Mia & Algot o Casper skrev:
Anne. Jag skulle verkligen vilja veta hur du trÀnade in att gÄ i slakt koppel.
HÀr kommer den, hÀmtat frÄn vÄr hemsida:
** vi trÀnar pÄ att gÄ i slakt koppel. Elle gÄr vanligtvis i halti, men vid trÀning sÄ byter jag om till halsband. Har du vanligen halsband sÄ byt antingen bÄde halsband och koppel eller iaf koppel - det ska liksom vara en procedur. TrÀningen ska ske under total tystnad.
Med max 1 m koppellÀngd gÄr vi vÀldigt lÄngsamt framÄt. Drar Elle sÄ stannar jag till. NÀr Elles tassar stÄr still och nosen Àr upp sÄ slÀpper jag snabbt ca 10cm pÄ kopplet och gÄr vÀldigt lÄngsamt framÄt igen. TrÀningen sker under total tystnad och jag trÀnar kanske 5 minuter i taget. Elles polett ska trilla ner sÄ han fattar att slakt koppel gör att man kommer framÄt. Han hajade fort, efter 8 gÄnger sÄ var kopplet slakt till 100%. Börja pÄ en bred gÄngbana sÄ det finns marginaler. Tar hunden ett steg sjÀlvmant tillbaka för att slaka sÄ passa dÄ pÄ att gÄ lÄngsamt framÄt igen.
Efter en tid sÄ kan man börja skifta fart och i början vÀldigt tydligt mellan lÄngsamt och fort framÄt, att svÀnga Àn hit och Àn dit. Under tystnad.
VÀlj tiden du trÀnar och strunta i hur lÄngt framÄt ni kommer. I början kan det vara bra att bara trÀna detta pÄ ett visst stÀlle men vartefter sÄ munderade jag om frÄn halti till koppel lite nu och dÄ under promenad.
TrÀningen gÄr ut pÄ att hunden ska förstÄ att det Àr bara slakt koppel som gör att den kommer framÄt, den poletten ska trilla duktigt ner.
Jag hade innan detta tips koppeltrÀnat pÄ alla möjliga vis. Detta gav önskat resultat och var lÀtt sÀtt att trÀna pÄ sÄ jag rekommenderar det varmt.