Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Tassar efter
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons jul 29, 2009 20:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 103
Min lilla valp tassar gÀrna efter mig vÀldigt ofta pÄ dagarna.
Han kan lÀgga sig o sova gott om jag sitter o tittar pÄ Tv eller gör nÄgot annat bara jag Àr kvar pÄ samma plats.
Men sÄ fort jag lÀmnar rummet sÄ svansar han efter, kan inte riktigt slÀppa mig.

Men han kan ju Àven bara springa ut i trÀdgÄrden o lÀmna mig o leka en stund dÀr ute & göra sina behov.

Han sover i sin bur pÄ natten, brevid min sÀng.

Har lÀmnat honom ensam hemma korta stunder o hör inget gnÀll nÀr jag kommer tillbaka.

Hur ska jag göra för att han ska kunna ligga kvar o slappna av?

Profil Skicka e-post  

Re: Tassar efter
InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 1:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag fick rĂ„det att skĂ€rma av med kompostgaller eller genom att sĂ€ga "nej" och inte tillĂ„ta min pudelvalp att lalla efter mig. Dumt rĂ„d. Fick ett bĂ€ttre; han vĂ€xer ifrĂ„n det. Jag tror att rĂ„den Ă€r sĂ„ olika beroende pĂ„ vilken erfarenhet av hund man har innan. Är det en hund som Ă€r dominant och ska ha koll pĂ„ dig - fine, se till att det blir ett slut pĂ„ kontrollen. Är det en hund som Ă€r lite osĂ€ker utan mattes/husses trygghet - lĂ„t den dĂ„ fĂ„ hĂ€nga efter. Det "vĂ€xer" bort efter det att den fyllt ett Ă„r. Gör inget av det utan bara lev ert liv fĂ„r bli mitt tips!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 1:20 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Missade att besvara detta: Hur ska jag göra för att han ska kunna ligga kvar o slappna av?
Det finns en hel del du kan göra men det första jag skulle rekommendera vore att du ser till att valpen fÄr ett mindre omrÄde att hÄlla till pÄ. HÀr Àr kompostgaller en hundÀgares bÀsta vÀn. NÀr jag stÀngde av sÄ Elliott inte hade tillgÄng till 2 sovrum och vardagsrum utan bara kök och hall blev han mycket tryggare i att lÀmnas sjÀlv. Lite mindre att behöva vara "kontrollör" över.

Blir valpen din ÀndÄ stressad av att du gÄr sÄ Àr nÀsta rÄd: trÀna lÄngsam vÀnjning av att vara ensam.
*Lugn valp (=matad, lekt och rastad), pÄ med sko, av med sko.
*Lugn valp, pÄ med skorna, pÄ med kofta/jacka.
*Lugn valp, pÄ med allt, öppna dörr... stÀng dörr
*Lugn valp, pÄ med allt, gÄ ut genom dörr.
*Lugn valp, pÄ med allt, gÄ ut, stÀng dörr, öppna blixtsnabbt.

HÀr kan du forma om hur du vill men du ska med ministeg fram och kvittot pÄ att du trÀnar rÀtt Àr att valpen din Àr lugn. Du bara kör din procedur och valpen ska ligga och vara avslappnad (min egen var inte avslappnad men lÄg ner och skÀllde inte och jag var nöjd med det).

KÀrnan i denna trÀning Àr att i varje moment (steghöjning) ska valpen vara lika lugn som i den första. Hoppas du förstÄtt vad jag skrivit och vad jag menar.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 7:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 103
Tack sÄ hemskt mycket för dina svar =0)

Jag tror att han Àr mer osÀker nÀr jag inte Àr kvar i rummet med honom. Men dÄ lÄter jag honom hÀnga med =0)

Men en annan frÄga om dominans, nÀr dom sprÀtter med bakbenen efter dom kissat o bajsat.
Är det dominans eller Ă€r det för att dölja sina spĂ„r?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 12:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
SprÀttande tror jag Àr mer för att verkligen sÀtta sprÀtt (haha) pÄ lukterna, sÄ att alla ska kÀnna vem som varit dÀr. BÄda mina gör sÄ, Àven Albin som Àr undergiven mot andra hundar.

NÀr Emil var liten lallade han efter mig vart jag gick, sÄ snart jag stod still mer Àn nÄn sekund sÄ lade han sig pÄ mina fötter [smilisar/infomilies41.gif] Liiite besvÀrligt ibland, tur att han var sÄ pytteliten! Numera Àr han vÀldigt lugn och trygg, bryr sig inte ett dugg om vad jag gör. Sover han i soffan sÄ sover han.

Albin Àr sÄ otroligt nyfiken, han lÀgger lÄngsnoken i blöt överallt och vill veta vad jag gör hela tiden. Honom trÀnar jag fortfarande pÄ "ligg, stanna kvar" :roll: Det började jag vÀl med kanske nÀr han var runt Äret, precis som Anne skriver.

NÀr jag gÄr hemifrÄn stÀnger jag in hundarna i köket. DÀr har de varsin bÀdd, som de för övrigt ligger i nÀr jag pysslar i köket för jag blir tooookig pÄ att ha snubbelhundar runt fötterna dÄ. AlltsÄ Àr de vana att ligga kvar just dÀr. De Àr helt tysta och lugna nÀr de Àr ensamma, jag har testat genom att be kompisar/grannar/svÀgerskan gÄ förbi och kika in.

Jag har Àven ringt upp hemtelefonen med mobilen innan jag gÄtt ut, pÄ det viset kan jag lyssna pÄ hundarna en stund. De har varit knÀpptysta i över tio minuter sen jag gÄtt, sen la jag pÄ luren. NÀr jag kommer hem och sÀtter nyckeln i lÄset dÀremot, dÄ blir det ovÀsen [set2/aim2/aim2/y2.gif] Som jag Ä andra sidan stÀvjar genom att platsa dem i bÀddarna igen... [set2/aim2/aim2/y15.gif] dÄ lugnar de sig rÀtt kvickt.

Att hunden har en egen plats som han Àr van vid att ligga pÄ ser jag alltsÄ som en stor fördel. För mina betyder det avslappning, lugn och ro. Sen Àr de Àven vana vid att ligga i bur (med dörren öppen nÀr vi Àr hemma), ocksÄ en fördel sÀrskilt nÀr man ska sova borta.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 03, 2009 7:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
Jag Àr jÀtteglad att jag har fÄtt Bosse att tycka det Àr helt okej att vara i sin bur bÄde med dörren stÀngd och öppen! PÄ det viset kan jag ta med honom nÀstan överallt och han vet att dÀrinne lÀgger man sig ner och slappnar av.
Hemma stÀnger vi ofta av delar av lÀgenheten med kompostgaller, det Àr praktiskt eftersom Bosse terroriserar min labbe vÀl mycket ibland. Han sover ibland i komposthage i sovrummet, ibland i köket i buren osv.
Han Àr en sÄn dÀr unghund som har svÄrt för att slappna av pÄ egen hand för han vill leta bus hela tiden fast han egentligen Àr trött, men sÄ fort vi sÀtter "undan" honom sÄ gÄr han och lÀgger sig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 03, 2009 7:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
Anna&rÀserpudlarna skrev:
SprÀttande tror jag Àr mer för att verkligen sÀtta sprÀtt (haha) pÄ lukterna, sÄ att alla ska kÀnna vem som varit dÀr. BÄda mina gör sÄ, Àven Albin som Àr undergiven mot andra hundar.

Min labbe sprÀtter massor och det Àr svÄrt att trÀffa en hund som Àr mindre intresserad av rangskalor Àn han.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: