Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Skriker vid kloklippning?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 0:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Anna och Indy skrev:
Jag har en liten grabb som verkligen inte gillar kloklippning, eller gjorde inte Àr vÀl rÀtt ord.

Vi hade vÀrldens fajter i början nÀr det var dags för kloklippning, och han skrek, bet oss, och sprattlade för att komma loss. Vi fick vara tvÄ personer för att kunna klippa klorna, och det kÀndes verkligen inte alls bra varken för oss eller för Tulo.

Jag slutade dÀrför helt att hÄlla fast honom, och Àndrade istÀllet taktik. Jag tog fram en hel del gott godis och en stor portion tÄlamod och sedan satte vi igÄng med kloklippningen. Jag började med att ta tassen och bara hÄlla i den, och om Tulo drog den till sig lÀt jag honom göra det men dÄ uteblev belöningen. Om han försökte gÄ ifrÄn mig stoppade jag honom och satte honom ner igen. NÀr jag kunde ta tassen och han lÀt mig hÄlla i den gav jag honom godis och lÀt honom "fÄ tillbaka" tassen igen. Sedan utökade jag med att jag skulle kunna hÄlla i tassen och ta i klorna utan att han skulle dra tillbaka tassen, men lÀt honom ÀndÄ göra det om han ville (resultatet dÄ blev utebliven belöning). NÀr jag kunde hÄlla i tassen och peta pÄ klorna utan att han drog tillbaka den fick han belöning, och nÀr det började gÄ bra gick vi vidare till nÀsta steg. NÀsta steg var att ha tassen i min hand utan att dra tillbaka den och att jag kunde peta pÄ klorna med klotÄngen (utan att klippa). Belöning om han inte drog tillbaka tassen, och utebliven belöning om han drog tillbaka tassen. Sedan utökade jag med att jag skulle kunna nypa i klon med klotÄngen, och till sist att vi skulle kunna klippa en klo!

Jag fick klippa klor pÄ första trÀningstillfÀllet, och hade en hund som lÀt mig klippa utan att sprattla, bitas eller tjuta! Nu kan jag klippa klor nÀr jag vill, men jag Àr fortfarande noga med att en klippt klo betyder godisbit, och drar han tillbaka tassen fÄr han heller ingen godis. Han har sjÀlv ansvar för att ha stilla tassen i handen medan jag klipper!

Detta fungerar verkligen skitbra för oss, och Tulo fÄr kÀnna att han har kontroll över situationen. Det Àr verkligen vÀrt att försöka!

/Anna

Fantastiskt Anna att du lyckats sÄ bra att vÀnja Tulo..förstÄr att det har krÀvts tÄlamod och uthÄllighet. [smilisar/celebrate13.gif] till dig!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 0:12 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
En skrikande hund kan verkligen fÄ svetten att lacka pÄ en... [set2/set3/set3/07.gif]

Jag undrar om han skriker nÀr andra klipper ocksÄ eller Àr det bara nÀr ni klipper?
Jag har ju fem hundar. Fyra sÀger inte ett pip. De fÄr ligga pÄ sidan pÄ ett bord eller pÄ golvet. Den femte dÀremot brukar pipa till precis nÀr jag klipper, men jag vet ju om det nu sÄ jag bryr mig inte. Hon fÄr pipa om hon vill [set2/aim2/aim2/y15.gif]

DÀremot tycker jag inte att du ska "skynda pÄ" bara för att han vrÄlar. LÄt honom vrÄla och ta lugnt och sansat en klo i taget, gÀrna i smÄ smÄ etapper. NÀr ni sedan Àr klara sÄ ger du honom nÄgot gott att tugga pÄ.

Hur gammal Àr han föresten?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 14:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 46
Tack för alla goda rÄd! Verkligen!!

Men well, Kim gapar sig hes oavsett vem som hÄller i kloklipparen.
I vanliga fall Àr han otroligt medgörlig och lÀttlÀrd.
Han gillar verkligen att vara duktig.
Att muta med godis funkar dock inte dÄ han inte Àr
sÀrskilt intresserad av godis - spelar ingen roll i vilken sort eller form.
Kim fÄr man berömma med röst och rörelse istÀllet.
Enda gÄngen han Àter godis (torkad lever) Àr nÀr vi leker kurragömma,
för dÄ Àr godiset sjÀlva viltet/bytet.

Och vi har verkligen tasstrÀnat. Det gÄr alldeles utmÀrkt att
"hÄlla honom i handen", pilla lite pÄ klorna nÀr vi ser pÄ teve, och Àven
klippa bort hÄr mellan trampdynorna. Men, nÀr klorna ska kortas - om det sÄ Àr en
mikromillimeter - ja, dÄ förvandlas han till rena rama
Operadivan med en lungkapacitet och resonans man inte trodde var möjlig.

Kim Àr snart fyra, och har vÀl egentligen alltid stretat emot
nÀr det skall klippas klor. Men det har blivit vÀrre,
sÄ nu försöker vi bara göra pinan sÄ kort som möjlig.
Förra Äret var Kim vÀldigt sjuk, och var bÄde inlagd och sedan stammis
en lÀngre tid pÄ Bagarmossen. DÄ stacks det ju i honom en hel del...
möjligt att det bidragit till
hans aversion mot allt vad klipp och stick heter.

/Karina

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 15:38 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Muta med godis gör jag aldrig, utan han fÄr sjÀlv se till att ha ansvar för att fÄ en belöning. Han mÄste dÀrför uppfylla nÄgot för att fÄ förstÀrkning.

Du kanske har nÄgot annat som du kan belöna med? Det mÄste ju finnas nÄgot som han gillar extra mycket, en leksak att leka med/jaga, kampa, eller att belöningen i sig Àr att komma ifrÄn situationen? LÄt honom gÄ ivÀg efter att han har uppfyllt ett delmÄl? Visst kommer sÀkert kloklippningen ta vÀldigt mycket lÀngre tid, sÀrskilt i början dÄ du kanske har som krav att han ska tÄla att du bara har klotÄngen framme.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 16:29 
AnvÀndarvisningsbild

MUTA var fel ordval av mig, menade absolut BELÖNING.
Han har en kyckling som piper som han Àlskar,
den ska jag prova med!
Kanske den han hÀrmar - den lÄter förskrÀckligt.
[set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 11, 2009 18:08 
AnvÀndarvisningsbild

Nu fÄr vÄr vovve klorna kortade utan att ge ge ifrÄn sig ett ramaskri.
Följde Kims rÄd och bytte frÄn tÄng till apotekets fotfil.
Metoden Àr suverÀn, och vÄr Kim (hunden alltsÄ) sÀger inte ett knyst, till skillnad mot nÀr tÄngen Äkte fram dÄ han började vrÄla vid bara Äsynen av den.
Apoteksfilen filar bort massor pÄ nolltid. Men, som Kim pÄpekade, viktigt Àr att hÄlla emot klon sÄ att den inte viks Ät fel hÄll.
Tack för hjÀlpen! Hade provat med andra filar tidigare, men de var uppenbarligen för klena.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons maj 20, 2009 19:34 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Kul att det funkar [set2/aim2/aim2/y16.gif] extra kram till namnen.
ang fil, sÄ fins det nÄtt Ànnu suverÀnare verktyg nÀr man vill ge sig in i finliret
och det Àr glasfil, har en stor och en liten, drygt en hundring men dom blir aldrig slöa, men tappar man den i golvet sÄ gÄr dom av. dom Àr toppen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n maj 25, 2009 13:34 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 7
Mingus ligger lugnt och stilla pÄ rygg nÀr jag klipper hans klor (eftersom jag inte tycker mig se ordentligt/fÄ rÀtt vinkel annars). Och hojtar.

Aaa ... (nÀr jag nÀrmar mig med tÄngen) aaaAAA ... (nÀr jag lÀgger den om klon) IIIIIHH! (nÀr jag klipper). Inte varje gÄng, men ofta. Han fÄr uttrycka sina kÀnslor bÀst han vill bara han inte försöker smita ifrÄn mig, sÄ jag bryr mig inte sÄ mycket.

MEN en sak som jag tycker man ska fundera pÄ om hunden skriker: kan det vara sÄ att det kÀnns obehagligt nÀr tÄngen nyper om klon? Det kan ju bli en ond cirkel - hunden ogillar det, man Àr sjÀlv lite nervös för att klippa fel, och klipper "mer försiktigt", det vill sÀga att klon blir nypt en stund innan tÄngen klipper till. För min hund tror jag absolut att det bland annat Àr det det beror pÄ, eftersom han reagerar mindre nÀr jag har en helt nyköpt tÄng, och eftersom han reagerar mer pÄ framtassarna, dÀr hans klor Àr hÄrdare/mindre porösa Àn pÄ baktassarna. Det kan ju ocksÄ vara sÄ att det Àr mer obehagligt för honom att nÄgon hÄller fast hans framtassar. Han Àr noga med sin framtassintegritet i andra sammanhang.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: