Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Regel att ta med hund i affÀr
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons jun 24, 2009 16:09 

InlÀgg: 3
Hej!
Jag hörde av en bekant att det finns EU regler som sÀger att man kan ta med hunden i vilken affÀr som helst som inte sÀljer mat. Jag har försökt att leta efter den regeln men inte hittat den. NÄgon hÀr som vet?

HĂ€lsningar
Annette

Profil Skicka e-post  

Re: Regel att ta med hund i affÀr
InlĂ€ggPostat: ons jun 24, 2009 19:05 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
Sverige har mÄnga undantag nÀr det gÀller regler och denna Àr antagligen en av dem...
Men iof fÄr man ta med hunden in pÄ NK i Stockholm sÄ det kanske Àr upp till var och en av företagarna Bild
NÄgon annan kanske vet... ? Bild

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jun 24, 2009 22:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 64
Jag vet att jag hört...men kan för mitt liv inte komma ihÄg av vem och nÀr.....att det enligt EU Àr tillÄtet ur rent hygieniska perspektiv att ta med hund in överallt - förutom i samma rum som man tillreder mat
DÀremot Àr det alltid innehavaren/Àgaren som bestÀmmer utöver detta.
I Stockholm finns det ett antal affÀrer (bla NK och Kista galleria) som har hundtillÄtet.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jun 25, 2009 13:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Det stÀmmer och det innebÀr egentligen att man ocksÄ fÄr ta med sig sin hund pÄ restaurang (förutsatt att maten inte lagas i samma rum som man Àter) enligt EU-reglerna. Sedan har restaurangerna (de allra flesta) givetvis sina egna regler om att man ej fÄr ta med hunden in. PÄ de allra flesta stÀllen fÄr man ju ha med hunden pÄ uteserveringen och det Àr ju sÄ skönt pÄ sommaren ... bara att passa pÄ och en jÀtebra anledning till att Àta ute var dag :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jun 25, 2009 13:35 
AnvÀndarvisningsbild

Men frĂ„gan handlade vĂ€l egentligen om huruvida man fĂ„r ta med i butik eller inte. Oavsett om man fĂ„r enligt EU-reglerna sĂ„ Ă€r det affĂ€rernas egna regler man fĂ„r gĂ„ efter. PĂ„ Röda Korset som ligger hĂ€r i nĂ€rheten pĂ„ Östgötagatan pĂ„ Södermalm fĂ„r man inte ta med hunden in och det sĂ€ger ju verkligen emot sig sjĂ€lvt ... Har dom verkligen tvĂ€ttat alla gamla klĂ€der rena frĂ„n hundhĂ„r? [set2/aim2/aim2/y15.gif] Är vĂ€l sĂ„ att det tidigare funnits nĂ„gon medarbetare som varit allergisk och sĂ„ har det hĂ€ngt kvar. Lite knĂ€ppt Ă€r det iaf :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jun 25, 2009 14:32 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag förstÄr faktiskt butikerna att de inte vill ha in hundar oavsett om det Àr lagligt eller inte. TÀnk vad med hÄr det kommer att fastna pÄ klÀderna nÀr en fÀllande hund gÄr förbi, och tÀnk alla hanhundar som inte kan lÄta bli att markera överallt [set2/set3/set3/07.gif] . Jag skulle inte köpa nÄgra klÀder som Àr nerhÄrade/nerkissade av andra hundar.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jun 25, 2009 15:32 
AnvÀndarvisningsbild

HÀr pÄ Södermalm sÄ Àr det mer regel Àn undantag att det Àr mer Àn vÀlkommet att ta med hunden in överallt (förutom pÄ Röda Korset och Apoteket och sÀkert en bunt med stÀllen till .. ). Men det beror ju sÀkert en del pÄ storlek, typ av hund etc hur vÀlkommet det egentligen Àr. Jag frÄgar alltid om det Àr ok nÀr jag gÄr in pÄ de stÀllen jag inte varit pÄ förut.

I min egen butik (inte klÀdbutik utan resebyrÄ) sÄ Àr alla hundar vÀlkomna, dom fÄr gÀrna vara ganska "stÀdade", dock Àr det viktigaste att det blir affÀr! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: