hund med bra temperament som pga omgivningen inte riktigt fick chansen att "vara sig sjÀlv", sÄ han fick följa med mig hem. Det Ängrar jag inte en sekund [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Bifogar Àven nÄgra bilder pÄ honom [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Bilagor:
Filkommentar: Vince igen!!!
_DSC4823.JPG [42.04 KB]
Nerladdad 106 gÄnger
Filkommentar: Vince!!!
_DSC4788.JPG [38.25 KB]
Nerladdad 91 gÄnger
 Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jan 21, 2010 19:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
n89 skrev:

Det Àr nÄgon som lyckas mycket bra med att ta bilder pÄ en svart liten pudel! JÀttesöt [smilisar/infomilies41.gif] TÀnk att de alla ÀndÄ har sitt eget utseende och personlighet som syns sÄ vÀl. Ingen pudel Àr den andra lik.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 22, 2010 3:37 

Anne & Elliott skrev:
n89 skrev:

Det Àr nÄgon som lyckas mycket bra med att ta bilder pÄ en svart liten pudel! JÀttesöt [smilisar/infomilies41.gif] TÀnk att de alla ÀndÄ har sitt eget utseende och personlighet som syns sÄ vÀl. Ingen pudel Àr den andra lik.

Hehe tack, det Àr min syster som Àr hobbyfotograf [set2/aim2/aim2/y15.gif] Nej precis, det Àr kul och kolla pÄ bilder pÄ andra pudlar och jÀmföra lite. Sen gör de olika klippningarna stor skillnad ocksÄ [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 22, 2010 11:53 
AnvÀndarvisningsbild

SÄ söt liten pudding! [smilisar/infomilies41.gif]

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jan 25, 2010 19:05 

InlÀgg: 9
Min lilla Milly Ă€r 7 mĂ„n. Jag tycker att det framĂ„t med rumsrenheten, men Milly har kommit pĂ„ att sĂ€ga till att hon vill gĂ„ ut nĂ€r hon tycker att det Ă€r lĂ„ngtrĂ„kigt inomhus fast hon inte alls behöver göra ifrĂ„n sig just dĂ„. Jag brukar lĂ„ta henne fĂ„ gĂ„ ut o vĂ€ntar minst en halvtimme medan hon kollar runt o hoppas pĂ„ att hon har kissat. Det tar ju mer Ă€n en minut för en liten tik att kissa o jag hinner inte kolla henne hela tiden..... Är hon kissnödig kissar hon direkt, sĂ„ jag har ju förstĂ„s genomskĂ„dat henne men hoppas att hon ska bli kissnödig medan vi Ă€r ute. Nu har det hĂ€nt nĂ„gra ggr att hon kissar inne en kvart eller sĂ„ eftersen vi kommit in.
Är det nĂ„gon som har ett gott rĂ„d?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 26, 2010 11:38 
AnvÀndarvisningsbild

Ta henne pÄ en kort promenad i koppel de gÄngerna kanske? Gör hon inget nÀr ni gÄtt runt kvarteret sÄ gÄr ni in igen. Det blir inte roligare Àn sÄ [set2/aim2/aim2/y2.gif] och sÄ ser du ju precis nÀr och om hon kissar.

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 13 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori