Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Kastrera eller ej!?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis feb 16, 2010 22:56 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Hej!
Àmnet har sÀkert varit uppe innan...
Jag har en storpudel som blir tvÄ Är i april. Vi har just nu en löptik pÄ gatan och han gnÀller och skuttar högt nÀr vi gÄr förbi. Eller nÀr vi bara nÀrmar oss. I dag trÀffade vi en skendrÀktig tik som han juckade pÄ oavbrutet. Han slickar pÄ kissflÀckar och markerar ofta. Jag har dÀrför börjat fundera pÄ att testa chip kastrering. Min sambo dÀremot Àr av delad mening och tror att hunden kommer bli en apatiskt och personlighetsförÀndrad amöba. Jag blir kluven i frÄgan...
Är det nĂ„gon som har nĂ„gon Ă„sikt om detta? ska jag vĂ€nta lite till, tills han blir lite Ă€ldre och hormonerna har lagt sig, han Ă€r ju otroligt lugn inomhus och absolut kontaktbar utomhus (med vissa doftundantag) Eller Ă€r det NU man ska göra det innan han lĂ€r in massa dumma beteenden. Hur blir en storpudel? dom Ă€r ju redan spralliga, sĂ„ apatisk lĂ€r han vĂ€l inte bli? :) Vilka Ă€r för/nackdelarna med kemisk kastrering? TACK!

Profil Skicka e-post  

Re: Kastrera eller ej!?
InlĂ€ggPostat: ons feb 17, 2010 17:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Puzzel testade jag först med ett chip för att se hur han blev och det var bara positivt. Han har iof aldrig tjutit eller matvÀgrat och stressat pga löptiksdoft, men han var svÄr pÄ alla nya tikar som han trÀffade pÄ vare sig de löpte eller ej. Och jag var inte tillrÀckligt duktig/kunnig för att i tid styra upp detta. SÄ vid 4 Ärs Älder kastrerade jag honom. Jag har fortfarande en glad hund som Àlskar att busa med mig och att vi ska göra grejjer/arbeta ihop. NÄgon soffpotatis blev han inte, dÀremot sÄ lugnade det ner sig. Mindre doftandet, mindre antal markeringar vid promenaderna och det bÀsta att han kan focusera pÄ att arbeta/vara med mig trots nya tikar i sin omgivning.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 17, 2010 17:18 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag skulle absolut kastrera om jag var du. Om han inte ska gÄ i avel finns det ingen anledning att ha kvar honom som hane och jag tror inte att hans löptikbekymmer kommer att avta.

Jag har tvÄ hanar, 5,5 Är och 2 Är och bÄda Àr kastrerade. Indy kastrerades som 4 Äring (pga prostatabekymmer) och Tulo kastrerades som 10 mÄnadersvalp. Ingen av dem Àr apatiska och kommer aldrig att bli heller utan det Àr lika mycket ös som innan kastreringarna.

Tulo har aldrig fÄtt nÄgra hanhundsfasoner utan sittkissar och Àr inte intresserad varken av löptikar eller kissflÀckar. Han Àr vÀldigt lekfull.

Indy Àr precis lika vild och galen som han var innan kastreringen men har blivit mer avslappnad ute och behöver inte mÀta sig lika mycket med andra hundar. Han uppskattar mer att leka med andra hundar nu Àn han gjorde tidigare dÄ han var mer spÀnd och han tar ofta initiativ till att leka tillsammans med Tulo. I trÀningen mÀrker jag ingen skillnad alls utan han Àr precis som vanligt men "slipper" ha koll pÄ de andra runt omkring pÄ samma sÀtt. Han nosar fortfarande pÄ kissflÀckar ute men fastnar inte i dem och han kissar dessutom lika ofta som tidigare.

Jag tycker att kastrering Àr helt suverÀnt och kommer absolut att kastrera alla mina hanar framöver som inte ska gÄ i avel. Det Àr sÄ bekvÀmt och jag upplever att det Àr lugnande för hundarna med. Jag hade gjort en riktig kastrering pÄ en gÄng om jag var ni, men Àr ni osÀkra Àr ju kemisk kastrering ett bra alternativ.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 17, 2010 18:46 
AnvÀndarvisningsbild

Anna, tror du INTE hans löptikbekymmer kommer försvinna? eller vad menade du? :)
kommer han sitta ner och kissa? Jag har Àven hört att kastrerade hanar kan bli "mobbade" för att dom luktar annorlunda, har du mÀrkt nÄgot sÄdant beteende?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 2:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 199
Ja, jag Àr inne pÄ samma tankar som dig, fast det Àr ingen av vÄra som Àr sÄ hemska nÄ. Men Àr lite inne pÄ det som Anna sÀger, ska inte kulorna anvÀndas sÄ kan dom lika bra försvinna :P
Elvis (snart 3) Àr vi helt 100 att han ska kastreras, men vi va lite osÀkra först sÄ han fick p-spruta :) Med tanke pÄ att han fick den skulle vi fÄ en liten antydan pÄ hur han skulle bli som kastrerad och han vart underbar! Lite slöare, men inte alls lika nervös som han kan vara, och struntade helt i omgivningen om det gick hundar ute eller sÄ, och det bÀsta va nog att storhetsvansinnet försvann! :P
Hubert (1œ) ska ocksĂ„ fĂ„ testa sprutan innan, vill fĂ„ den dĂ€r lilla blicken om hur det kan bli innan det blir snippsnipp.

SÄ nog kan jag rekommendera p-sprutan, chippet har jag ingen erfarenhet av. Men dÄ ser du ju om han blir apatisk eller inte, vilket jag inte tror :)

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 9:25 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
aston skrev:
Anna, tror du INTE hans löptikbekymmer kommer försvinna? eller vad menade du? :)
kommer han sitta ner och kissa? Jag har Àven hört att kastrerade hanar kan bli "mobbade" för att dom luktar annorlunda, har du mÀrkt nÄgot sÄdant beteende?

Nu Àr inte jag Anna [set2/aim2/aim2/y15.gif] ; men hon svara nog snart.

De hanhundar jag har hört talas om som har blivit kastrerade pga hög stress, pip, tjut och matvÀgran har alla blivit bÀttre pÄ det omrÄdet.

Om Aston lyfter pÄ benet i dag kommer han sÀkerligen fortsÀtta att lyfta pÄ benet. DÀr har Puzzel inte Àndrats han vill kissa högt precis som vanligt.

Puzzel blir inte mobbad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 11:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 152
Efter jul satte vi in ett chip i Hugo. Vi ville som sagt testa sÄ han inte skulle bli en "trÄkig" hund av det. Det blev han inte kan jag sÀga. Han Àr fortfarande ett yrvÀder och tyvÀrr har han inte tappat aptiten pÄ löptikar. Han slutar Àta och blir galen ute. SÄ vi ska göra en riktig kastrering sen pÄ honom istÀllet.

Det vi dock mÀrkt skillnad pÄ Àr att han kan slappna av bÀttre, Àr lugnare inne och har blivit oerhört mysig.

NÀr vi satte in chipen sÄ sa de till oss att det inte Àr sÀkert att det fungerar sÄ jÀtte bra eftersom att man tillför hormoner och alla reagerar olika pÄ det. Antingen sÄ blir de av med "löptik problemen" eller sÄ kan det fortsÀtta. Enda sÀttet att verkligen bli av med det Àr att göra en riktig kastrering.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 12:40 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Emil blev kastrerad i somras nĂ€r han var 4œ Ă„r. Alldeles för sent för att lugna ner hans felaktiga beteenden mot andra hundar men för hans magkatarr har det definitivt hjĂ€lpt. Ångrar att jag inte gjorde slag i saken lĂ„ngt tidigare [set2/aim2/aim2/y12.gif] Han fick en p-spruta först men den hade inte nĂ„gon som helst verkan pĂ„ honom. Chippen var slut i hela landet just dĂ„ (nĂ„t tillverkningskrĂ„ngel) sĂ„ jag vet inte om det hade fungerat bĂ€ttre.

Han Àr ungefÀr som tidigare, stora skillnaden Àr att han kissar nÄgra fÄ gÄnger ute och bortemot en minut Ät gÄngen istÀllet för att skvÀtta tusen gÄnger... Vet inte om han skulle bli mobbad av andra hundar eftersom jag inte lÄter honom hÀlsa pÄ dem ÀndÄ, han uppför sig vÀldigt illa [set2/aim2/aim2/y14.gif] sÄ det gÄr inte alls.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 15:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Jag har tre hannar som Àr nÀstan jÀmnÄriga. Den yngsta kastrerade jag i oktober för att han var sÄ stressad, ylade, skÀllde, slog dövörat till, smet osv. Allrahelst med tikar i nÀrheten. Vi kom ingenstans i vÄr lydnad för han "orkade" inte ta till sig nÄgon form av disciplin. Han var ALLTID pÄ gÄng.
Efter kastreringen har jag mer och mer fÄtt en "lugnare" hund. Inte slö utan mer lagom. Jag fÄr kontakt med honom och han har koll pÄ var jag Àr nÄgonstans. Tikgalningen Àr borta och istÀllet fick jag en myshund som fortfarande Àr busig, spexig och pudlig.
DÀremot har han gÄtt upp i vikt, trots lightfoder. SÄ motionen har vi ökat pÄ.
Inga problem med dom andra hannarna eller andra hannar utifrÄn. Han bara Àr och finns.
Vi gjorde ingen kemisk kastrering utan opererade bort kulorna pĂ„ en gĂ„ng. Jag hade redan bestĂ€mt mig för kastrering efter bl.a samrĂ„d med min veterinĂ€r. Ångrar ingenting.
Olater och dumheter/aggression mot andra hundar fÄr man inte bort med kastrering, men man kan börja jobba pÄ dom istÀllet. Hunden Àr mer kontaktbar.
Min Casper hade absolut inga problem med andra hundar, bara tikgalen och stressad.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor feb 18, 2010 16:50 
AnvÀndarvisningsbild

tack för alla tips! jag Àr tyvÀrr fortfarande kluven. Grejen Àr att vi ska göra MH i april och jag fundera pÄ att vÀnta med att göra chipkastreringen till dess för att fÄ veta Astons "riktiga" egenskaper. eller borde det inte spela nÄgon roll?
Aston har inga stora tikproblem, vi trĂ€ffar inte tikar sĂ„ ofta, men NÄR vi gör det sĂ„ ska han liskom pĂ„ med tassen pĂ„ rumpan eller försöka jucka, (visar liknande beteende pĂ„ hanhundar/smĂ„ hundar) jag vill gĂ€rna kunna umgĂ„s med andra hundar och dess Ă€gare men har tyvĂ€rr inte "skills" nog att fĂ„ honom att sluta hĂ„lla pĂ„. Gör jag det med hjĂ€lp av kopplet sĂ„ skĂ€ller han i stĂ€llet (han skĂ€ller vĂ€ldigt sĂ€llan)

Ujuj, dessa beslut, i morgon Àr det i sÄ fall dax... fÄr se om jag avbokar.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: