Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 21 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: hunden drar inte i kopplet
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre dec 18, 2009 15:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Tack Anne. [smilisar/agreement5.gif] Det ska testas pÄ den lilla dragaren. Har ocksÄ testat mÄnga olika metoder, men han "glömmer" sÄ fort. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 18, 2009 15:58 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Mia & Algot o Casper skrev:
Tack Anne. [smilisar/agreement5.gif] Det ska testas pÄ den lilla dragaren. Har ocksÄ testat mÄnga olika metoder, men han "glömmer" sÄ fort. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Lycka till med trÀningen och Äterkom och berÀtta hur det gÄr. TvÄ saker skiljer sig till andra sÀtt som jag trÀnat pÄ och det ena Àr det med tystnad, det andra Àr att man inte belönar... heller. Inte i ord och inte i godis. Belöningen för hunden ska upplevas i form av att den fÄr komma framÄt... i s l a k t koppel.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 28, 2009 17:29 

InlÀgg: 18
ÅÄÄhhh va lĂ€ngesen jag var ut pĂ„ Pudelforumet. Kul att lĂ€sa alla inlĂ€gg :)

LÀste igenom trÄden och jag blir sÄ impad av alla duktiga hundÀgare. SjÀlv försöker jag mest hanka mig fram genom att prova lite olika knep för att se vad Folke svarar bÀst pÄ.
Jag hade sjÀlv problem med att han ville gÄ liiite framgör mig. För mig Àr det viktigt att han gör det jag sÀger för SIN EGEN sÀkerhets skull. Vi rör oss mycket i skog och mark och Àven i stan och för att han ska fÄ vara fri sÄ mÄste han lyda. Jag vet inte vad som finns bakom nÀsta krön, det kan vara djur, hundar, barn eller andra personer som strövar omkring. Vid nödvÀndiga tillfÀllen mÄste jag ha honom i koppel, Äterigen för sin sÀkerhets skull, men Àven vid stÀllen dÀr jag kan ha honom lös sÄ kan situationer ske dÀr det blir absolut nödvÀndigt för honom att komma och "gÄ fot".
Jag började trÀna "gÄ fot" i koppel, men av nÄgon anledning hade han svÄrt att stanna jÀmsides, gick bra nÄgra steg. Jag provade allt möjligt men fick liksom inte till det. Vid ett tillfÀlle dÄ jag gick med honom lös ville jag testa hur bra det skulle gÄ med "gÄ fot" utan koppel. Till min förvÄning sÄ gick det mycket bÀttre. Idag kan han Àven "gÄ bakom" vilket Àr anvÀndbart nÀr vi gÄr pÄ stigar genom skogen.
Jag tÀnker att vi som förare kanske pÄverkas av kopplet, vi kanske jobbar mer med komunikationen nÀr vi inte kan förlita oss pÄ kopplet...en tanke bara.
Nu gÄr Folke betydligt bÀttre Àven i kopplet....

Lycka till!!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 01, 2010 2:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 199
Ja, jag och Hubert har trÀnat pÄ ungefÀr samma sÀtt i flera mÄnader men det funkar inte alls! Det gÄr ett par steg men sen drar han igen -.-
Nu kÀnns det som vi testat allt men det Àr ingenting som funkar ..

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 01, 2010 19:22 
AnvÀndarvisningsbild

Ms-mee skrev:
Ja, jag och Hubert har trÀnat pÄ ungefÀr samma sÀtt i flera mÄnader men det funkar inte alls! Det gÄr ett par steg men sen drar han igen -.-

Efter fjorton dagar utan resultat sÄ ska man nog riva sig i huvudet och fundera pÄ om det Àr det sÀtt man ska jobba pÄ. Innan jag började trÀna slakt koppel pÄ det sÀtt jag delgivit sÄ trÀnade jag sjÀlv helt fel. Hunden min satte ihop allt till en kedja sÄ han visste att drog han sÄ skuttade han in till mig och vips sÄ skuttade han ut igen och tillbaks in till mig nÀr kopplet drogs. Han kedjade ihop allt sÄ det blev helfel - ut i kopplets hela lÀngd... drag i halsen... in till matte...

Hur har du gjort?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jan 03, 2010 22:26 
AnvÀndarvisningsbild

Anne & Elliott skrev:
Ms-mee skrev:

Efter fjorton dagar utan resultat sÄ ska man nog riva sig i huvudet och fundera pÄ om det Àr det sÀtt man ska jobba pÄ. Innan jag började trÀna slakt koppel pÄ det sÀtt jag delgivit sÄ trÀnade jag sjÀlv helt fel. Hunden min satte ihop allt till en kedja sÄ han visste att drog han sÄ skuttade han in till mig och vips sÄ skuttade han ut igen och tillbaks in till mig nÀr kopplet drogs. Han kedjade ihop allt sÄ det blev helfel - ut i kopplets hela lÀngd... drag i halsen... in till matte...

Hur har du gjort?

Haha! Ja, dÀr beskrev du precis hur han gör :P

NÀr han drar sÄ stannar jag, och dÄ ska han komma tillbaka sÄ vi fÄr ögonkontakt sen gÄr vi igen.. Men nu senaste dagarna har jag skippat ögonkontakten och börjar gÄ sÄ fort kopplet Àr slakt.

För nog vet han hur han ska göra för att fÄ mig att gÄ igen, och sÄ drygt Àr det ju inte att komma tillbaka :P

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jan 04, 2010 1:09 
AnvÀndarvisningsbild

Ms-mee skrev:
Anne & Elliott skrev:
Ms-mee skrev:

Hur har du gjort?

Haha! Ja, dÀr beskrev du precis hur han gör :P

NÀr han drar sÄ stannar jag, och dÄ ska han komma tillbaka sÄ vi fÄr ögonkontakt sen gÄr vi igen.. Men nu senaste dagarna har jag skippat ögonkontakten och börjar gÄ sÄ fort kopplet Àr slakt.

För nog vet han hur han ska göra för att fÄ mig att gÄ igen, och sÄ drygt Àr det ju inte att komma tillbaka :P

Haha! MisstÀnkte det... Och kanske du nu fÄr ner poletten hos hunden. Det Àr ju precis som du beskriver viktigast att gÄ i slakt koppel och dÄ skiter man som sagt i ögonkontakten. Helt rÀtt!

Det Àr poletten som ska trilla ner hos hunden hur han ska göra i alla lÀgen. Det Àr dÀrför jag Àr mycket förtjust i trÀningssÀttet jag beskrivit. Tydligt och lÀtt! Det tog inte lÀnge innan min egen hund hÀngde med i trÀningen "gÄ slakt". Kul sÀtt var det ocksÄ.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 05, 2010 21:25 
AnvÀndarvisningsbild

Precis! Men dÄ fortsÀtter vi pÄ samma sÀtt ett tag till och ser om det funkar :)

Tack för hjÀlpen =)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 05, 2010 22:57 
AnvÀndarvisningsbild

Ms-mee skrev:
Precis! Men dÄ fortsÀtter vi pÄ samma sÀtt ett tag till och ser om det funkar :)

Tack för hjÀlpen =)

Alldeles för tidigt att tacka, Ă„terkom om 14 dgr. Önskar dig lycka till med trĂ€nandet!
Oavsett sÀtt sÄ Àr det för oss tvÄbenta att fÄ den fyrbenta till att förstÄ vad vi vill. Misslyckas vi = vi bannar, fyar, drar i koppel utan plan utan slumpvis berodene pÄ vÄrt humör. Det tÀnket utan vidare direktiv rÀcker mer Àn lÄngt, rÀcker till mÄl!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jan 06, 2010 14:56 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 8
Anne & Elliott skrev:
Vill ni förresten veta hur jag trÀnat in detta att gÄ i slakt koppel? SÀttet Àr lite speciellt och vÀldigt enkelt [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Tack för tipset!
Ska verkligen testa ditt trÀningssÀtt pÄ Spike.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 21 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony