Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

"Olydiga" mattar och hussar
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor jun 11, 2009 23:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Vilken dag.

Jag blir sÄ less och trött pÄ mattar & hussar som inte har koll pÄ sina hundar.
Hade jag en lugn labbe hade det inte varit nÄgra problem men nu har jag en dvÀrgpudeltik pÄ 9 mÄn som jag kÀnner blir mer och mer rÀdd för andra större hundar som hon ej kÀnner pga diverse tillbud som sker i prinsip dagligen med lösa stora hundar som springer fram.

Vi bor pÄ Söder i Stockholm och det finns inte mÄnga stÀllen att ha sina hundar lösa pÄ hÀr (egentligen fÄr man ej ha sina hundar lösa alls i Sthlm lÀngre men det Àr en annan sak).

PÄ lunchen idag promenerade vi genom Vitabergsparken dvs en av de största parkerna hÀr, koppel pÄ min dvÀrgtik 9 mÄn (vi har det inte alltid men idag i och med att det var en del folk i parken), det kommer en kvinna med en lös lagotto, jag stannar till (som hon ser att jag gör) för att hon ska ha en chans att ta in sin hund alternativt visa att hon har koll pÄ den och inte slÀpper fram utan ett ok frÄn mig (vilket jag ser som en sjÀlvklarhet). Hon kopplar inte utan hunden lÀgger sig ner sÄ jag tÀnkte att hon har koll pÄ den, vi promenerar förbi med ca 10m tillgodo och hennes hund flyger fram till min som med svansen mellan benen blir rÀdd, springer runt mig och försöker komma undan medans jag stÄr med kopplet och hÄller i henne (fysjutton för att vara hund i detta ögonblick, rÀdd och fasthÄllen). Matten ropar lite förstrött pÄ sin hund och gÄr ivÀg utan att sÀga nÄgot till mig. Vad gör jag nÀr detta hÀnder? Jag agerar ibland sÄ att jag lyfter upp Millie (vill egentligen ej detta iom att detta visar Millie att ngt Àr farligt pÄ marken och med den andra hunden) eftersom hon ÀndÄ sitter fast i koppel och varken kommer fram eller tillbaka, risken Àr att den lösa trasslar in sig i kopplet, jag vill inte heller slÀppa iom att jag ej vet vad det Àr för hund, ibland hÀnder detta nÀr det Àr vÀg i nÀrheten etc etc.

PÄ kvÀllspromenaden för tre timmar sedan hade vi stÀmt möte i en park med en goldenvalp med matte för lite lek och bus. Vi kommer tidigare för att trÀna lydnad samt kasta lite boll för att Millie ska bli av med lite spring i benen tills dom andra kommer. Vips sÄ stÄr det helt plötsligt en kille 20 meter ifrÄn mig med en Kelpietik. Han mÄste sett oss pÄ lÄngt hÄll men inte jag honom eftersom jag var sÄ inne i det vi höll pÄ med. Han sÀger att hans hund kan bli lite pushig i och med att min har en boll. Ingenting om att dom Àr lösa bÄda tvÄ och att vi kanske ska koppla etc. Jag antar pga detta att hans hund Àr snÀll och helt OK. LÀgger bollen i fickan och Millie och hans tik nosar pÄ varandra varefter hans tik anfaller Millie som skriker och blir biten i nacken. Tiken slÀppte ganska snabbt. Allt hÀnde ganska fort, kanske borde jag ha frÄgat, Àr din hund snÀll men ibland bara vill, hoppas, och tror man att dom skall vara det iom inget koppel. Millie klarade sig utan synliga skrÄmor men vad som sÀtter sig i minnet Àr mindre kul att tÀnka pÄ.

Goldenvalpen kom ganska snart efter detta plus en annan 6 mÄnaders pudel/pappillion/ngt mer sÄ det blev mycket bus och kul sÄ jag hoppas det det satte sig istÀllet för incidenten med kelpien.

HjÀlp. Vad Àr det för folk som har hund. GÄr inte folk pÄ kurser med sina hundar. LÀr dom inte in inkallning (vi har inte perfekt med störning men det kommer), stanna, ligg, stanna kvar, etc Àr det bara HOPP & LEK som gÀller? Kan dom inte ens öppna munnen och sÀga att min hund Àr inte snÀll om sÄ nu Àr fallet.

JÀttefint om jag nÄgon vill tipsa mig som ocksÄ kanske haft en lite orolig hund (hon Àr endast rÀdd i samband med lösa hundar alternativt hundar som flyger fram tex mattar med flexi 5 meter, hoppla jag skiter i stopknappen. Med hundar som hon kÀnner Àr det en helt annan femma, a bit of multi personality). Jag vet att jag inte skall visa Millie att jag blir orolig nÀr det kommer en större lös hund etc men hur ska jag gÄ till vÀga för att slippa situationer som den första.

NÀr sÄdant hÀr sker sÀger hon heller inte ifrÄn utan det Àr mer svansen mellan benen, nu flyr, jag hej dÄ. Kan det kanske komma med tiden nÀr hon blir Àldre att hon blir högre i rang och sÀtter andra pÄ plats?

Profil Skicka e-post  

Re: "Olydiga" mattar och hussar
InlĂ€ggPostat: fre jun 12, 2009 0:45 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Det Àr jÀttetrÄkigt nÀr folk lÄter sina hundar skrÀmma din lilla.

Hade jag varit du skulle jag helt klart ha lyft upp hunden och inte lÄtit henne vara kvar pÄ marken. Det Àr lÀtt hÀnt att en stor hund gör en liten illa och om hon ÀndÄ blir sÄ skrÀmd kankse hon kÀnner mer trygghet i att fÄ komma upp i famnen.

Jag skulle blivit vansinnig om folk inte har vett pÄ att hÄlla koll pÄ sina hundar. StÄ pÄ dig och se till att ingen slÀpper sin hund till dig. Ropa pÄ hÄll att de fÄr koppla sina hundar istÀllet för att lita pÄ att de har koll, för det Àr ju bara din hund som blir drabbad om nÄgot hÀnder.

Blir sÄ arg nÀr jag lÀser om hur folk beter sig [smilisar/angry12.gif]

Jag lÄter inga frÀmmande hundar komma fram till mina utan min tillÄtelse. Jag har sparkat till hundar för att skydda mina egna om det har behövts.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jun 12, 2009 18:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
1) Var tydlig med vad du vill- sÀg "koppla hunden för min har löss" pÄ ett artigt men bestÀmt sÀtt nÀr du ser nÄgon med lös hund (fast ibland sÀger jag bara "kopplar du hunden?" men det kan vara ett plus att nÀmna löss)

2) Är det en knĂ€pp mĂ€nniska eller en hund som sticker innan de hinner koppla sĂ„ Ă€r det "bara" att fĂ„ tag pĂ„ hunden som kommer emot er innan den nĂ„r din hund.

Ta ett steg framÄt och vrÄla Ät den. AvgrundsvrÄl.
Vifta bort den med armarna. Igen- var TYDLIG mot hunden att du menar allvar.

3) Grabba tag i halsbandet pÄ den om den har nÄgot, annars duger halspÀlsen bra [set2/aim2/aim2/y15.gif] . LÀmna tillbaka hunden till Àgaren.

4) I det hÀr lÀget brukar jag Àven frÀsa (inte sÄ vÀluppfostrat), "se till att koppla hunden för h*e" men det Àr oftast bÀttre att lÄta bli. Fast svÄrt.

SÄ hÀr gör jag med okÀnda hanhundar, tikar som kommer fram till mina hanar brukar inte vara nÄgot problem- de fÄr skylla sig sjÀlva nÀr snukshummergubbarna sÀtter igÄng.

Och detta fast det Àr en lugn labbe jag har. Jag tycker nÀmligen att det Àr mitt jobb att ta hand om sÄnt hÀr.
Jag Àr annars inte den som hÀnger mig Ät ledarskapstÀnkande- men i det hÀr fallet sÄ ser jag mig helt enkelt som flockbeskyddare och det Àr banne mig mitt jobb att skydda mina vovvar frÄn otrevliga frÀmmande hundar. Ibland har jag varit nÀra att fÄ ett bett, men som jag ser det- hellre jag Àn dem.

DÀremot fÄr de gÀrna hÀlsa pÄ andra hundar som jag hunnit "bedöma" eller pratat med Àgarna och sÄ dÀr, sÄ jag Àr absolut inte sÄn sÄ att de aldrig fÄr hÀlsa.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jun 14, 2009 0:42 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Tack för svaren.

Haha, det med loppor har jag fÄtt föreslagit av min kÀra mor som brukar hota med att sin Sheltietik har löss i svÄra olösliga situationer. :)

Ett typexempel som hÀnde igÄr, möte med schÀferblandning pÄ trottoar, killle som pratar i mobil och flexikoppel ungefÀr 2 meter ute. Hunden superivrig och ser ut att gÄ pÄ tÄrna men killen tar inte in den utan gÄr istÀllet sÄ lÄngt ifrÄn oss som möjligt mot husvÀggen, dock Àr trottoaren inte mer Àn flexikopplet sÄ det slutar med att han och hans hund har ungefÀr hela trottoaren och vi en liten liten del. Han skulle givetvis tagit in hunden pÄ kort koppel och hÄllt sig pÄ "sin sida". Om han nu inte 100% litade pÄ att hans hund inte skulle skÀlla och fara fram mot en annan hund. Vilket givetvis vart fallet varpÄ jag plockar upp min piska och rappar till karln. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jun 14, 2009 9:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 92
Jeanette skrev:
varpÄ jag plockar upp min piska och rappar till karln. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

*asg* den va bra [smilisar/celebrate4.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jul 07, 2009 9:46 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 55
TyvÀrr hÀnder det ju rÀtt ofta att folk slÀpper sina hundar vind för vÄg.

Gizmo tycker tex inte det Àr roligt lÀngre att gÄ till Rösjön, eftersom det kommit fram otrevliga hundar ett flertal gÄnger. Han Àr pÄ sin vakt pÄ ett helt annat sÀtt Àn han var förut.

En gÄng var vi ute och gick i Jönköping i lugn och ro nÀr jag hör nÄgon ropa pÄ en hund, vÀnder mig om och ser en amstaff/vad det nu var i full fart pÄvÀg mot oss bakifrÄn. Hussen fortsÀtter ropa, men den hunden hade farten inne och det var tydligt att han inte tÀnkte hÀlsa försiktigt om man sÀger sÄ. NÀr hunden Àr en meter ifrÄn lyfter jag upp Gizmo skitsnabbt. DÄ tvÀrstannade den..
Det var otÀckt hur den hade fullt fokus pÄ Gizmo och var helt stirrig.. han ursÀktade sig med att hunden var snÀll men man chansar liksom inte i det lÀget.

Kan sÀga att han slÀppte hunden igen nÀr vi gÄtt 10 meter.. denna gÄngen fick han tag i den innan den hann fram som tur var..

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 4 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: