Jag har själv en liten "skrikare", skällare och hysteriker som även ylade när han såg andra hundar. Jätte-jobbigt, pinsamt och frusterande. Jag har jobbat och jobbat med honom men ingen förbättring. Vi har gått pudelpromenaderna, åkt till Stockholm och stadsvandrat, gått på utomhus-utställningar, men inget har hjälpt. Tänkte att han behövde socialtränas mer.
Det är även han som drar i kopplet.
Sen några veckor tillbaks har jag börjat jobba tyst och lugnt istället. Stressar inte upp mig pga hans beteende utan är lugn och ger honom avstånd till andra hundar. Stannar en bra bit ifrån den andra hunden och matar med godis, köttbullar m.m. Avleder. Ser till att han ser den andra hunden medans jag jobbar med godis och kontakt. Inget spänt koppel utan bara lugnt. Fortsätter att mata godis en liten stund till efter att den andra hunden försvunnit och går sen lugnt vidare. Han börjar matas med godis innan han får syn på den andra hunden.
Sista gångerna vi tränade gick han bara förbi dom mötande hundarna, fast dom skällde på honom. Utan godis. Känns sååå bra.
Vi tränar också på att inte dra i kopplet som Anne o Elliot tipsade om, och även det börjar falla på plats.
För Casper är lugnet A o O.
Lycka till.
![yes [smilisar/agreement5.gif]](./images/smilies/smilisar/agreement5.gif)