Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 15 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2
  Utskriftsvänlig version

Re: Min pudel är allvarligt hundbiten, vad gäller juridiskt?
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 02, 2009 1:22 
Användarvisningsbild

Men vilken idiot, ursäkta men man blir så arg på folk som inte tar sitt ansvar. Som sagt du borde vara den som var/är arg och upprörd. Hoppas verkligen att det löser sig och oavsett vad hon säger så är det hennes skyldighet att ha sina hundar under uppsikt. Vad hade hänt om ett litet barn tagit sig in då?
Lycka till med allt!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 05, 2009 3:58 
Användarvisningsbild

Först hoppas din hund klarar sig utan men [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Sen om, när vi bodde i hus, om det kommit in en främmande hund i vår trädgård när alla var ute och jag inte hade talat om att det var okej är jag rädd för att mina hade bitit den hunden.

Mina hundar går bra i hop med de flesta hundar, men om inte jag eller husse är med och talar om att det är okej så vaktar dom och de är en flock.

Sen är det väl inte deras sak att se till att andra hundar inte tar sig in på deras tomt, det är ju andras hundägares ansvar, de har sett till att deras hundar inte tar sig ut.

Jag har haft den diskusionen med min tokiga granne när vi hade hus nämligen, vi hade staket som våra hundar inte tog sig ut genom, men som hennes djur struntade högaktningsfullt i. Vi hade hennes hundar, katter och höns inne på vår tomt de ända som inte var där var hennes hästar men det var nog bara en tidsfråga [set2/aim2/aim2/y13.gif]
Och vi kom fram till att det vore ju synd om våra hundar skadade hennes djur men det var i så fall inte vårat fel för det hade varit orimligt att vi skulle ha genomsökt tomten var gång innan vi släppte ut våra hundar eller hur?

vi hade tur i oturen att bara Bus var ute när deras GD tog sig in och överföll Bus (hon blev inte skadad) men jag hade ju Tudde som var "vuxen" och en annan hane som var nästan ett år, och hur de hade reagerat på att deras mamma blev överfallen kan man ju räkna ut. Jag skulle nog inte kunnat ha Tudde med andra hundar hur som helst i dag.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 05, 2009 8:35 

Jag öfrstår hur du tänker o först tänkte jag att allt bara var vårt eget fel eftersom vår hund rymde in till hennes hundar. Nu är det faktiskt så att enligt både Blå stjärnan, hemförsäkringen samt polisen som jag har pratat med så gäller strikt hundägaransvar enligt lag och oavsett vems felet är så står var och en för de skador som de egna hundarna orsakar....detta täcks av ansvarsdelen på hemförsäkringen. Kolla så att du har ansvarsförsäkring inkluderat i din hemförsäkring....

Vid civilrättslig tvist kan utfallet bli en jämkning om jag anses vara vållande till händelsen...men detta ska tydligen vara ovanligt...

Vi bor på landet o lösa djur är ju faktiskt nånting som inträffar ibland...jag kan förstå att det kan bli bråk...men som den här hunden gjorde, en blixtsnabb attack för att döda tycker inte jag är helt okej...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 05, 2009 10:51 
Användarvisningsbild

Är det verkligen värt besväret att bråka med grannen? Ni ska ju även i fortsättningen bo så nära varandra, Du har ju brustit i uppsynen över din hund
och så riskerar grannen att åka på skadestånd för att du inte stängsla in din trädgård så att dina hundar inte kan komma ut, skulle din hund anfalla om det kom inspringandes en liten hund i eran trädgård?
Jag blev en gång utsatt för något liknande av en hundägare, jag med min stora schäferhanne som hade ont i ryggen blev ikappsprungna av en tjej med en jrt
jag kortade kopplet på min och bytte riktning, makerade tydligt att jag inte ville ha kontakt, vad gör hon, jo släpper ut hela flexikopplet, typ 12 meter
varpå hunden kommer rusandes rakt på min som slår bort honom med huvudet varpå hörntanden gör ett litet hål i ansiktet på jrtn. Ska jag då betala??
Vad skulle jag mer göra?? Dom var uppe hos mig och ville ha en massa pengar för påstådd vetbehandling av den lilla skråman, kvitto hade dom inte heller.
Jag bad dom flyga å fara till varmare ställen.
ps tycke ju oxå synd om din lille och hoppas han krya på sig
men Du vet att risen är skarpa hundar och det är inte schyst att skylla på dom. tycker jag
nu ducka jag och skicka

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 05, 2009 12:46 
Användarvisningsbild

Jag vet att det råder strikt hundägaransvar.

Men vad jag reagerar emot är att du klagar över deras stängsel som håller inne deras hundar men inte ute småhundar.
Igen det är inte deras ansvar, det är småhundsägarnas ansvar att se till att era hundar inte tar sig in eller hur?

Och igen mina skulle vara precis lika aggresiva om någon kommer in på deras revir utan min eller husses tillåtelse det är naturligt.
Mina verkar även aggresiva ibland i koppel om det kommer någon främmande hund rusande mot oss.
Betyder det att mina hundar är farliga? att jag borde ha munkorg på mina hundar?
Nej jag har en flock liten men ändock en flock och om folk tänkte lite innan de släpper fram sina hundar till "flockar" skulle mycket irritation undvikas.

Duckar jag med [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 15 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]