Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Tips kring rumsrenhet!!!
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 20, 2010 5:43 

Fick för en vecka sedan hem en 4,5 månaders dvärgpudelvalp och jag är helt överlycklig. Han är extremt snäll och mysig, dock lite osäker av sig (förre ägaren hade inte särskilt mycket kontakt med honom).
Jag har läst en massa när det kommer till rumsrenhet och försökt följa de olika tipsen dock utan framgång. Han har som sagt varit här en vecka nu men ännu varken kissat eller bajsat en endaste gång ute. Han ger mig därför ingen chans att kunna berömma honom. Eftersom han är i åldern där han kan hålla sig så hjälper det inte om jag går ut så fort han sovit, ätit och lekt. Han håller sig tills vi kommer hem igen och gör det inne. [set2/aim2/aim2/y12.gif]
Jag håller regelbundna tider, går tillbaka till samma plats varje gång och fyar inte när han gör det inne (torkar bara upp).
Förväntar mig inte att han skulle vara helt rumsren efter en vecka. Dock trodde jag att han i alla fall skulle kissat och/eller bajsat ute någon gång. [set2/aim2/aim2/y13.gif]

Är det någon som varit i samma situation eller i allmänhet har några tips? Jag är väldigt tacksam för svar!!! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Tips kring rumsrenhet!!!
InläggPostat: ons jan 20, 2010 13:17 
Användarvisningsbild

Ha tålamod och slappna av [set2/aim2/aim2/y15.gif] är råden jag kan ge. Det är ju en bebis du har fått och som gått igenom två stora omställningar på kort tid, för om jag förstått rätt kommer han inte direkt ifrån uppfödaren utan har passerat genom ett annat hem först?

Grattis förresten, har du nån bild på underverket? [smilisar/love51.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jan 20, 2010 19:12 

Min var åtta/8 månader innan hon blev rumsren. Jag gjorde precis som du. I efterhand har jag tänkt att på grund av att det var första hunden så kanske jag inte kunde läsa av vad hunden ville. Den gick inte till dörren när den ville gå ut men den kanske gjorde något annat som jag inte förstod. Har hört senare att de kan komma och titta en i ögonen eller rafsa lite på ens ben. De är nog själva omedvetna av hur de gör men de vet att de vill något. Jag trodde att hon aldrig skulle bli rumsren men folk sa till mig att DET BLIR HON och det är olika för hundar. Hav tålamod.
Iréne

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jan 20, 2010 21:10 
Användarvisningsbild

Ge valpen lite tid. Du gör helt rätt tycker jag också!

Jag har läst ett tips som jag själv inte testat, men jag tycker det verkar vettigt. Om man har en lite försiktig valp så kan man doppa tidningspapper i kisset inne och sedan "plantera" ut det och sedan börja och avsluta promenaden med att gå till det stället. Man kan lägga lite jord, eller nu lite snö över pappret så att det ligger kvar en vecka eller två kanske. Tydligen ska doften av sitt eget göra den trygg nog för att "testa" att göra det ute där det ändå luktar bekant. Vissa valpar är lite rädda för att lämna sin doft ute så de vill verkligen försöka dölja sin existens och då händer det att de gör inne istället.

Om du ser att han är på väg att kissa, eller håller på, så bara lyft upp honom för då slutar han att kissa. Gå raka vägen ner till ditt "planterade" papper så kanske, kanske han fortsätter sitt kissande.

Lycka till med lillvofsen!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jan 21, 2010 0:58 

Åååh tack så mycket för era svar. Man blir så fundersam när han inte gjort någonting ute än, men nu känns det bättre. Har gott om tålamod så jag får väl fortsätta på samma sätt och hoppas på det bästa [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Ska försöka med tidningspappret, för det hela låter väldigt logiskt. Han är ute och "sniffar" väldigt mycket så kanske kan detta hjälpa honom att känna sig tryggare. Tror att det kommer gå bra om han bara börjar kissa ute *tänker positivt* [smilisar/agreement5.gif]

Han kommer direkt från uppfödaren. Dock hade hon väldigt många hundar och flera utav dem tog ganska mycket plats. Min lilla Vince fick inte så mycket uppmärksamhet och/eller chansen att hanteras vilket har lett till att han är lite osäker. Var även mycket därför som jag fastna för honom. Såg bara en superfin hund med bra temperament som pga omgivningen inte riktigt fick chansen att "vara sig själv", så han fick följa med mig hem. Det ångrar jag inte en sekund [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Bifogar även några bilder på honom [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Bilagor:
Filkommentar: Vince igen!!!
_DSC4823.JPG [42.04 KB]
Nerladdad 61 gånger
Filkommentar: Vince!!!
_DSC4788.JPG [38.25 KB]
Nerladdad 54 gånger
 Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jan 21, 2010 19:01 
Användarvisningsbild

n89 skrev:

Det är någon som lyckas mycket bra med att ta bilder på en svart liten pudel! Jättesöt [smilisar/infomilies41.gif] Tänk att de alla ändå har sitt eget utseende och personlighet som syns så väl. Ingen pudel är den andra lik.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 22, 2010 3:37 

Anne & Elliott skrev:
n89 skrev:

Det är någon som lyckas mycket bra med att ta bilder på en svart liten pudel! Jättesöt [smilisar/infomilies41.gif] Tänk att de alla ändå har sitt eget utseende och personlighet som syns så väl. Ingen pudel är den andra lik.

Hehe tack, det är min syster som är hobbyfotograf [set2/aim2/aim2/y15.gif] Nej precis, det är kul och kolla på bilder på andra pudlar och jämföra lite. Sen gör de olika klippningarna stor skillnad också [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 22, 2010 11:53 
Användarvisningsbild

Så söt liten pudding! [smilisar/infomilies41.gif]

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 25, 2010 19:05 

Min lilla Milly är 7 mån. Jag tycker att det framåt med rumsrenheten, men Milly har kommit på att säga till att hon vill gå ut när hon tycker att det är långtråkigt inomhus fast hon inte alls behöver göra ifrån sig just då. Jag brukar låta henne få gå ut o väntar minst en halvtimme medan hon kollar runt o hoppas på att hon har kissat. Det tar ju mer än en minut för en liten tik att kissa o jag hinner inte kolla henne hela tiden..... Är hon kissnödig kissar hon direkt, så jag har ju förstås genomskådat henne men hoppas att hon ska bli kissnödig medan vi är ute. Nu har det hänt några ggr att hon kissar inne en kvart eller så eftersen vi kommit in.
Är det någon som har ett gott råd?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jan 26, 2010 11:38 
Användarvisningsbild

Ta henne på en kort promenad i koppel de gångerna kanske? Gör hon inget när ni gått runt kvarteret så går ni in igen. Det blir inte roligare än så [set2/aim2/aim2/y2.gif] och så ser du ju precis när och om hon kissar.

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]