Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Kastrera eller ej!?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör feb 20, 2010 18:53 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
FörlÄt att jag inte har svarat men det har varit nÄgot problem pÄ pudelforum sÄ jag har inte kunnat komma in och lÀsa.

Indy var visserligen inte jÀtteintresserad av löptikar ens innan kastreringen men "fastnade" i löptikskiss och gick gÀrna och nosade dem i Àndan. Han kunde ocksÄ vara lite distrÀ om vi trÀnade ihop med löpande tikar men inte sÄ att han var helt borta. Efter kastreringen Àr han knappt alls intresserad av löptikar eller löptikskiss. Han fastnar ytterst sÀllan i nÄgon kissflÀck och om han gör det kan jag bara sÀga till honom att gÄ dÀrifrÄn sÄ lyssnar han. Att ha löptikar hemma Àr inga problem men han tycker att de luktar lite godare Àn andra hundar.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att MHt kommer att se ut pÄ ett annat sÀtt om du kastrerar honom, det Àr ju fortfarande Aston!

Ingen av mina hundar blir mobbade av andra utan det fungerar vÀldigt bra tycker jag. Jag tror inte att Aston kommer att sittkissa om han inte gjort det tidigare. Tulo började aldrig lyfta pÄ benet eftersom jag kastrerade honom innan könsmognaden men Indy lyfter pÄ benet precis som vanligt.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön feb 21, 2010 18:54 

InlÀgg: 2
Haha sÄ lustigt nÀr man loggar in hÀr för första gÄngen pÄ jÀttelÀnge sÄ finns det en vit storpudel som heter Aston hÀr! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Min Àr kastrerad sen 7 mÄnaders Älder och han började lyfta pÄ benet efter det. Han Àr nÄgot intresserad av löptikar men inte sÄ jag inte har kontroll.

Min nya storpudel kommer jag se hur han blir innan jag tar ett sÄnt beslut. Men jag tycker, ska man inte avla sÄ finns det vÀl inte sÄ stor anledning att ha kvar bollarna. [set2/aim2/aim2/y15.gif] Det blir lugnare för alla parter.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 23, 2010 12:47 

InlÀgg: 73
Att kastrerade hanhundar skulle mobbas av andra hanhundar kÀnns vÀldigt uppförstorat och Àr inget som jag har mÀrkt av pÄ min dito.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 23, 2010 21:45 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 33
Hej!

Jag har ocksÄ kastrerat min storpudel. Han var ungefÀr 2 Är om jag kommer ihÄg rÀtt. Var ocksÄ vÀldigt orolig innan, man hade ju hört massa konstiga historier om apatiska hundar. Men efter att jag frÄgat runt vÀldigt mÄnga Àgare till kastrerade hanhundar upptÀckte jag att ingen av dem tyckte att deras hund hade förÀndrats speciellt mycket förutom lugnat ner sig med tikar. SÄ jag kastrerade honom utan att prova chip eller spruta innan och det gick jÀtte bra! Det blev absolut ingen skillnad pÄ hans personlighet. Kastrerade honom eftersom att han aldrig ska gÄ i avel och han blev sÄ stressad nÀr han skulle leka med tikar, skulle alltid jucka pÄ alla tikar, blev nÀstan besatt av dem. Sen slickade han pÄ alla kissflÀckar mm. BÄde juckandet och kisslickandet har försvunnit men annars Àr han precis som innan sÄ det Àr skönt. Lika pigg, lika lekfull, Àlskar allt och alla, kissmarkerar fortfarande lika mycket men han blir inte lika "besatt" av lukter lÀngre. Kan ha honom med löptikar utan att han bryr sig. Det Àr helt enkelt mycket skönare nu Àn innan. Dessutom slipper man prostataproblem och prostatacancer. Nu kÀnner jag jÀtte mÄnga kastrerade hundar och alla Àr som vanligt, mÀrks ingen skillnad alls. Det som jag blev varnad över var att han skulle gÄ upp i vikt men inte ens det gjorde han.

/Anna

http://luddebullen.wordpress.com

InlĂ€ggPostat: ons mar 03, 2010 14:22 

InlÀgg: 21
*Erika* skrev:
Att kastrerade hanhundar skulle mobbas av andra hanhundar kÀnns vÀldigt uppförstorat och Àr inget som jag har mÀrkt av pÄ min dito.

Ja, tvÀrtemot upplever jag.. Inte en hanhund har visat ngn sur min till Rocky sedan han blev kastrerad, tvÀrom sÄ fjollar sig dom för honom.
NÄgra tikar har vÀl varit lite griniga men nu Àr ju Rocky vÀldigt fin och bra med alla hundar och det kan ju pÄverka iofs.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör mar 06, 2010 0:04 

InlÀgg: 6
Hej !
Jag har 3 storpudlar,och har kastrerad den ena nÀr han var 6 mÄnader.Det Àr nÄgot som jag inte Ängrar. Han Àr ingen soffpotatis det Àr fullt ös hela tiden [smilisar/animals11.gif] .Idag Àr han 2 Är,och en glad kille som inte gÄr med nosen i backen hela tiden utan Àr mer fokuserad pÄ sin matte.
Jag tycker att det inte Àr nÄgot att fundera över för dig.
Lycka till !! [smilisar/animals11.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 28, 2010 15:41 

InlÀgg: 16
LÄnar denna trÄd lite med en frÄga angÄende kastreringar. Min sötis Àr 6 mÄnader och vi funderar över kastrering. Inte för att han Ànnu utvecklat nÄgra jobbiga beteenden, utan mer för att det kÀnns som en naturlig del av vÄra handjur om de ej ska gÄ i avel. Dessutom finns ju som beskrivet mÄnga fördelar i beteende osv. VÄr har börjat lyfta benet och kissar betydigt oftare Àn förut pÄ promenad...Àr alltsÄ könsmogen? LÀste ngnstans att de dÄ ska ha vuxit fÀrdigt rent fysiskt?! Kan det verkligen stÀmma? [set2/aim2/aim2/y4.gif]

Nu till min frÄga: NÀr kan man rÀkna med att min mellanpudel vuxit fÀrdigt? han Àr nu bara ca 30 cm i mankhöjd. PÄverkar det hur stor han blir som vuxen om man vÀljer att kastrera tidigt? Han fÄr gÀrna bli sÄ stor som möjligt (funderade pÄ storpudel oxÄ) vill i alla fall inte pÄverka att han blir mindre Àn tÀnkt. Kanske Àr jag helt ute o cyklar vad gÀller tillvÀxt och kastreringar?

Anna, du som kastrerade tidigt, vad Àr din erfarenhet? Om jag inte minns fel sÄ Àr din mellan rÀtt stor trots tidig kastrering?
Ha det gott alla glada!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 30, 2010 8:57 
AnvÀndarvisningsbild

Hej!

Jag tror inte kastreringen pÄverkar hur hög han blir. DÀremot kan det ju pÄverka hur mycket muskler han utvecklar nÀr han blir Àldre eftersom vad jag har förstÄtt sÄ har hanhundar som inte kastrerats lÀttare att sÀtta pÄ sig mer muskler. Det Àr ju samma med hÀstar dvs. hingstar och vallackar. Men sjÀlva höjden har jag svÄrt för att tro att det skulle pÄverka, det Àr ju bara ett könshormon som försvinner. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

/Anna

InlĂ€ggPostat: ons mar 31, 2010 17:15 

InlÀgg: 16
Jaha, ok jag fattar hur du menar. Jag tycker vÄr Coffi Àr sÄ tunn, och har förstÄtt att de ofta lÀgger pÄ sig lite efter kastrering. Givetvis inte bara dÀrför jag vill kastrera, men positiv bieffekt! Han Àter emellanÄt riktigt dÄligt och i morse krÀktes han innan han fÄtt mat :( Vet inte om jag oroar mig i onödan, vet att pudlar kan krÄngla med maten, men kan inte lÄta bli..

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 31, 2010 17:22 
AnvÀndarvisningsbild

Ja tror att vissa hundar fÄr bÀttre aptit och lÀttare för att gÄ upp i vikt men pÄ Ludde mÀrktes ingen skillnad alls (kanske ocksÄ för att han Àr en unghund och rör sig sÄ mycket). DÀremot blev det stor skillnad pÄ hans "krÀsenhet" och hans krÀkande (krÀktes ofta galla pÄ morgonen t.ex.) efter att jag började ge honom mat 3 gÄnger om dagen istÀllet för 2! Efter det har han knappt spytt nÄn gÄng och hade lÀttare för att Àta upp eftersom att han inte hade sÄ ont i magen lÀngre. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 23 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony