Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 21 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

hunden drar inte i kopplet
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 14:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
MEN... han gÄr för lÄngt fram. (det Àr inget fotkommando utan vanlig promenad) Halva kroppen Àr framför mig. Jag vill helst att han ska gÄ med huvudet vid mina knÀn. Hittills har jag ryckt till lite i kopplet och visat honom vart han ska vara, han fattar direkt och kommer fint vid min sida, men sen tar det 2-3 steg sÄ Àr han framme igen, jag vill ju inte hÄlla emot kopplet, han ska sjÀlv lista ut vart han ska vara, inte kÀnna vart han har mig.

SÄ hÀr hÄller vi pÄ pÄ vÄra promenader, inge vidare, vi brÄkar om detta jÀmt. I bland rinner bÀgaren över och jag blir vÀldigt frustrerad. Nu har jag börjat fundera pÄ om jag ska vara tacksam för att han inte drar och sluta haka upp mig pÄ detaljer, men om jag lÄter honom gÄ dÀr framme kommer avstÄndet sakta öka och han kommer gÄ Ànnu lÀngre fram.

Han mÄste alltid frÄga om lov om han fÄr nosa och kissa, och nÀr han Àr lös Àr han mer kontaktsökande. PÄ promenaderna sÀger jag i bland varsÄgod sÄ fÄr han gÄ i hela kopplets lÀngd ett litet tag, sen kallar jag tillbaka honom.

Han VET vart han ska vara men han har en takt som gör att han gÄr dÀr framme. Hur gör jag för att han ska respektera min vilja? Jag vill ju inte att vi ska gÄ i fot under promenaden, med ögonen pÄ mig hela tiden. bara gÄ dÀr lite coolt vid min sida liksom :)

För ett halvÄrsen hade jag en vattenspruta som jag sprutade pÄ honom med om han gick för lÄngt fram, men det fungerade 3 steg sen var han framme igen.
Suck och hjÀlp, tips nÄgon? :)

Profil Skicka e-post  

Re: hunden drar inte i kopplet
InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 16:21 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 8
Åh vad jag kĂ€nner igen det dĂ€r! Vid sidan nĂ„gra steg och sedan fram igen.
Spike har en vÀldigt snabb gÄng och jag har alldeles för korta ben för att hÀnga med i hans takt. Jag har tjatat och gnatat och brÄkat med honom lÀnge över detta.
Vet inte om det funkar för alla, men vi började cykla varje dag. Spike travar som en hÀst vid cykeln och verkar njuta över framfarten.
Efter det sÄ har promenaderna blivit mycket lugnare och hans behov av att öka takten har dÀmpats massor.
SjÀlva "fotgÄendet" han vi trÀnat in pÄ stan, helst nÀr det Àr massa folk dÀr, pÄ marknader och sÄnt för dÄ Àr det viktigt att han hÄller sej nÀra intill Àven om jag inte har spÀnt koppel.

Hoppas ni fÄr till det pÄ de sÀtt som du vill, det Àr inge kul att bli frustrerad!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 16:54 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
SÄ hÀr sa en klok och hundig kvinna pÄ en helgkurs: Det spelar heller ingen roll om hunden gÄr framför eller bakom dig eller vart som, bara det Àr slakt koppel. Den stela kroppshÄllning och fotgÄendet hÀr hemma pÄ brukshundklubben och bara dÀr, inför och före tÀvling.

Vill ni verkligen ha den kadaverdisciplinen? Varför Àr ni inte nöjd med att den gÄr superbra i slakt koppel "nÀra nog"? Varför ska inte en hund fÄ gÄ runt och softa utan att hÄlla reda pÄ mm-precision? Jag sjÀlv vill dÄ inte promenera vid en vÀn som jÀmt ska rÀtta till min position, det finns faktiskt sÄdana tvÄbentingar ocksÄ! Slappna av och njut av att hunden er inte drar i koppel och faktiskt gÄr fint. [smilisar/foodanddrink0.gif]

Jag sjÀlv ser inget fel och verkligen ingen olydnad heller i detta.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 19:49 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 8
Absolut, det kÀnns bara vÀldigt viktigt att nÀr vi gÄr i stadsmiljö och möter mÄnga mÀnniskor att hunden hÄller sej vid min sida. NÀr vi gÄr hÀr i omrÄdet eller i skogen Àr han ofta lös eller fÄr absolut gÄ lÄngt fram i kopplet. Vill bara inte att han ska skrÀmma nÄgon eller liknande vid möten, eller trasslar in sej i nÄgon rolig barnklunga [smilisar/foodanddrink0.gif] vilket har hÀnt tidigare [set2/aim2/aim2/y2.gif]. NÄgon lydnadspli krÀver jag inte.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 20:36 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Har inte lÀst trÄden sÄ jÀttenoga. Hur du vill att hunden ska gÄ i koppel Àr bara upp till dig sjÀlv. du kan lÄta honom gÄ hur som helst i kopplet sÄ lÀnge han inte drar, eller du kan ha honom gÄ fot. Det spelar ingen större roll mer Àn för dig sjÀlv.

Jag blir dock lite ledsen nÀr jag lÀser att han vet vad han ska göra, men att han "inte respekterar din vilja". Och att du rycker i kopplet och anvÀnder vattenspruta. Det lÄter som vÀldigt gammalmodiga trÀningsmetoder.
För det första handlar det inte om att han inte respekterar din vilja. Hundar skiter fullstÀndigt i vad vi vill, de gör det som Àr bÀst för dem sjÀlva. Du har med andra ord inte lÀrt honom att göra rÀtt. TÀnk dig in i hans situation! Han blir fastsatt i ett snöre (vilket alla hundar ska klara anser jag), och du förvÀntar dig att han ska gÄ fint. NÀr han drar blir han ryckt i halsen, eller fÄr vatten sprutat pÄ sig. Vad upplever han? Han tycker antagligen att det Àr jÀkligt obehagligt och slutar med det han hÄller pÄ med, vilket Àr att dra, för att fÄ dig att sluta. Vad gör han sen? Jo, han försöker fly frÄn dig, vilket leder till att kopplet strÀcks och proceduren upprepas.

Varför Àr han mer kontaktsökande nÀr han Àr lös? Antagligen Àr du trevligare dÄ, du har inget koppel att rycka i t ex.
LÀr honom istÀllet att det Àr trevligt att gÄ i koppel, och att hÄlla sig nÀra dig i den position du vill ha. NEgativa metoder, sÀrskilt i samband med koppeltrÀning dÀr hunden sitter fast, leder lÀtt till att hunden blir förvirrad av obehaget, och fÄr panik och blir blockerad. Det kan leda till en apatisk hund, koppeldragande, utfall osv osv.

JAg Àr helt sÀker pÄ att bÄde du och hunden kommer att ha det mycket trevligare om du slutar straffa och istÀllet belönar nÀr hunden gör rÀtt. Det kommer bygga upp er relation och ge en hund som gör det du vill.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 21:51 

InlÀgg: 12
Ingen tÀvlingsdansar pÄ vÀg till affÀren... Det fick jag höra nÀr jag skaffade min valp o har haft det i bakhuvudet sedan dess. Det jag krÀver Àr att hon inte drar. RÄkar hon sedan kÀnna sig bekvÀmast en meter framför mig just denna promenaden Àr det okej... Det beror liksom lite pÄ vÀder, miljö, mörker o annat var det fungerar bÀst. Det fungerar för oss, men alla Àr olika o har olika krav, som inte Àr förhandlingsbara. Lycka till! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 13:02 
AnvÀndarvisningsbild

spike skrev:
Absolut, det kÀnns bara vÀldigt viktigt att nÀr vi gÄr i stadsmiljö och möter mÄnga mÀnniskor att hunden hÄller sej vid min sida. NÀr vi gÄr hÀr i omrÄdet eller i skogen Àr han ofta lös eller fÄr absolut gÄ lÄngt fram i kopplet. Vill bara inte att han ska skrÀmma nÄgon eller liknande vid möten, eller trasslar in sej i nÄgon rolig barnklunga [smilisar/foodanddrink0.gif] vilket har hÀnt tidigare [set2/aim2/aim2/y2.gif]. NÄgon lydnadspli krÀver jag inte.

Visst Àr det viktigt, och tryggt för hunden, att vara nÀra nÀr man gÄr dÀr det Àr mycket aktivitet. Men drar han verkligen dÄ? Har jag lÀngre koppel sÄ gÄr min ocksÄ lÀngre fram utan att dra men nÀr jag kortar upp kopplet för att ha han nÀrmare sÄ gÄr han lika bra dÀr - i slakt kort koppel utan att dra. LÀngden man slÀppt pÄ kopplet borde ju inte ha nÄn betydelse. Kan det vara sÄ att Spike lÀrt sig att i viss lÀngd av koppel sÄ drar man inte? Isf skulle han behöva lÀra sig att generalisera detta "icke-dra" med variationer pÄ lÀngden av utslÀppt koppel och dÄ fÄr du till ett lika odraget koppelgÄende pÄ kort koppel oxÄ.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 13:10 
AnvÀndarvisningsbild

Vill ni förresten veta hur jag trÀnat in detta att gÄ i slakt koppel? SÀttet Àr lite speciellt och vÀldigt enkelt [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 16:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Anne. Jag skulle verkligen vilja veta hur du trÀnade in att gÄ i slakt koppel. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Otto gÄr kanonfint utan tillsÀgelser.Algot funkar bra. Men för Casper finns bara allt eller inget. Med honom kör jag "bakom" istÀllet, det lugnar ner. [smilisar/aloofandbored12.gif]

Med min förra storpudel Sigge gick jag "sluta dra i koppplet" kurs för Åsa Ahlbom och Cecilia Westin-Hamilton. En jĂ€ttegivande kurs och jag lĂ€rde mig mycket bra. Med mycket trĂ€ning sĂ„ fick jag det att funka. Och det handlade inte om att gĂ„ vid min sida utan att INTE dra i kopplet.
NÀr jag trÀnat mina hundar att gÄ vid min sida, eller att inte dra sÄ har jag aldrig bestraffat dom nÀr dom gjort fel utan belönat med godis och en jÀtteglad matte nÀr dom tagit kontakt. Det ska löna sig att hÄlla kollen pÄ mig. Om mina hundar gÄr för lÄngt fram vid fotgÄende sÄ stannar jag och vÀntar in att hunden kommer tillbaks till min sida. Funkar inte det blir det att kommendera fot med U-svÀng och dÀr belöna ordentligt. Ibland backar jag bara och numera vet dom vad som gÀller. Vi gÄr framÄt först nÀr dom gÄr vid min sida. [smilisar/agreement5.gif]
Vattenspruta anvÀnder jag nÀr jag vill ha bort oönskat beteende som skÀlla och för min förra hund dÄ hundmöten. I min vÀrld Àr den en skarp tillrÀttavisning. [smilisar/angry27.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 18, 2009 15:26 
AnvÀndarvisningsbild

Mia & Algot o Casper skrev:
Anne. Jag skulle verkligen vilja veta hur du trÀnade in att gÄ i slakt koppel. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

HÀr kommer den, hÀmtat frÄn vÄr hemsida:
** vi trÀnar pÄ att gÄ i slakt koppel. Elle gÄr vanligtvis i halti, men vid trÀning sÄ byter jag om till halsband.

Har du vanligen halsband sÄ byt antingen bÄde halsband och koppel eller iaf koppel - det ska liksom vara en procedur. TrÀningen ska ske under total tystnad.

Med max 1 m koppellÀngd gÄr vi vÀldigt lÄngsamt framÄt. Drar Elle sÄ stannar jag till. NÀr Elles tassar stÄr still och nosen Àr upp sÄ slÀpper jag snabbt ca 10cm pÄ kopplet och gÄr vÀldigt lÄngsamt framÄt igen. TrÀningen sker under total tystnad och jag trÀnar kanske 5 minuter i taget. Elles polett ska trilla ner sÄ han fattar att slakt koppel gör att man kommer framÄt. Han hajade fort, efter 8 gÄnger sÄ var kopplet slakt till 100%.

Börja pÄ en bred gÄngbana sÄ det finns marginaler. Tar hunden ett steg sjÀlvmant tillbaka för att slaka sÄ passa dÄ pÄ att gÄ lÄngsamt framÄt igen.

Efter en tid sÄ kan man börja skifta fart och i början vÀldigt tydligt mellan lÄngsamt och fort framÄt, att svÀnga Àn hit och Àn dit. Under tystnad.

VÀlj tiden du trÀnar och strunta i hur lÄngt framÄt ni kommer. I början kan det vara bra att bara trÀna detta pÄ ett visst stÀlle men vartefter sÄ munderade jag om frÄn halti till koppel lite nu och dÄ under promenad.

TrÀningen gÄr ut pÄ att hunden ska förstÄ att det Àr bara slakt koppel som gör att den kommer framÄt, den poletten ska trilla duktigt ner.

Jag hade innan detta tips koppeltrÀnat pÄ alla möjliga vis. Detta gav önskat resultat och var lÀtt sÀtt att trÀna pÄ sÄ jag rekommenderar det varmt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 21 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: