Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Kastrera eller ej!?
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 20, 2010 18:53 
Användarvisningsbild

Förlåt att jag inte har svarat men det har varit något problem på pudelforum så jag har inte kunnat komma in och läsa.

Indy var visserligen inte jätteintresserad av löptikar ens innan kastreringen men "fastnade" i löptikskiss och gick gärna och nosade dem i ändan. Han kunde också vara lite disträ om vi tränade ihop med löpande tikar men inte så att han var helt borta. Efter kastreringen är han knappt alls intresserad av löptikar eller löptikskiss. Han fastnar ytterst sällan i någon kissfläck och om han gör det kan jag bara säga till honom att gå därifrån så lyssnar han. Att ha löptikar hemma är inga problem men han tycker att de luktar lite godare än andra hundar.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att MHt kommer att se ut på ett annat sätt om du kastrerar honom, det är ju fortfarande Aston!

Ingen av mina hundar blir mobbade av andra utan det fungerar väldigt bra tycker jag. Jag tror inte att Aston kommer att sittkissa om han inte gjort det tidigare. Tulo började aldrig lyfta på benet eftersom jag kastrerade honom innan könsmognaden men Indy lyfter på benet precis som vanligt.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön feb 21, 2010 18:54 

Haha så lustigt när man loggar in här för första gången på jättelänge så finns det en vit storpudel som heter Aston här! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Min är kastrerad sen 7 månaders ålder och han började lyfta på benet efter det. Han är något intresserad av löptikar men inte så jag inte har kontroll.

Min nya storpudel kommer jag se hur han blir innan jag tar ett sånt beslut. Men jag tycker, ska man inte avla så finns det väl inte så stor anledning att ha kvar bollarna. [set2/aim2/aim2/y15.gif] Det blir lugnare för alla parter.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis feb 23, 2010 12:47 

Att kastrerade hanhundar skulle mobbas av andra hanhundar känns väldigt uppförstorat och är inget som jag har märkt av på min dito.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis feb 23, 2010 21:45 
Användarvisningsbild

Hej!

Jag har också kastrerat min storpudel. Han var ungefär 2 år om jag kommer ihåg rätt. Var också väldigt orolig innan, man hade ju hört massa konstiga historier om apatiska hundar. Men efter att jag frågat runt väldigt många ägare till kastrerade hanhundar upptäckte jag att ingen av dem tyckte att deras hund hade förändrats speciellt mycket förutom lugnat ner sig med tikar. Så jag kastrerade honom utan att prova chip eller spruta innan och det gick jätte bra! Det blev absolut ingen skillnad på hans personlighet. Kastrerade honom eftersom att han aldrig ska gå i avel och han blev så stressad när han skulle leka med tikar, skulle alltid jucka på alla tikar, blev nästan besatt av dem. Sen slickade han på alla kissfläckar mm. Både juckandet och kisslickandet har försvunnit men annars är han precis som innan så det är skönt. Lika pigg, lika lekfull, älskar allt och alla, kissmarkerar fortfarande lika mycket men han blir inte lika "besatt" av lukter längre. Kan ha honom med löptikar utan att han bryr sig. Det är helt enkelt mycket skönare nu än innan. Dessutom slipper man prostataproblem och prostatacancer. Nu känner jag jätte många kastrerade hundar och alla är som vanligt, märks ingen skillnad alls. Det som jag blev varnad över var att han skulle gå upp i vikt men inte ens det gjorde han.

/Anna

http://luddebullen.wordpress.com

InläggPostat: ons mar 03, 2010 14:22 

*Erika* skrev:
Att kastrerade hanhundar skulle mobbas av andra hanhundar känns väldigt uppförstorat och är inget som jag har märkt av på min dito.

Ja, tvärtemot upplever jag.. Inte en hanhund har visat ngn sur min till Rocky sedan han blev kastrerad, tvärom så fjollar sig dom för honom.
Några tikar har väl varit lite griniga men nu är ju Rocky väldigt fin och bra med alla hundar och det kan ju påverka iofs.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör mar 06, 2010 0:04 

Hej !
Jag har 3 storpudlar,och har kastrerad den ena när han var 6 månader.Det är något som jag inte ångrar. Han är ingen soffpotatis det är fullt ös hela tiden [smilisar/animals11.gif] .Idag är han 2 år,och en glad kille som inte går med nosen i backen hela tiden utan är mer fokuserad på sin matte.
Jag tycker att det inte är något att fundera över för dig.
Lycka till !! [smilisar/animals11.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 28, 2010 15:41 

Lånar denna tråd lite med en fråga angående kastreringar. Min sötis är 6 månader och vi funderar över kastrering. Inte för att han ännu utvecklat några jobbiga beteenden, utan mer för att det känns som en naturlig del av våra handjur om de ej ska gå i avel. Dessutom finns ju som beskrivet många fördelar i beteende osv. Vår har börjat lyfta benet och kissar betydigt oftare än förut på promenad...är alltså könsmogen? Läste ngnstans att de då ska ha vuxit färdigt rent fysiskt?! Kan det verkligen stämma? [set2/aim2/aim2/y4.gif]

Nu till min fråga: När kan man räkna med att min mellanpudel vuxit färdigt? han är nu bara ca 30 cm i mankhöjd. Påverkar det hur stor han blir som vuxen om man väljer att kastrera tidigt? Han får gärna bli så stor som möjligt (funderade på storpudel oxå) vill i alla fall inte påverka att han blir mindre än tänkt. Kanske är jag helt ute o cyklar vad gäller tillväxt och kastreringar?

Anna, du som kastrerade tidigt, vad är din erfarenhet? Om jag inte minns fel så är din mellan rätt stor trots tidig kastrering?
Ha det gott alla glada!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis mar 30, 2010 8:57 
Användarvisningsbild

Hej!

Jag tror inte kastreringen påverkar hur hög han blir. Däremot kan det ju påverka hur mycket muskler han utvecklar när han blir äldre eftersom vad jag har förstått så har hanhundar som inte kastrerats lättare att sätta på sig mer muskler. Det är ju samma med hästar dvs. hingstar och vallackar. Men själva höjden har jag svårt för att tro att det skulle påverka, det är ju bara ett könshormon som försvinner. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

/Anna

InläggPostat: ons mar 31, 2010 17:15 

Jaha, ok jag fattar hur du menar. Jag tycker vår Coffi är så tunn, och har förstått att de ofta lägger på sig lite efter kastrering. Givetvis inte bara därför jag vill kastrera, men positiv bieffekt! Han äter emellanåt riktigt dåligt och i morse kräktes han innan han fått mat :( Vet inte om jag oroar mig i onödan, vet att pudlar kan krångla med maten, men kan inte låta bli..

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons mar 31, 2010 17:22 
Användarvisningsbild

Ja tror att vissa hundar får bättre aptit och lättare för att gå upp i vikt men på Ludde märktes ingen skillnad alls (kanske också för att han är en unghund och rör sig så mycket). Däremot blev det stor skillnad på hans "kräsenhet" och hans kräkande (kräktes ofta galla på morgonen t.ex.) efter att jag började ge honom mat 3 gånger om dagen istället för 2! Efter det har han knappt spytt nån gång och hade lättare för att äta upp eftersom att han inte hade så ont i magen längre. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]