Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Skriker vid kloklippning?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre jan 30, 2009 18:20 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 46
Skriker er hund vid kloklippning?
Antagligen inte - alla hÀr verkar ha sÄ förnuftiga vovvar.
Min Kim vrÄlar som en galning nÀr klorna klipps, verkligen gallskriker.
Och ÀndÄ har aldrig en blodsdroppe spillts (okej..kanske en eller tvÄ gÄnger
för tre Är sedan). Han skriker sÄ mycket att jag nu gÄr och fÄr hans klor klippta
hos en tjej som kan konsten att slÄ dövörat till.
I övrigt kan man pyssla hur som helst med honom.
Jag klipper honom sjÀlv, och dÄ har han en förmÄga att somna.
Och tandsten kan vi ocksÄ kratsa nÀr vi orkar.
Försöker tasstrĂ€na honom, det vill sĂ€ga pilla pĂ„ klor och tassar dĂ„ och dĂ„. Men sĂ„ fort jag bara TÄNKER kloklippning, sĂ„ börjar han lĂ„ta som om han satt fast i ett skruvstĂ€d. Hur gör era hundar nĂ€r det Ă€r dags att korta klorna?

/Karina

Profil Skicka e-post  

Re: Skriker vid kloklippning?
InlĂ€ggPostat: fre jan 30, 2009 19:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Du kan ju försöka fila, apotekets fotfil Àr bra. vicktigt att hÄlla imot klon sÄ den inte vicka.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 30, 2009 20:56 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Mina dvÀrg skrek och hade sig nÀr dom var smÄ nÀr jag skulle klippa klorna. Jag verkligen avskyr att klippa klor, kÀnner mig osÀker och det smittar hunden givetvis.
Min förra storpudel slipade jag ner klorna pÄ med en elektrisk slip, typ "Dremel". Fungerade kanon och han fann sig i det. SÄ jag började Àven slipa klorna pÄ dom smÄ med den ocksÄ, och dom har varit tvugna att vÀnja sig. Beror nog mycket pÄ att dÀr kÀnner jag mig 100 % sÀker. Otto har bara blivit tvungen att anpassa sig ocksÄ. [smilisar/celebrate4.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jan 31, 2009 10:26 
AnvÀndarvisningsbild

JodÄ, vi filar ocksÄ emellanÄt. Och det gÄr utan tjut.
Men det tar ju sÄn tid.
Den dÀr elektriska slipen/filen verkar ju smart.
Den ska jag kolla upp!

/Karina

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 02, 2009 10:46 

InlÀgg: 18
Hej Karina!

Vad gör Du nÀr han skriker? SlÀpper Du tassen? Att klippa klor Àr vÀl knappast det roligaste en lekfull pudel vill avsÀtta tid till och han kanske helt enkelt har lÀrt sig hur han kan slippa. Vore jag Du sÄ skulle jag fortsÀtta klippa klorna oavsett hur han lÄter, jag Àr nÀstan helt övertygad om att han slutar skrika nÀr han inser att det inte lönar sig.
Lycka till!!!

Mia

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 02, 2009 23:46 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Stella skriker inte men krÄnglar nÄt kopiöst....men jag tÀnker att det mÄste bara göras....det finns ingen ÄtervÀndo [smilisar/angry27.gif] Jag klipper 1g/veckan för att klorna inte ska vÀxa ifrÄn mig. Det ligger nog lite i det dÀr du skrev att hundfrisören slÄr dövörat till.....du fÄr nog lÀra dig det ocksÄ. Lycka Till! Det kÀnns alltid skönt nÀr man kan fixa det sjÀlv utan att behöv lÀmna bort dom [smilisar/celebrate13.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 03, 2009 0:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Karina skrev:
Hur gör era hundar nÀr det Àr dags att korta klorna?

/Karina

Min storpudel somnar nÀr jag först klipper och sedan filar hans klor. Jag brukar vÀlja att ta dom nÀr han lagt sig för att vila, men innan han somnar.

Jag var livrÀdd i början sÄ jag gick till en veterinÀr som klippa dom och undervisa mig hur man gjorde. Sedan var det bara att ha is i magen och köra pÄ. Har jag tagit tag i en tass sÄ avslutar jag det jag börjat och slÀpper inte en sprattlande tass förrÀn den slutat sprattla... men det hör nu till dÄtid [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 03, 2009 9:09 
AnvÀndarvisningsbild

Kim slipper inte heller undan, trots sitt gapande.
Snabbt klaras alla klor av. Egentligen tycker jag inte det Àr
hela vÀrlden att han lÄter som en mistlur, för i övrigt Àr
han en extremt tystlÄten hund. Fast visst skulle det kÀnnas mindre
jobbigt om han inte gjorde sÄ stor affÀr av att bli av med nÄgon ynka millimeter
av klorna. Vi klipper ungefÀr var 4:e vecka. Ett tag klipte jag oftare för att se
om vanans makt skulle fÄ tyst pÄ honom - men det blev ingen skillnad.

SĂ„ han klipps - och skriker.
Fast pÀlsen gillar han som sagt att bli av med. [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 03, 2009 22:48 

InlÀgg: 60
TinTin skriker som en stucken gris. Honom har jag ALDRIG klippt i pulpan. Husse lyckades för första gÄngen nÄgonsin för nÄgra veckor sedan, men det har inte gjort varken till eller frÄn.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 03, 2009 23:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag har en liten grabb som verkligen inte gillar kloklippning, eller gjorde inte Àr vÀl rÀtt ord.

Vi hade vÀrldens fajter i början nÀr det var dags för kloklippning, och han skrek, bet oss, och sprattlade för att komma loss. Vi fick vara tvÄ personer för att kunna klippa klorna, och det kÀndes verkligen inte alls bra varken för oss eller för Tulo.

Jag slutade dÀrför helt att hÄlla fast honom, och Àndrade istÀllet taktik. Jag tog fram en hel del gott godis och en stor portion tÄlamod och sedan satte vi igÄng med kloklippningen. Jag började med att ta tassen och bara hÄlla i den, och om Tulo drog den till sig lÀt jag honom göra det men dÄ uteblev belöningen. Om han försökte gÄ ifrÄn mig stoppade jag honom och satte honom ner igen. NÀr jag kunde ta tassen och han lÀt mig hÄlla i den gav jag honom godis och lÀt honom "fÄ tillbaka" tassen igen. Sedan utökade jag med att jag skulle kunna hÄlla i tassen och ta i klorna utan att han skulle dra tillbaka tassen, men lÀt honom ÀndÄ göra det om han ville (resultatet dÄ blev utebliven belöning). NÀr jag kunde hÄlla i tassen och peta pÄ klorna utan att han drog tillbaka den fick han belöning, och nÀr det började gÄ bra gick vi vidare till nÀsta steg. NÀsta steg var att ha tassen i min hand utan att dra tillbaka den och att jag kunde peta pÄ klorna med klotÄngen (utan att klippa). Belöning om han inte drog tillbaka tassen, och utebliven belöning om han drog tillbaka tassen. Sedan utökade jag med att jag skulle kunna nypa i klon med klotÄngen, och till sist att vi skulle kunna klippa en klo!

Jag fick klippa klor pÄ första trÀningstillfÀllet, och hade en hund som lÀt mig klippa utan att sprattla, bitas eller tjuta! Nu kan jag klippa klor nÀr jag vill, men jag Àr fortfarande noga med att en klippt klo betyder godisbit, och drar han tillbaka tassen fÄr han heller ingen godis. Han har sjÀlv ansvar för att ha stilla tassen i handen medan jag klipper!

Detta fungerar verkligen skitbra för oss, och Tulo fÄr kÀnna att han har kontroll över situationen. Det Àr verkligen vÀrt att försöka!

/Anna

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori