Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Är pudeln allergivänlig?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 04, 2010 21:18 

Hej!
Jag är bara lite nyfiken.. hur är det att ha pudel om man har allergi/astma?

Profil Skicka e-post  

Re: Är pudeln allergivänlig?
InläggPostat: tor mar 04, 2010 22:26 
Användarvisningsbild

Vi har två pudlar och för mig går det jätte bra! Jag är allergisk, inte så där super mycket men inte lite heller. Jag reagerar på många hundar men har aldrig gjort det mot en pudel :)
Syrran min har astma och för henne funkar det också jätte bra.
Ingen annan som är allergisk och kommer på besök har heller reagerat. Vi har tex en kompis dotter, våra hundar är dom enda hon kan träffa, hon har då svår allergi mot hundar :)

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre mar 05, 2010 10:20 
Användarvisningsbild

Vi har jätte problem med allergi och astma i våran familj. Men pudel har alltid fungerat. Både farmor, mina föräldrar och min sambo som också är hundallergisk klarar av pudel. Dock ska man tänka på att detta gäller inte alla.

Är man jätte allergisk skulle jag ta kontakt med folk som har pudel eller en kennel, och pröva hur just ni reagerar. Att vara med många pudlar samtidigt och verkligen ha dem nära, uppe i ansiktet m.m.

Av någon konstig anledning så reagerar man oftast mer på valpar, antar att det kanske beror på att de har mer "fett" i pälsen?

Fördelen med pudel är ju att man kan bada dem ofta, klippa dem kort vilket gör att man inte får med sig in så mycket pollen utifrån vilket också kan få en att reagera mer om man är pollenallergiker.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre mar 05, 2010 11:48 
Användarvisningsbild

En kompis till mig kan tyvärr inte längre komma hit och hälsa på sen jag skaffade hund. Många klarar pudlar bättre än andra hundar men det gäller alltså inte alla. Jag själv har aldrig reagerat på dem men definitivt på min mammas malinois. Hennes pälsvård består i att hon badar sig själv i sjön när det inte är is, that´s it [set2/aim2/aim2/y12.gif] Viss skillnad mot pudlar som man håller fria från diverse ämnen i pälsen genom att bada och schamponera dem ofta.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n mar 08, 2010 10:35 
Användarvisningsbild

Hej!

0ina föräldrar är hundallergiker men reagerar inte alls på min storpudel. Jag har honom kortklippt men badar inte honom så överdrivet ofta.. kanske en gång i månaden (beror så klart på vädret). Vissa allergiker reagerar ju även på saliv och urin om jag kommer ihåg rätt, så man är inte helt säker bara för att man väljer en hund som inte fäller päls. Har även för mig att jag hört att hanhundar är värre än tikar men vet inte om det stämmer. Säkrast är som redan skrivits att åka och besöka en uppfödare eller låna en pudel. [set2/aim2/aim2/y16.gif] lycka till! [smilisar/animals11.gif]

http://luddebullen.wordpress.com

InläggPostat: mÃ¥n mar 08, 2010 19:46 
Användarvisningsbild

Läste ett bra tips som låter vettigt!

När du åker och hälsar på pudlar så tar du med ett örngott. Om du inte reagerar på hunden så gnuggar du örngottet mot den (kanske bäst att be ägaren göra det). Sov med detta ett par nätter. Tål du det då tål du ganska säkert pudlar... [smilisar/agreement5.gif]

Jag är själv allergisk men har både storpudlar och en Portugisisk Vattenhund.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n apr 05, 2010 21:30 

Jag har haft en jättebra pudeltrimmare som har hjälpt mig med min hund. Förra veckan när jag ringde för att be henne om en tid inför vårsäsongen sa hon att hon tyvärr tvingats lägga ner sin verksamhet på grund av allergiska besvär.
Hon har en egen pudel och när jag frågade henne om hur det fungerade sa hon att hon inte reagerade mot den (som tur var).
När jag nu har tittat på nätet ser jag att det där med allergier är komplicerat. Somliga husdjur ger upphov till allergiska reaktioner hos somliga personer mer eller mindre direkt. Men man kan inte förutsäga när eller hur. Min pudeltrimmare hade arbetat i 10 år innan hon reagerade negativt (mot andra hundar än sin egen än så länge ,vilket heller inte är ovanligt...)). Det finns nu för tiden bra hjälpmedel mot allergiska problem så jag tänker att man inte ska förskräckas inför att försöka leva med det husdjur man önskar (hästar och katter har ju hittills rapporterats som mest allergiframkallande).
Man har ju trott att det var djurpälsen (pälsallergi) som framkallade reaktionen men så tycks det inte enbart vara. Så vitt jag har sett vet man faktiskt inte vad det är (hudavsöndringar ,hår, saliv, urin) som framkallar allergiska reaktioner hos känsliga personer.
Själv får jag eksem på händerna ibland när jag diskar och jag får då och då nysattacker under våren (pollenallergi?) ,oförklarliga utslag här och där (insektsbett eller....)
Så mitt råd till alla är: Lev ett så bra liv ni kan. Det finns för det mesta en lösning på problem som dyker upp

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n apr 05, 2010 23:05 
Användarvisningsbild

Både jag oc min sambo är allergiska mot pälsdjur, jag merän honom.
Vi har tre storpudlar, har även haft valpkullar.

Men jag reagerar på mina hundar närjag slarvar med badandet av dom.
Iofs äter jag allergimedicner nästan året runt, för jag reagerar ju även på damm, pollen osv [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Men jg tror inte man kan säga att man tål eller inte tål pudeln du fick ett jättesmart förslag det med örngottet.
Testa det.

Det har blivit värre för mig med andra djur för jag har haft svårt att låta bli att ha katter, kaniner och fåglar [set2/aim2/aim2/y13.gif] men nu vågar jag inte chansa mer är rädd att jag inte ska tåla mina hundar till slut

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis apr 06, 2010 10:59 
Användarvisningsbild

Jag är allergiker och har även lättar astma
Reagerar på de flesta pälsdjur - från kor o hästar till kattor och hundar.

Har två pudlar, en liten en stor. Jag klarar dessa jättebra. Sköter all pälsvård själv. I samband med en klippning, kan jag bli kliig i ögon och tjock i halsen - men efter en dusch, samt lite medicinering är problemen borta

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]