Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 15 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Halsband
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 22:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Vad har ni för halsband till era hundar?

Eftersom jag i nulÀget har tÀnkt spara pÀls vill jag ha ett halsband som sliter sÄ lite som möjligt pÄ pÀlsen. NÄgon som har nÄgra bra förslag?

SÄg minkhalsbanden som finns att bestÀlla, men de kÀnns sÄdÀr [set2/aim2/aim2/y12.gif] . Dels dyra och jag vet inte om jag vill ha ett sÄdant av etiska skÀl. NÄgon som provat ett sÄdant?

Profil Skicka e-post  

Re: Halsband
InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 22:31 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag hade ett rundsytt, mjukt, i skinn och den slet inte alls pÄ pÀlsen. Det finns en del som hemma syr silkeshalsband och sÀljer, har inget tips om vem, men de sliter verkligen inte pÄ pÀlsen. Det viktigaste oavsett halsband Àr dock det att hunden inte drar i koppel pÄ promenad och det nÀst viktigaste Àr att snodda en "linje" dÀr du vill ha halsbandet.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jul 29, 2009 14:00 

InlÀgg: 85
Jag har sytt ett sjÀlv eftersom jag inte heller vill ha mink.. och tycker att de sidenhalsbanden de sÀljer Àr pÄ tok för smala - de Àr sÀket vÀldigt skonsamma mot pÀlsen.. men hur gÄr det med nacken? Tog ett tunt nylonstryp med smÄ ringar.. det var lite för lÄngt sÄ fick korta det lite - sen sydde jag en kanal med dubbelt fleecetyg och sen en kanal av ett sidenband och drog över det hela och sydde fast. Ser exakt ut som de man köper men Àr mycket tjockare och mjukare - kanske liiite mindre bra ur pÀls-synpunkt..men ÀndÄ mycket bÀttre Àn de mesta annat som gÄr att köpa.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 10:14 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
MÄnga av oss som har fullpÀlsade har köpt mjuka rundsydda i skinn. Vi köper halvstryp men knipsar sedan av kedjan och anvÀnder bara ringarna att sÀtta fast kopplet i. De allra hÀrligaste Àr i Àlgskinn men dom Àr dyra....men vad gör man inte för sina Àlsklingar [smilisar/infomilies41.gif] TÀnk pÄ att köpa rÀtt storlek,halsbandet ska sitta strax bakom öronen och ganska tight sÄ att det inte Äker fram o tillbaka över nacken. Om du har börjat att totta sÄ sÀtt gÀrna halsbandet mellan tvÄ tottar.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 13:46 

Anne-Sofie skrev:
TÀnk pÄ att köpa rÀtt storlek,halsbandet ska sitta strax bakom öronen och ganska tight sÄ att det inte Äker fram o tillbaka över nacken. Om du har börjat att totta sÄ sÀtt gÀrna halsbandet mellan tvÄ tottar.

Varför ska det sitta precis bakom öronen?

Det Àr inte meningen att ifrÄgasÀtta - men att sÀtta fast ett ganska tunt halsband dÀr mellan tvÄ tottar - Àven om det inte Àr strypkopplat -pÄminner lite vÀl mycket om Ceasar Milans kritiserade trÀningshalsband.. som sitter just dÀr hunden Àr som kÀnsligast mellan det lösa huvudet och halskotorna. Har man en mycket stillsam hund sÄ gör det ju inget - men kÀnns vÀldigt onödigt pÄ en levnadsglad pudel som far efter löv och fram för att hÀlsa osv. Ska man ha ett tunnare halsband skulle jag verkligen rekommendera att sÀtta det lite lÀngre ner pÄ halsen. Anledningen till att jag Àr sÄ allergisk mot detta Àr att jag sjÀlv har en gammal hund med diskbrÄck i nacken - det fÄr en verkligen att tÀnka efter..

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 17:53 
AnvÀndarvisningsbild

Madde & Curly skrev:
Anne-Sofie skrev:
TÀnk pÄ att köpa rÀtt storlek,halsbandet ska sitta strax bakom öronen och ganska tight sÄ att det inte Äker fram o tillbaka över nacken. Om du har börjat att totta sÄ sÀtt gÀrna halsbandet mellan tvÄ tottar.

Varför ska det sitta precis bakom öronen?

Det Àr inte meningen att ifrÄgasÀtta - men att sÀtta fast ett ganska tunt halsband dÀr mellan tvÄ tottar - Àven om det inte Àr strypkopplat -pÄminner lite vÀl mycket om Ceasar Milans kritiserade trÀningshalsband.. som sitter just dÀr hunden Àr som kÀnsligast mellan det lösa huvudet och halskotorna. Har man en mycket stillsam hund sÄ gör det ju inget - men kÀnns vÀldigt onödigt pÄ en levnadsglad pudel som far efter löv och fram för att hÀlsa osv. Ska man ha ett tunnare halsband skulle jag verkligen rekommendera att sÀtta det lite lÀngre ner pÄ halsen. Anledningen till att jag Àr sÄ allergisk mot detta Àr att jag sjÀlv har en gammal hund med diskbrÄck i nacken - det fÄr en verkligen att tÀnka efter..

NÀ det fÄr absolut inte skada. Jag tycker att halsbandet sitter bÀttre bakom öronen, sitter det lÀngre ner sÄ Àr det lÀtt att det glider över nacken fram o tillbaka. Lagom storlek Àr bÀst va klart och inte för tunt för dÄ kan det nog göra illa. Man fÄr pröva sig fram vad som fungerar pÄ sin egen hund.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jul 30, 2009 21:33 

InlÀgg: 124
Det Àr ju inte meningen att hunden ska ligga pÄ och streta och dra i halsbandet. Man kan tillrÀttavisa pÄ annat sÀtt ju... [set2/aim2/aim2/y15.gif]
För pÀlsen tycker jag silkessnodden Àr den allra bÀsta.... [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 10:02 

Det handlar inte om tillrÀttavisning alls.. utan hur en glad och sprallig hund beteer sig allmÀnt.. min tÀnker dÄ iallafall inte pÄ att hon Àr kopplad nÀr vi trÀffar en kompis som vill klappa eller det blÄser ett löv framför nosen - dÄ rycker hon sig sjÀlv ganska bra i kopplet innan man ens hunnit reagera. Sen fÄr hon sjÀlvklart inte dra nÀr vi Àr ute och gÄr - och rycker gör man givetvis inte i sin hund - Àven om det kan bli en del ryck ÀndÄ om man gÄr med tvÄ eller fler hundar.. och en tex bestÀmmer sig för att tvÀrstanna helt plötsligt..

Men jag tror nog de flesta Àr vÀldigt rÀdda om sina pudlar.. men de dÀr sidenhalsbanden fÄr verkligen att rysa.. kan inte rÄ för det.. tycker inte det kan spela sÄ stor roll för pÀlsen om man vÀljer ett lite tjockare stryp som man kopplar i bÄda ringarna - huvudsaken borde ju vara att det inte Àr en massa knÀppen och grejer pÄ som trasslar in sig i pÀlsen och sliter. Men var och en gör givetvis som de sjÀlva kÀnner.. men mÄste alltid protestera lite nÀr detta diskuteras - sÄ Àr det bara [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör aug 01, 2009 14:40 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Kul att det blev lite diskussion kring detta [set2/aim2/aim2/y15.gif] .

Jag har köpt ett rundsytt nu iaf, fÄr se hur det gÄr med pÀlsen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör aug 01, 2009 20:51 
AnvÀndarvisningsbild

Det blir sÀkert bra [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 15 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster