Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3, 4  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Svansviftning.
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:21 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Det finns en konstig sak med Otto som jag undrar mer och mer över. Det Àr varför han inte viftar pÄ svansen. Kan pÄ sin höjd bli en liten ryckning ibland, inte mer. Spelar ingen roll vem eller vad han trÀffar. Inte ens jag som Àr det viktigaste och bÀsta som finns i hans liv fÄr en viftning.
Otto Ă€r min storpudel som jag köpte för ett halvĂ„r sen dĂ„ han var 1œ Ă„r gammal. Hans svans bestod av en enda stor tova sĂ„ den rakades ner. Han hade inte farit illa, utan han gick inte ihop med hennes tik samt att hon(Ă€garen) inte förstod sig pĂ„ storpudeln.
Han har verkligen blivit den dÀr underbara hunden som jag önskade mig.
Skulle kÀnnas bra om han Àven viftade pÄ svansen, men det kanske kommer.
Finns det nÄgon som varit med om det sjÀlva pÄ sin hund eller har nÄgon teori om varför.
Han kanske behöver mer tid pÄ sig innan han Àr trygg.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

Re: Svansviftning.
InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 91
Har du kollat med vett att det inte ÀrnÄgot fel pÄ svansen?

För jag tycker det lÄter konstigt, jag har ju haft rÀdda och ilskna hundar men alla har viftat pÄ svansen.
Även underlĂ€gsna hundar viftar ju en del pĂ„ svansen.

Hur bÀr han svansen? hÀnger den ner?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:44 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
OBS OBS Det hÀr Àr bara en teori jag har [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Jag har en kÀnsla av att ju sÀkrare och coolare en hund Àr desto mindre viftar den pÄ svansen. Och tvÀrtom sÄ viftar en osÀker hund mer pÄ svansen. Jag tycker mig sett detta bland mina hundar genom Ären. Ledarna viftar mindre. DÀremot Àr det lite konstigt om han inte viftar alls pÄ svansen. Inte ens nÀr ni leker eller trÀnar? [smilisar/headgear1.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:50 
AnvÀndarvisningsbild

Han rör pÄ svansen helt naturligt.
Är han osĂ€ker sĂ„ hĂ€nger svansen Ă€r han glad ligger den över ryggen. Allt Ă€r normalt med svansen förutom att han inte viftar pĂ„ svansen. RĂ€tar jag ut svansen Ă€r den medgörlig som pĂ„ mina andra hundar och den gĂ„r tillbaks till ursprungslĂ€get.
Han har varit hos vet och fÄtt ordentlig övergÄng. Han Àr röntgad i samband med HD-diagnosen, men dÄ var inte frÄgestÀllan svansen.
Kanske ska ge det nÄgon mÄnad till och sen gÄ tillbaks till vet för att kolla upp igen.
Jag Àr sjÀlv uppvuxen med hundar som blivit omhÀndertagna och sen omplacerade hos oss. Alla har viftat pÄ svansen.
KÀnns bara sÄ underligt.
Spelar ingen roll vad vi gör.
Han gjorde en antydan till viftning idag nÀr han inbjöd sin bÀsta tikkompis till lek. Jag blev nÀstan tÄrögd.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 23:07 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Mia & Algot o Casper skrev:
Han gjorde en antydan till viftning idag nÀr han inbjöd sin bÀsta tikkompis till lek. Jag blev nÀstan tÄrögd.

Vad gulligt!! [smilisar/love8.gif]

Kan det vara sÄ att han inte haft sÀrskilt mÄnga anledningar att vifta pÄ svansen innan? Han kanske glömt vad han ska ha den till? Jag spÄnar vidare... [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 23:23 
AnvÀndarvisningsbild

Jag har varit inne pÄ det sjÀlv.
Att han inte hade lÀrt sig att leka med andra hundar sÄg vi. Hans sÀtt att leka var att springa. Förra Àgaren hade en greyhounds-tik som inte ville leka. Dom sprang i skogen. Han var inte speciellt socialtrÀnad, sÄ det har vi jobbat hÄrt med. Nu gÄr han i Stockholm utan problem.
Nu gÄr han med mina tvÄ smÄ plus att vi gÄr varje dag ihop med en Berner Sennertik och en Goldentik. Dom har lÀrt honom leka. Han snurrar, hoppar, studsar och har blivit sÄ smidig i kroppen. Innan var han bara klumpig.
Han Àr en osÀker hund som ligger mitt i rangskalan av mina hundar. Om Algot frÀser av honom blir han undergiven med svansen lÄgt, men ingen svansviftning. Casper frÀser han av, sÄ dÀr Àr han över i rang.
Vi har börjat gÄ pudelpromenaderna i TÀby just för att vÀnja honom med andra hundar. Första timmen hÀngde svansen, men sen var den pÄ topp.
Vi har Àven gÄtt Rally-lydnadskursen, vilket han gillade. Ingen svansviftning dÀr heller. Och i maj gÄr vi viltspÄr-kurs.
Jag lever pÄ hoppet. Han mÄste inte vifta pÄ svansen, jag vet att han Àr glad ÀndÄ. Men viftningen Àr liksom belöningen för mig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 19, 2009 9:19 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
TyvÀrr kommer jag inte ihÄg var jag lÀste det nu, men det gÀllde en hund som inte viftade pÄ svansen heller, och sedan visade det sig att hunden hade problem med ryggen. Det gjorde ont helt enkelt att vifta. Kanske en kiropraktor kan kolla ev lÄsningar?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 19, 2009 10:36 
AnvÀndarvisningsbild

Tack för tipset Majsan. Kan finnas en förklaring dÀr ocksÄ. Ska ge honom nÄgon mÄnad till sÄ fÄr vi se om det blir mer viftande. Jag vet inte om HD B/D kan ha nÄgon inverkan?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 0:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Mia & Algot o Casper skrev:
Tack för tipset Majsan. Kan finnas en förklaring dÀr ocksÄ. Ska ge honom nÄgon mÄnad till sÄ fÄr vi se om det blir mer viftande. Jag vet inte om HD B/D kan ha nÄgon inverkan?

FörstÄr vilken sorts svansviftning som saknas. Min storpudel viftade vÀldigt sÀllan pÄ svansen och nÀr han viftade sÄ var det för att han skulle ut men inte av glÀdje av att det var med mig liksom. Minns inte hur det var nÀr han var liten valp men vet absolut att han inte viftade ofta alls pÄ svansen mellan 1 och dryga 2 Ärs Älder. Han har HD C/D... kan ligga en poÀng i det Majsan skriver faktiskt. Nu viftar han ofta och glatt pÄ svansen - fÄr kosttillskott o lite annat sÄ smÀrtfri Àr han idag, det var han inte mellan 1 Ärs- o upp till lite dryga 2 ÄrsÄldern.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 9:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Jag hÄller med Majsan, fÄ hans rygg kollad!
Annars kan jag bara dela med mig av min egen observation.. HÀr hemma i flocken Àr det pudeln som viftar minst pÄ svansen, Àven om han Àr gladast, lekfullast, yngst osv... Han viftar pÄ svansen nÀr nÄgon kommer hem osv, men inte nÀr man pratar med honom, Àven om han visar att han blir glad pÄ annat sÀtt. Terriern dÀremot Àr alltid redo för en svansviftning.
Pudlar kanske viftar mindre pÄ svansen Àn andra hundar? Och visar sin glÀdje pÄ andra sÀtt? [smilisar/animals23.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3, 4  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: