Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 15 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Min pudel är allvarligt hundbiten, vad gäller juridiskt?
Författare Meddelande
InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 9:19 

Min toypudel smet i lördags o sprang in i grannens trädgård. Där bor 2 Riesenschnauzrar modell större. Hanhunden attackerade blixtsnabbt min pudel med ett flertal bett och det var rena turen att han överlevde. Kostnaden på djursjukhuset är nu uppe i 12-13 000 kronor...totalt. Min pudel är nu piggare o verkar att klara sig bra, förutom att han är stel i ena bakbentet, hoppas att detta läker liksom alla sår så småningom.

Jag vet att strikt hundansvar gäller men hur går man tillväga...? Kostnaden har direktreglerats via vårt försäkringsbolag, Sveland men egentligen borde väl hundägaren betala detta via sin hemförsäkring? På blå stjärnan sa de att oavsett vem som slarvat så är det den vars hund biter som ska stå kostnaden men på Sveland (mitt försäkringsbolag) sa de att det är jag som ska stå kostnaden p g a att vi slarvat o låtit vår hund smita...

Är det någon som vet hur jag ska göra?

Tacksam för råd!

Det känns också väldigt jobbigt att ha en sån aggressiv hund i området, han bet även min pudel förra året när denne gick fram när hon var på promenad i koppel med hunden fast då blev det bara ett litet sår på svansen som läkte av sig själv. Risken är att detta händer igen för ibland kommer ju faktiskt hundar lösa...hon har endast ett fårstängsel runt tomten som håller hennes hundar inne men inte mindre hundar ute...

Profil Skicka e-post  

Re: Min pudel är allvarligt hundbiten, vad gäller juridiskt?
InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 11:57 
Användarvisningsbild

Jag skulle kontakta polisen om jag var du. Sen skulle jag prata med ägaren till risenschnauzern och fråga om hon inte kan sätta hönsnät längst ner på stängslet för att hindra små hundar att komma in. Vill hon inte kanske ni kan hjälpas åt?

Vad jag har hört så är det ägaren till hunden som biter först som ska stå för kostnaderna.

Om den här hunden har bitit innan så borde den få koppeltvång och ev munkorgstvång när den är ute. Finns det polisanmälningar innan på att hunden bits?

Ring polisen så att du får rätt svar!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 11:57 
Användarvisningsbild

Glömde skriva att jag hoppas att din hund repar sig snabbt och inte får några fysiska eller psykiska men efteråt!

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 12:04 
Användarvisningsbild

Stackars er och stackars lilla vovve.
Vet precis hur du känner det just nu. Fick själv min ena dvärg väldigt svårt biten för två somrar sen. Han blev attackerad på promenaden av en lös Japansk Akita.
Vi var då i kontakt med vårt försäkringsbolag If för att reda ut vår situation då ägaren smet.

Den attackerande hundens ägare skulle stå för vår självrisk, alla omkostnader runt min hunds vård som inte försäkringen ersatte. Resten betalades av vårt försäkringsbolag.

Vår nota skulle ha slutat på 39 700 kr utan försäkring, men vi skulle bara betala självrisken på 2 500 kr om det inte hade varit för att vi hade någon form av "pott" som vi kunde utnyttja på 1 700 kr. Så hela kalaset kostade då 700 kr.

Jag har också hört att strikt ägaransvar gäller, men vad som gäller när det var din hund som smet in vet jag tyvärr inte.

Jag skulle absolut ringa polisen för att åtminstonde prata med dom om vad lagen säger. Eventuellt göra en anmälan.

Hoppas a det ordnar sig och att vovven blir helt bra.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 13:51 
Användarvisningsbild

Usch va hemskt det är när sådana här saker händer. Hoppas verkligen att din lilla älskling snart är uppe och skuttar igen. [smilisar/infomilies41.gif]

Ang. försäkringar så verkar det vara olika från bolag till bolag men jag vet att jag läst någonstans att det är den hunden som förorsakar olyckan som skall stå för kostnaderna, även om det är på ens egna inhägnad. Har dock ej lyckats hitta det dokument som jag läste det i. Men tror att det var agria iaf.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 15:03 

Tack alla för ert stöd! Det har verkligen varit jättejobbigt framförallt med min lille vovve som varit så nära att dö. Nu är han som tur piggare o det varkar som han blir helt bra, vänster bakben är dock väldigt stelt o ömt...

Idag har jag pratat med försäkringsbolag o även polisen i syfte att rådfråga vad som gäller...
Polisen var klar o tydlig med att det är strikt hundägaransvar som gäller o det är den ägare vars hund orsakar skada som ska betala...Så jag ska alltså gå till hundägaren med kvitton o kräva ersättning, Gulp! Det här är så jobbigt tycker jag, jag känner på mig att hon kommer att bli rasande....Men jag vågar heller inte ta det på min hundförs eftersom maxbeloppet är endast 20000 kr per år o tänk om det händer nåt mer eller om han behöver mer vård...

Sånt här borde försäkringsbolagen sköta tycker jag...Jag vill verkligen inte bråka med någon...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 15:59 
Användarvisningsbild

Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att gå och konfrontera ägaren till den andra hunden. Du kanske kan se till att ha med dig någon som kan hjälpa dig att stå upp för din sak om du tycker att det är jobbigt själv. I värsta fall kanske du kan få hjälp av polisen om det inte löser sig av sig själv? Se till att ta upp det här med staketet med om de kan tänka sig att sätta upp hönsnät längst ner så att inte någon annans lilla hund springer in där och blir biten.

Hoppas att det löser sig för er! Glöm inte att skriva här inne och berätta hur det går! (och skriv gärna en presentation så vi vet vilka ni är! [set2/aim2/aim2/y15.gif] )

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 17:59 

Hej på er,

Puh! Nu har jag ringt o pratat med henne. Jag vågar ju inte gå dit för att hennes hundar är utanför och de är verkligen arga...så telefon är enda alternativet.

Hon blev mkt upprörd och gick i försvarsställning direkt o sa att hon kan stämma mig också för att jag inte har haft koll å min hund...som tur var så kände jag mig helt lugn o bara förklarade att jag var ledsen för att vi slarvat så att vår hund smitit in till hennes men att reglerna gäller att var och en ersätter de kostnader som var och ens hund orsakat...

Det blev en lång diskussion där hon bitvis var väldigt arg....Hennes hund har minsann aldrig bitit vare sig nån människa eller hund förut förutom en annan granne, men det berodde på att denne var karl o hade lutat sig över hennes hund...o: När jag sa att han har gjort utfall mot både mig o min äldste pojk sa hon att så gör brukshundar....oj oj oj!

I alla fall så lyckades jag lugna henne något och hon ska kolla upp sin hemförsäkring imorgon o se om den täcker...så jag hoppas att det är bra med detta nu....Det känns rätt så konstigt att hon är jättearg på oss men det är vi som har fått vår hund nästan ihjälbiten av hennes...borde väl vara vi som är arga...men livet är för kort för det o djur är djur.....men vi människor måste ta ansvar för våra djur.....

Det är för övrigt synd om den här hunden också eftersom den är så aggressiv så att den aldrig kan gå lös o bara går där på tomten o laddar frustration....

Kram på er alla! Känns skönt med lite stöd i den här jobbiga situationen!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 18:02 

Jag försöker hitta var man lägger in en presentation av sig själv....Vet nån?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n jun 01, 2009 20:39 
Användarvisningsbild

Det finns en rubrik som heter "medlemspresentation" där du kan lägga in din presentation! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Att det är en ursäkt att "brukshundar" gör utfall köper jag verkligen inte. Det hänger inte alls på vilken ras man har, men har man en understimulerad brukshund förstår jag mycket väl att den gör utfall. Den får ju inte utlopp för sina behov och hittar istället på sätt att få utlopp för överskottsenergin.

Stå på dig!

/Anna

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 15 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]