Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Katt och hund
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre jan 08, 2010 11:59 

InlÀgg: 73
Jag tÀnkte kasta kanske en dum frÄga som jag har funderat pÄ som gÀller vÄr katt och vÄr Tekla, mellanpudel, 11 mÄnader.

VÄr katt tycker om spÀnning och lek, Àr sjÀlvstÀndig och snÀll, men Àr inte sÄ kelig av sig. Djuren har nog vant sig med varandra pÄ sitt sÀtt. Katten frÀser inte eller visar klorna som den kunde göra alldeles i början. Katten Àr inte sÄ famnig sÄ jag kanske inte kan förvÀnta mig att de skall sova tillsammans.

Ibland verkar de leka med varandra sÄ att bÄda trivs, men problemet Àr dÄ nÄgon av oss försöker leka ensam med katten, dÄ kommer en lurvig blixtsnabb Tekla och lÀgger sig i. Efter det Àr leken förstörd för katten springer sin vÀg. Tekla verkar sÄ svartsjuk dÄ man ger katten lite uppmÀrksamhet, speciellt med lek.

Jag har fÄtt för mig att man skall lÄta djuren utveckla sitt eget förhÄllande och inte lÀgga sig i men: ska jag förbjuda Tekla att rusa pÄ? och visa henne att nu Àr det kattens tid? Vad tycker ni?
[smilisar/animals23.gif] [smilisar/animals11.gif] [smilisar/angry27.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Katt och hund
InlĂ€ggPostat: fre jan 08, 2010 17:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Nu har inte jag katt, men mina lilla pudelgrabb, Tulo, Àr vÀldigt svartsjuk nÀr den stora fÄr uppmÀrksamhet och han kommer och knör sig emellan. Jag brukar putta bort Tulo nÀr han kommer eftersom det inte Àr han som bestÀmmer vem som ska fÄ uppmÀrksamhet. Om det inte fungerar att putta bort Tekla kanske ni kan ha henne bakom kompostgaller eller i en bur undertiden ni leker med katten?

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jan 09, 2010 2:37 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 6
Jag ska börja med och sÀga att jag inte har nÄgon katt. Men hÀr gÄr det katter fritt pÄ gatan som man kan trÀffa pÄ promenaden och det gÄr alltid bra med min Lattis. En Àr han i princip bÀsta kompis med, men det beror nog pÄ att katten var kattunge och Latte valp nÀr de trÀffades frÄn första gÄngen.

Pudlarna Àr ju enligt min uppfattning, en sÄdan ras som ska ha uppmÀrksamheten. Ingen fÄr komma emellan. Det man dÄ helt enkelt fÄr göra, Àr att gÄ emellan och visa vem som bestÀmmer. Alternativt, om du trÀnar med klicker, be hunden att stanna kanske 10 meter framför katten. Du gÄr sedan fram till katten, ger den ett klapp, gÄr tillbaka till hunden och klickar med godis. DÄ berömmer du att det inte Àr nÄgot farligt att matte klappar ett annat djur. Hunden fÄr godisbiten och kanske en liten klapp den med. Sedan kan man börja utöka klappandet pÄ katten, kanske att du sÀtter dig ner en stund, lite lÀngre. Sedan kan man ju börja sÀtta hunden pÄ nÀrmare avstÄnd. Till slut kan du ha hunden pÄ t. ex. höger sida om dig och katten till vÀnster sida om dig. Belöna och klappa bÄda tvÄ. Jag vet inte om detta fungerar, men det gÀller ju att inte göra nÄgon stor grej av det hela... Tror detta kan fungera, om du ger det hela lite tid....

Lycka till och hör gÀrna av dig om hur det gÄr!

HĂ€lsningar,

//Carolina & Latte, Alltompudlar.se

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jan 09, 2010 11:48 

InlÀgg: 73
Tack för era svar!

Vi har i alla fall börjat nu med att dÄ nÄgon tar en lekstund med katten sÄ fÄr inte Tekla blanda sig i. Sedan fÄr Tekla beröm. Vi har riktigt talat om att nu skall det lekas med katten, för Teklas beteende har lite styrt oss sÄ att man inte ids leka med den dÄ hon Àr i nÀrheten. Och det Àr hon ju nÀstan hela tiden...

Men ibland vill katten sjÀlv retas/leka med Tekla och dÄ fÄr den ju skylla sig sjÀlv.

Vi har kompostgaller till min dotters rum dÀr katten ocksÄ har sina grejer och sover största delen av natten. SÄ dÀr fÄr den ha sin fristad frÄn Tekla och dÀr kan vi leka i fred med den.

Jag har sysslat lite med klickern och kunde testa den i dethÀr sammanhanget. Den har bara legat i skÄpet nu Ätminstone en mÄnad sÄ det skulle vara att ta fram den igen.

Tack!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jan 09, 2010 14:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 6
Åhh, vad roligt att höra! Lycka till! Javisst Ă€r klickern ett bra redskap:-)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: