Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Svansviftning.
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 10:44 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Bea skrev:
Pudlar kanske viftar mindre pÄ svansen Àn andra hundar? Och visar sin glÀdje pÄ andra sÀtt? [smilisar/animals23.gif]

Nu har jag inte erfarenhet av sÄ mÄnga pudlar, och andra hundraser heller för den delen, sÄ Puzzel kanske Àr ovanlig pÄ det sÀttet, men hans svans snurrar som pÄ en helikopter, nÀr han Àr riktigt glad. Och den Àr lÀtt att fÄ igÄng [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Hans svans gÄr mest hela tiden. JÀmfört med hans syskon har han nog haft den mest viftande svansen hela tiden. Och det verkar som om hans ena dotter har Àrvt den "genen".

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 11:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Tack snÀlla för alla tips. Ska definitivt kolla upp hans rygg och Àven hans höger ben mer. Hade inte satt ihop HD-statusen riktigt med svansviftningen, men det verkar troligt.
Kanske blir sÄ nÀr jag mer letar fel/problem med att jag bara haft honom i 6 mÄnader och att han inte var trygg Ànnu.
Ska ringa min veterinÀr pÄ mÄndag för tid.

Casper, min ena dvÀrgpudel viftar konstant pÄ svansen.
Algot, min andra dvÀrg viftar inte överdrivet mycket. Honom kollade jag upp hela bakpartiet plus bakben dÄ han har haltat mycket pÄ höger bakben sista tiden. Han blev biten över hela bakpartiet med diskbrÄck som följd. Vi ville se hur det sÄg ut nu och jobba utifrÄn det. Av diskbrÄcket syntes bara en brygga mellan kota 4 o 5, sÄ kroppen stelopererar sig sjÀlv. Vilket Àr bra. Höger höft och ben/knÀ var bra. DÀremot var det HD D och Patella pÄ vÀnster sida. Han Àr Àven sned i bakpartiet och kan inte strÀcka ut ordentlig pga att dom gamla bettsÄren limmat fast. Att han inte viftar sÄ mycket pÄ svansen har jag satt ihop med hans skador pÄ ryggraden.
Jag vet att Otto ramlade ner för en trappa nÀr förra matten haft honom i en vecka. Kanske blev nÄgon skada pÄ ryggraden dÄ. Det syntes inga gamla skador pÄ D-höften utan den var "defekt". Jag har pratat med SKK-avlÀsande veterinÀr.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 16:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag tycker det lÄter vettigt att göra en koll hos veterinÀren, lika bra det nÀr man ÀndÄ gÄr och funderar!

Kom pÄ en sak som jag gör ibland: nÀr Elliott stÄr upp sÄ lÄter jag handen glida ner frÄn ryggen till svansroten och sedan ta ett rejÀlt grepp vid roten av svansen och drar utÄt (förlÀnger svansen). DÄ drar/lutar sig Elliott framÄt och hjÀlper till med "förlÀngningen". Min hundfysioterapeut nÀmnde att hundar med HD brukar tycka det Àr skönt nÀr man gör sÄhÀr, men hon hade ingen förklaring till varför de tyckte det var skönt. Första gÄngen var Elliott lite fundersam över vad jag höll pÄ med men nu bara Àlskar han att hÀnga med tyngden framÄt nÀr jag drar svansen!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 22:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
HÄll oss gÀrna uppdaterade hur det gÄr med Otto.

Roligt tips du gav dÀr Anne... [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 22:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Anne & Elliott skrev:
Jag tycker det lÄter vettigt att göra en koll hos veterinÀren, lika bra det nÀr man ÀndÄ gÄr och funderar!

Kom pÄ en sak som jag gör ibland: nÀr Elliott stÄr upp sÄ lÄter jag handen glida ner frÄn ryggen till svansroten och sedan ta ett rejÀlt grepp vid roten av svansen och drar utÄt (förlÀnger svansen). DÄ drar/lutar sig Elliott framÄt och hjÀlper till med "förlÀngningen". Min hundfysioterapeut nÀmnde att hundar med HD brukar tycka det Àr skönt nÀr man gör sÄhÀr, men hon hade ingen förklaring till varför de tyckte det var skönt. Första gÄngen var Elliott lite fundersam över vad jag höll pÄ med men nu bara Àlskar han att hÀnga med tyngden framÄt nÀr jag drar svansen!

[set2/aim2/aim2/y15.gif] Det dÀr svansgreppet tillÀmpas pÄ vissa raser vid utstÀllning. NÀr jag skulle stÀlla kompisens amris sÄ fick jag just det tipset frÄn dennes uppfödare... för att fÄ ett bra stÄ vid uppstÀllningen. Jaja... sedan skulle större delen av svansen *döljas*.... illusion av att svansen fortfarande Àr kuperad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 21, 2009 14:34 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 152
Hoppas att det löser sig för Otto, kan vara skönt att göra en koll sÄ man vet att det inte Àr nÄgot speciellt som gör det iaf. DÄ kan man slÀppa det.

Kan hundar "glömma" att man kan prata med svansen? För om han inte varit van vid andra hundar innan sÄ kanske han har glömt bort att man kan visa mer Àn underlÀgsenhet med svansen. Bara en tanke, har ingen erfarenhet av det.

Glöm inte att uppdatera oss hur det gÄr för er.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 21, 2009 15:02 
AnvÀndarvisningsbild

Jag har fÄtt mycket att fundera pÄ. Tack snÀlla.
PÄ mÄndag ringer jag till veterinÀren och bokar tid.
Vi har en bra fysioterapeut i nÀrheten som jag ska ta kontakt med om det behövs. Jag har Àven tagit kontakt med uppfödaren för att höra hennes teori.
Jag provade och ta tag i svansroten pÄ honom. Han tittade pÄ mig precis som om jag var tokig. [set2/aim2/aim2/y4.gif] Stackars hund, vicken konstig matte han har. [set2/aim2/aim2/y11.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 13:12 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Hur har det gÄtt med svansviftningen?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 13:19 
AnvÀndarvisningsbild

Vi blev sjuka sÄ jag tar tag i det snart.
DÀremot upptÀckte jag att om han lÄg pÄ rygg sÄ viftade svansen för fullt. SÄ det stÀmmer nog att HD-höften stÀller till det. TÀnkte boka tid för genomgÄng och simning i slutet av veckan, dÄ Àr vi nog friska och orkar.
Jag blir fortfarande sÄ himla glad nÀr jag ser en antydan till viftning. Vad roliga vi mÀnniskor Àr. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 15:00 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Om du bor i nÀrheten av Göteborg Àr det helt klart vÀrt att lÀgga ett besök hos Annika Falkenberg http://www.hundverkstan.se/
Hon Àr helt suverÀn nÀr det hjÀlper att hitta fel pÄ hundarna! VeterinÀren hittade ingenting pÄ Tulo under hans stora genomgÄng för ett tag sedan, medan Annika hittade stora problem pÄ flera stÀllen pÄ Tulo.

Det dÀr med att dra ut ryggen om man har ont hÄller jag med om att det Àr jÀtteskönt, sÄ jag förstÄr att hundar ocksÄ gillar det.

/Anna

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 34 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony